۰۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۲
کد خبر: ۵۸۶۹۱۶
آیت الله مصباح یزدی:

زندگی و هدف انسان نباید در مرحله حیوانی باقی بماند

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) با تأکید بر این که اهداف انسان باید متعالی باشد، گفت: زندگی و هدف انسان نباید در مرحله حیوانی باقی بماند، باید هدفی عاقلانه و آگاهانه انتخاب شود تا انسان از عمر خود به درستی استفاده کند.
آیت الله مصباح یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در جلسه درس اخلاق که در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد، با اشاره به فرازهایی از دعای مکارم الاخلاق گفت: انسان موجودی است که باید با رفتارهای اختیاری سعادت خود را بسازد.

وی افزود: موجودات غیر از انسان دارای اختیار انتخاب خوب و بد نیستند، پیش فرض همه بیانات عقلی، نقلی، شرعی و تعبدی این است که انسان اختیار دارد به همین دلیل است که انسان راهنمایی می شود تا کاری را انجام دهد یا این که کاری را ترک کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که هر کار اختیاری دارای دو پایه اساسی شناخت و انگیزه است،  اظهار داشت: اگر این دو عنصر نباشد عمل اختیاری محقق نمی شود، شناخت های انسان به دو بخش راهبردی و کاربردی تقسیم می شود.

وی ادامه داد: انتخاب مسیر و هدف کلی شناخت راهبردی و استراتژیک محسوب می شود و برنامه ریزی ها برای رسیدن به آن شناخت کاربردی نام دارد، در تعبیرات دینی از انگیزه انسان برای انجام کاری به عنوان نیت یاد می شود.

آیت الله مصباح یزدی با تأکید بر این که اهداف انسان باید متعالی باشد، ابراز داشت: زندگی و هدف انسان نباید در مرحله حیوانی باقی بماند، باید هدفی عاقلانه و آگاهانه انتخاب شود تا انسان از عمر خود به درستی استفاده کند.

وی عنوان کرد: بالاترین هدف در ادبیات دینی قرب به خداوند متعال است که مرتبه ای عالی برای بندگان به شمار می رود، انگیزه انسان برای رسیدن به مراتب عالیه باید جدی باشد نه این به دنبال راحتی و صرفا لذت های مادی برود.

استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: باید با شناخت بیشتر انگیزه قویتر ایجاد کرد تا راه صحیح و روشن را به صورت جدی دنبال شود، انگیزه های فطری وجود دارد که سبب هدایت انسان می شود، البته باید مراقب بود انگیزه های دیگر مانع انگیزه عالی نشود.

وی اضافه کرد: گاهی انسان شناخت و انگیزه را کسب می کند اما در مسیر استقامت نمی ورزد و مسیر را نیمه کاره رها می کنند، باید مراقب و نگران باشیم که در مسیر رسیدن به اهداف عالی دچار انحراف و خروج از صراط مستقیم نشویم.

ارسال نظرات