۲۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۶
کد خبر: ۵۷۷۷۲۱
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان:

کنترل فکر سبب تعالی روحی انسان می‌شود

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه کنترل فکر سبب تعالی روحی انسان می‌شود، گفت: مهمترین شاخصه متقین داشتن قدرت روحی است برای همین هرگز به خداوند سوء ظن پیدا نمی‌کنند.
حجت الاسلام پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین پناهیان استاد حوزه علمیه، امروز در حسینیه حق شناس، گفت: یکی از ضعف‌های فرهنگی در جامعه دینی ما آن است که معمولا برترین شاخصه دینداری و معنویت را در برخورداری از قدرت و قوت روحی نمی‌دانیم.

وی افزود: اصولا بسیاری افراد گناه نکردن، مهربان بودن و یا با گذشت بودن را ملاک ایمان بیان می‌کنند هر چند همه اینها خوب است اما مهمترین ویژگی که از یک انسان مومن با تقوا ابتدا باید به ذهن بیاید آن است که انسان مومن باید فردی قدرتمند و مقاوم باشد و قله‌ای باشد که چشمه‌های مهربانی و سخاوت از آن جاری باشد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان ادامه داد: ما از دینداری بیشتر انتظار نرمی و ملاطفت داریم تا اینکه انتظار قدرت داشته باشیم؛ مراد از قدرت نیز این نیست که فرد قدرتمند به ضرب و شتم افراد بپردازد و یا اهل ظلم باشد زیرا اگر کسی قدرت روحی داشته باشد به مراتب مهربان نیز خواهد بود.

استاد حوزه علمیه با استناد به روایتی مبنی براینکه امام زمان(عج) یاران خود را در هنگام ظهور چهل برابر قدرتمند می‌کنند، ابراز کرد: این قدرت منشا بسیاری از خوبی‌ها است زیرا ویژگی‌های بد نشان از ضعف انسان‌ها دارد؛ بنابراین تبعیت از شهوات نشان از لذت نبردن افراد از قدرت روحی است.

وی داشتن قدرت روحی را سرچشمه همه خوبی‌های دانست و اظهار داشت: ضعف روحی نیز سرمنشأ و آورنده همه بدی‌ها است؛ بنابراین مهمترین شاخص تقوا و ایمان آن است که انسان قوی باشد و این مهم بین دینداری درست با دینداری نادرست فرق دارد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه خداوند انسان قوی را بسیار دوست دارد، عنوان کرد: اینکه امام حسین(ع) توانستند محبوب قلوب شوند این بود که عزتمندانه در روز عاشورا ظاهر شدند؛ امروز مدارس باید دانش آموزان را قدرتمند تربیت کنند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه قدرت و قوت یک امر درونی است، گفت: برای کسب قدرت روحی انسان ابتدا باید ذهن خودش را کنترل کند اجازه ندهد ذهن به هر جایی که دوست داشت سرک بکشد.

وی افزود: اولین شرط در مقام تهذیب نفس حفظ طائر خیال است زیرا انسان در هر لحظه فکرش از شاخه‌ای به شاخه دیگر جهش می‌زند و خود را به انواع شاخه‌ها می‌آویزد؛ بنابراین تمرکز داشتن مهمترین اصل در خودسازی است. خیال یکی از دستاویزهای شیطان است تا انسان را به خود مشغول و خدا و حقیقت هستی غافل کند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان یکی از دلایل سوء ظن به خداوند متعال را در عدم کنترل ذهن دانست و گفت: سوء ظن به خداوند نتیجه حاکم شدن جنود شیطان در باطن انسان است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه انسان با کنترل ذهن باید بتواند درباره یک موضوع به صورت عمیق فکر کند، گفت: علامه طباطبایی برای تمرین کنترل ذهن می‌فرمایند: مکانی را انتخاب کن که چیزی مانند نور، صدا و غیره ذهنت را مشغول نکند سپس طوری بنشین که مشغول کاری نشوی و حواست پرت نشود و چشمانت را بسته نگاه دار، آنگاه صورتی را مانند حرف الف یا یکی از اسماء الله را در ذهن خود مجسم کن که کاملا توجهت به آن معطوف شود و هشیار باش که هیچ صورت خیالی وارد محوطه صورت انتخابی‌ات نشود.

وی افزود: در این هنگام که ابتدای کار است درمی‌یابی که صورت‌های خیالی دیگر مزاحم تو شده و می‌خواهند ذهن تو را مشوش نمایند صورت‌هایی که قابل شناسایی از یکدیگر نیستند، صورت‌هایی که افکار روزانه و شبانه و مقاصد و خواسته‌های تو است در حالی که تو می‌خواهی به صورت انتخابی توجه داشته باشی و این تشویش تا مدتی همراه تو خواهد بود و تداوم خواهد داشت پس در نهایت چند روزی به تخلیه خیالات مزاحم اقدام کن بعد از مدتی مشاهده می‌کنی آن خواطر رو به کاهش گذاشته و هر روز کم می‌شوند و خیال نیز نورانی می‌شود و به جایی می‌رسی که افکارت روشن است گویی آنان را با چشم حسی مشاهده می‌کنی.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه انسان اگر تمرکز داشته باشد می‌تواند نظر خدا را برگرداند، گفت: خدا نزد دلهای شکسته است این سخن درست است، مراد از این کلام آن نیست که خداوند دل شاد را دوست نداشته باشد؛ دعای کسانی که از خداوند رضایت دارند و از این رضایت خوشحال هستند بهتر مستجاب می‌شود./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات