۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۷
کد خبر: ۵۷۲۶۴۲
استاد حوزه علمیه:

محور عالم هستی، محبت و حب ذات الله است

حجت الاسلام والمسلمین تقوایی گفت: اگر توفیق انجام اموری مانند نماز شب را نداریم به این علت است که از خداوند توفیق انجام آن را طلب نکرده‌ایم.
آیت الله تقوایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا تقوایی استاد حوزه علمیه در جلسه درس اخلاق که امروز در مسجد باب الحوائج لویزان برگزار شد، گفت: حج به معنای قصد کردن است. قبل از اینکه ما قصد رفتن به حج و به سوی خدا کنیم، خداوند قصدِ ما را کرده است.

وی افزود: اگر ما به این معرفت برسیم که سرنوشت ما، سرنوشت انسان کامل و امام زمان(عج) است، قطعاً از رفتن به سوی حق تعالی و رسیدن به اهداف عالیه ناامید نخواهیم شد.

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: علامه حسن زاده آملی کتابی با عنوان اتحاد ذکر، ذاکر و مذکور دارد. اتحاد ذکر، ذاکر و مذکور نشان از این دارد که این خداست که انسان را به ذکر حق و سایر اعمال صالح سوق می‌دهد و حجاب‌ها را از میان برمی‌دارد.

وی اظهار داشت: محور عالم هستی، محبت و حب ذات الله است. اگر توفیق انجام اموری مانند نماز شب را نداریم به این علت است که از خداوند توفیق انجام آن را طلب نکرده‌ایم. از معصومین(ع) بخواهیم نور قرآن را چنان در دل ما بیفکنند که وقتی قرآن را برای قرائت باز کردیم نتوانیم از آن دل بِکنیم.

حجت الاسلام والمسلمین تقوایی بیان داشت: فاعلیت، قابلیت، نفس، عمل، ایمان، قلب، ظاهر، باطن و همه چیز را از خداوند بخواهیم‌. طبق روایت عقل، موهبتی از جانب خداوند تبارک و تعالی است اما ادب را باید خودمان کسب کنیم.

وی در ادامه افزود: به طور مثال اگر هنگام غروب خواستیم از عالم بالا عنایت و نظری به ما شود با وضو سر سجاده، یا در آستان امامزاده‌ یا مسجدی حاضر شویم شروع به نماز خواندن و راز و نیاز کنیم و ببینیم که چطور خداوند انوار رحمت خود را بر دل ما تابانده و متجلی می‌کند. باید به خودمان سختی بدهیم تا اهل نماز شب، ذکر دم غروب و بین الطلوعین شویم.

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: برای رسیدن به مقام انسان کامل باید جهاد اکبر، اصغر و نفس را با هم داشته باشیم. فاصله ما با حقیقت وجودی‌مان، به اندازه فاصله ما با حضرت امیرالمؤمنین(ع) است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: فرج به معنای مهدویت تمام عالم و جمع شدن تمام عقول است. مقام امام زمان(عج) تجلی توحید، به دور از هر گونه منیت و آینه تمام نمای خداست./۹۶۹/پ202/ب1

ارسال نظرات