۱۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۳
کد خبر: ۵۸۱۰۰۱
آیت الله مصباح یزدی:

اصلی ترین عامل ارزش کار از دیدگاه اسلامی نیت خالص است

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان این که انگیزه قریب برای انجام یک عمل اختیاری نیت است، گفت: اصلی ترین عامل ارزش کار از دیدگاه اسلامی نیت خالص است.
آیت الله مصباح یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) چهارشنبه شب در جلسه درس اخلاق که در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد، با اشاره به فرازهای از دعای مکارم الاخلاق گفت: ایمان، یقین و عمل در حالات غیر اختیاری کاربردی ندارد.

وی افزود: در جایی ایمان به کار می رود که انسان اختیار داشته باشد، رفتار اختیاری انسان باید با آگاهی و دانش همراه باشد، دانستن و آگاهی نیز مراتب دارد و گاهی انسان چیزی را می داند اما آگاه به دانش خود نیست، اگر انسان هیچ علمی نداشته باشد عمل اختیاری از او سر نمی زند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که صرف یک تصور منشأ یک عمل اختیاری نمی شود بلکه باید همراه تصدیق باشد، اظهار داشت: غیر از دانستن نیز باید انگیزه ای برای پذیرفتن وجود داشته باشد، برای تحقق ایمان آگاهی و انگیزه برای پذیرفتن لازم است.

وی ادامه داد: علم و انگیزه انسان متفاوت است و شدت و ضعف دارد، وقتی علم و انگیزه دارای مراتب باشند ایمان حاصل شده نیز متفاوت خواهد شد، از این رو طبیعی است که بگوییم ایمان کم و زیاد دارد؛ یکی از بهترین عواملی که می تواند سبب افزایش ایمان شود استماع قرآن با دقت در معنا است.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که یقین به معنای اعتقاد 100 درصد است و شدت و ضعف ندارد، ابراز داشت: یقین چندگونه است، گاهی یقین به گونه ای است که گویی انسان در ذات خود آن را مشاهده می کند، یقین به علم الیقین، عین الیقین و حق الیقین تقسیم می شود.

وی حقیقت نیت را رابطه ای بین رفتار فاعل اختیاری و عمل انجام شده دانست و عنوان کرد: اعمال انسان منحصر در رفتارهای جسمانی نمی شود بلکه اعمال نفسانی و روحی نیز وجود دارد، منظور از عمل ایجاد پدیده ای در نفس، بدن و جامعه است یعنی در جایی که اراده انسان مؤثر باشد.

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: انگیزه قریب برای انجام یک عمل اختیاری نیت است، ایمان هم مؤثر است و سبب می شود که انسان به لوازم آن عمل کند،  اصلی ترین و محوری ترین عامل برای ارزش یک عمل نیت است.

وی اضافه کرد: گاهی کار بر انسان مشتبه می شود و متوجه نیست که کار را برای چه انجام می دهد، برخی اوقات خیال می شود که فرد بالاترین ثواب ها را انجام می دهد در حالی که اینگونه نیست، اصلی ترین عامل ارزش کار از دیدگاه اسلامی نیت است./1323/

ارسال نظرات