۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۱
کد خبر: ۵۸۸۶۳۳
در قم؛

"همایش طلیعه حضور" برگزار شد

"همایش طلیعه حضور" با حضور ۳۳۰ نفر از طلاب خواهر جدیدالورود استان مازندران در قم برگزار شد.
همایش طلیعه حضور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، "همایش طلیعه حضور" با حضور حجج اسلام حمید محمدی دبیر شورای فرهنگ توسعه قرآنی کشور و علی غفاری مدیر حوزه علمیه خواهران استان مازندران و 330 نفر از طلاب خواهر جدیدالورود استان مازندران صبح امروز در سالن همایش‌های مدرسه علمیه حضرت نرجس‌(س) برگزار شد.

ضرورت استفاده از فرصت جوانی

بر اساس این گزارش، حجت الاسلام غفاری در ابتدای این همایش، با بیان این‌که ما بخواهیم یا نخواهیم این مسیر به اختیار یا به جبر زمان پیموده و زمان سپری خواهد شد، گفت: باید توجه داشت که انسان همیشه شادابی جوانی را نداشته، بنابراین این فرصت‌ها بایستی غنیمت شمرده شود.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: حقیقت این است که بدن ما با تمام زیبایی خود، متکی به نفس و روح ما می‌باشد و کافی است که نفس و حقیقت ما در آن نباشد تا بعد از دو روز متعفن شود، بنابراین باید مقصد حرکت را به درستی انتخاب کنیم.

وی خاطرنشان کرد: حدود 22 سال از عمر با برکت تأسیس حوزه‌های علمیه به شکل جدید سپری می‌شود، آنقدر این مجموعه پیشرفت کرده که به تعبیر رهبر معظم انقلاب، حوزه علمیه خواهران یک پدیده عظیم است.

تأسیس حوزه علمیه خواهران، یکی از فرصت‌های ایجاد شده بعد از انقلاب

حجت الاسلام غفاری با بیان این‌که انقلاب اسلامی فرصت‌های زیادی را برای متدینین و دلدادگان آن فراهم کرده است، گفت: تأسیس حوزه‌های علمیه خواهران یکی از مهمترین فرصت‌های ایجاد شده بعد از این انقلاب شکوهمند بوده است.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان مازندران ادامه داد: قبل از انقلاب اسلامی نظام مشخص، هدف‌مند و واحدی برای خواهران در سراسر جهان شیعه وجود نداشت، اما بعد از انقلاب با تشکیل جامعه الزهرا(س) شاهد تشکیل شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه سراسر کشور به طور مستقل هستیم که نشان از توجه دقیق و عمق نگری رهبر انقلاب به ظرفیت بالای دینی بانوان این جامعه است.

کشف ارتباطات 5 گانه انسان، نقطه طلایی خلقت

همچنین حجت الاسلام محمدی در ادامه با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) اظهار داشت: رحمت خاص خداوند شامل حال کسی می‌شود که مبدأ، جایگاه کنونی و هدف و غایت خلقت را بداند.

دبیر شورای فرهنگ توسعه قرآنی کشور ادامه داد: برای فهم این حدیث شریف انسان باید خود و رابطه خود را با خداوند، ولی او، خلق، طبیعت و خود کشف کند، اگر این پنج ارتباط کشف و فهم شده و سازمانی برای آن پیدا کند که موفقیت آمیز باشد، می‌تواند به نقطه طلایی که برای او در نظر گرفته شده، برسد.

وی با اشاره به روایت «من عرف نفسه، فقد عرف ربه» بیان کرد: انسان ابتدا بایستی به خودشناسی برسد تا در مرحله بعد به خداشناسی نایل شود، کسی که اندازه وجودی خود را بفهمد و از قدر و اندازه خود تجاوز نکند، یعنی ظرفیت شناسی و فهم توانایی‌های وجود و آزادسازی آنها در عالم نقطه‌ای است که مورد رحمت خداوند قرار گرفته است، بنابراین باید به نقطه آغازی وجود خود برگردیم که اساسا هدف از خلقت ما چه بوده است، این سؤالات مهمی است که تفکر درباره آنها برای انسان‌ها سخت است، چراکه گاهی اوقات دردسر ساز است، اما پاسخ به این مسائل باعث پیمودن عمر انسان بر اساس معرفت، بصیرت و درک و فهم صحیح خواهد بود.

حجت الاسلام محمدی اظهار داشت: انسان باید خود را فهم و درک کند، قرآن کتابی است که دست انسان را در دستان خداوند قرار داده و از پایین درجات به بالاترین درجات ارتقا می‌دهد و نهایتا به بالاترین درجات انسان شناسی و خداشناسی می‌رساند.

رسالت‌های تنزیل قرآن

وی با بیان این‌که تنزیل قرآن با دو رسالت شفا و رحمت انجام شده است، گفت: این دو رسالت برای افراد مؤمن در نظر گرفته شده است، رسالت شفا، رسالت پالایش وجود از تمام ناپاکی‌ها بوده، در مقابل نیز رسالت رحمت، رسالت آرایش وجود بر همه پاکی‌ها است، رسالت شفا رسالت لا اله و رسالت رحمت الا الله است.

این استاد تفسیر قرآن کریم با اشاره به معنای شفا بیان کرد: شفا ضد سقم و به معنای بیماری است، وقتی بیماری برداشته شود، در حقیقت شفا آمده است.

حجت الاسلام محمدی عنوان کرد: بیماری‌ها سه نوع می‌باشد که گاهی روحانی، گاهی عقلانی و گاهی جسمانی است، بیماری‌های روحانی همان رذالت‌ها است که با فضیلت‌های قرآن زدوده می شود، بیماری‌های عقلانی همان جهالت‌ها می‌باشد که با معرفت‌ها برطرف و بیماری‌های جسمانی همان کسالت‌ها است که با دستورهای سلامت آمیز قرآن رفع می‌شود، بنابراین قرآن شفای هر سه بیماری است، اما این چیره دستی قرآن از شفاگری فقط برای اهل ایمان خواهد بود و در حوزه مواجهه ظالمانه با قرآن، فقط خسارت آفرین خواهد بود.

وی ابراز داشت: قرآن نردبان عالم وجود است، گاهی از نردبان برای بالا رفتن درجات استفاده می‌شود که عرب در این صورت به پله‌های نردبان درجه می‌گوید، اما همین نردبان برای رفتن به زیرزمین نیز قابل استفاده است، عرب در این صورت به پله‌اهی نردبان درکه می‌گوید./876/پ203/ب1

ارسال نظرات