۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۰
کد خبر: ۵۸۱۵۱۶
یادداشت؛

عبوراز پیچ تحریم ها

دولت‌های استکباری آمریکا در طول چهار دهه گذشته همه شیوه‌های تهاجمی علیه ایران اسلامی اعم از سیاسی، نظامی، فرهنگی و ... را به بوته آزمون آورده و تجربه کرده‌اند اما بدون به دست آوردن آنچه مطلوبشان بود، دست از پا درازتر عقب‌نشینی کرده‌اند.
حضور و سخنرانی رهبر انقلاب در همایش ده‌ها هزارنفری «خدمت بسیجیان» در ورزشگاه آزادی

به گزارش خبرگزاری رسا، اجتماع دشمن‌شکن بسیجیان که هفته گذشته، پیام  اقتدار و مقاومت همیشگی جمهوری اسلامی ایران را به جهان به‌ویژه به سران کاخ سفید مخابره کرد و بار دیگر چشم‌ها را به‌سوی اتحاد و یکپارچگی مردم در مقابله با بدخواهان بین‌المللی دوخت، از این منظر که سرنوشت آخرین هماورد انقلاب با نظام سلطه را ترسیم کرد، سکانسی بسیار حساس و مهم از نمایش پر غرور ایران اسلامی به شمار می‌آید. دراین‌باره گفتنی‌هایی هست.

1. دولت‌های استکباری آمریکا در طول چهار دهه گذشته همه شیوه‌های تهاجمی علیه ایران اسلامی اعم از سیاسی، نظامی، فرهنگی و ... را به بوته آزمون آورده و تجربه کرده‌اند اما بدون به دست آوردن آنچه مطلوبشان بود، دست از پا درازتر عقب‌نشینی کرده‌اند. یانکی‌ها زمانی توهم داشتند که با شبیخون فرهنگی، مسیر انقلاب را که پیش از آن با هجمه نظامی نتوانسته بودند منحرف کنند، می‌توانند از ریل آرمان‌ها و اهداف کلانش خارج سازند. در این مرحله، با تمام ابزارهای نوین تبلیغاتی کوشیدند که در قالب «جنگ نرم»، نسل جدید انقلاب را نسبت به ارزش‌های جمهوری اسلامی بیگانه کرده و در ادامه با خود همراه سازند.

در این نبرد، برخی ریزش‌ها به وجود آمد ولی در مقابل، رویش انبوه نیروی‌های پای‌کار و تازه‌نفس انقلابی خواب را بر طراحان این توطئه حرام کرد، چراکه با پایان یافتن جنگ تحمیلی، گروه‌ها، تشکل‌ها و نهادهای فراوانی پدید آمدند که با الهام از روحیه جهادی رزمندگان، کار و تلاش همه‌جانبه در همه عرصه‌ها را مجدانه و سرسختانه سرلوحه کار خود قرار دادند. امروز هم شاهدیم که سفیران انقلاب چه در داخل و چه در خارج از فعالان فرهنگی مؤمن و حزب‌اللهی گرفته تا مستشاران نظامی ایران در منطقه، از حضور جوانانی موج می‌زند که در دهه‌های 60 و 70 متولدشده‌اند. 

2. شیوه قبلی «تهاجم فرهنگی»، اکنون به «جنگ روانی» تغییر شکل داده است. دشمنان در نقشه‌های شومی که در تاریکخانه‌های خود طراحی می‌کنند، آتش تهیه‌ای سنگین با استفاده از شانتاژ رسانه‌ای به راه می‌اندازند که آخرین نمونه آن در حال حاضر، در «جنگ اقتصادی» کاملاً بارز و نمایان است. به‌بیان‌دیگر، دشمن، شبیه سربازی به‌شدت زخمی و مجروح که آخرین کورسوی امید خود را در پرتاب نارنجکی زنگ‌زده می‌بیند، افتان‌وخیزان به سمت تحریم‌های اقتصادی پیش می‌رود و در این خیال باطل به سر می‌برد که شاید با بکارگیری آخرین حربه خود، بتواند لطمه‌ای به این درخت تناور وارد آورد. 

3. در اینکه بینی آمریکا در این آخرین هماورد به خاک مالیده خواهد شد، کوچک‌ترین تردیدی نیست اما این اتفاق مستلزم آن است که همه ارکان نظام، تحت سیاست‌های کلان اقتصادی که شاه‌بیت آن در راهبردهای «اقتصاد مقاومتی» خلاصه‌شده است، تمام ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بالقوه کشور را بالفعل کنند. علاوه بر تجربه‌هایی که جمهوری اسلامی در مقاطع گذشته تحریم به دست آورده و اکنون می‌تواند آن‌ها را در برهه فعلی بکار بندد، باید توجه داشت که ایران اسلامی از مزیت‌ها و توانمندی‌های بالایی برخوردار است و اساساً کشوری در کش‌وقوس تحریم‌ها کمر خم می‌کند که از توانایی‌ها و ظرفیت‌های داخلی محروم باشد. ذخایر و توانایی‌های ایران اسلامی چه از منظر معادن و منابع غنی راهبردی و چه از منظر نیروی توانمند انسانی و جوانان پرانگیزه به حدی است که در صورت برخورداری از یک نقشه راه مدون و زمان‌بندی‌شده، به‌راحتی می‌توان آخرین سیلی را بر صورت استکبار نواخت.

4. درست است که تحریم‌ها می‌توانند موانعی بر سر راه کشور ایجاد کنند و مشکلاتی را موجب شوند، اما گره زدن معضلات اقتصادی و معیشتی به تحریم‌ها،‌ آدرس غلط دادن به حریف و پاک کردن صورت‌مسئله است. حسب ارزیابی‌های دقیق، اثرگذاری تحریم‌ها در تنگناهای فعلی ایجادشده حداکثر 20 الی 30 درصد است و الباقی، به سوء مدیریت‌ها بازمی‌گردد.

اتفاقاً دشمن همین را می‌خواهد. می‌خواهد تمام تقصیرها را متوجه تحریم‌ها کند و با بوقچی‌های رسانه‌ای در داخل و خارج به مردم این‌گونه القا کند که سیاست‌های استکبارستیزانه انقلاب است که باعث مشکلات اقتصادی شده و درنتیجه، فلش خروج از اوضاع فعلی را به سمت مذاکره و مصالحه با زرسالاران بین‌المللی معرفی نماید. خب، اگر واقعاً مشکل، استقلال‌خواهی و پافشاری بر ارزش‌هاست و راه‌حل، بالا بردن دست‌ها در مقابل واشنگتن است، چرا برخی از وادادگان منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای که رفیق گرمابه و گلستان رئیس‌جمهور آمریکا هستند، هنوز با انواع و اقسام مشکلات امنیتی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ... دست‌به‌گریبان‌اند و روزی نیست که توسط کلیدداران کاخ سفید تحقیر نشوند ؟

5. اگر هم به فرض محال، تحریم‌ها را تنها عامل مشکلات بدانیم، بازهم این روش راه به‌جایی نخواهد برد. آمریکایی‌ها به‌قدری از این سلاح نخ‌نما شده استفاده کرده‌اند که حتی صدای متحدانش را هم درآورده است، چه رسد به کشورهای هم‌پیمان جمهوری اسلامی. رئیس‌جمهور پیشین آمریکا پس از توافق هسته‌ای اذعان کرده بود که ما می‌دانستیم تحریم‌ها اثر خود را ازدست‌داده‌اند چراکه باید هم‌پیمانانمان و مؤسسات مالی مهم را هم تحریم می‌کردیم. از طرفی، جنگ تجاری آمریکا با چین و روسیه به‌عنوان دو قدرت جهانی و کشورهای اروپایی، هژمونی و تأثیرگذاری این روش را به‌شدت به چالش کشیده و بر همین سیاق است که باید گفت فشارهای اقتصادی واشنگتن علیه ایران اسلامی به‌زودی اثربخشی خود را در سراسر جهان از دست خواهند داد.

تصریح رهبر معظم انقلاب به شکننده‌تر بودن تحریم‌های اقتصادی در مقایسه با اقتصاد ملی نیز ناظر به همین ساز و کار معیوب است، چون تحریم‌های اقتصادی همه کشورها را عصبانی کرده و عن‌قریب است که یک موج جهانی در مخالفت با فشارهای کاخ سفید در این حوزه به راه افتد. 

6. در همه کشورهایی که آمریکا موفق شده به تهدیداتش در آن‌ها جامه عمل بپوشاند، با تهدید نظامی، نفوذ و دخالت در امور داخلی و سیاسی، آرامش و ثبات را از آن‌ها سلب کند، یک ویژگی مشترک و بارز به چشم می‌خورد و آن، عبارت است از فقدان رهبری مقتدر، شجاع و هوشمند. در جمهوری اسلامی اما در رأس هرم نظام اسلامی، فردی به رصد و راهبری کشور همت گمارده است که به اعتراف مقامات بلندپایه آمریکایی، با یک سخنرانی طرح‌هایی که با صرف وقت‌های طولانی و هزینه‌های گزاف تهیه‌شده است را نقش بر آب می‌سازد. 

و بالاخره اینکه جمهوری اسلامی تا وارد آوردن ضربه به آخرین خیمه دشمن، یک گام بیشتر فاصله ندارد و زمانی که ملت رشید و با بصیرت ایران اسلامی درنبرد اقتصادی شتر توطئه‌های حریف را پی کند، شکستی تلخ و سنگین به بدخواهان قسم‌خورده و زخم‌خورده وارد خواهد آورد؛ شکستی که به سست شدن بنیان‌های حاکمیت آمریکا منجر می‌شود، ان‌شاءالله./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: حمایت

ارسال نظرات