۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۲
کد خبر: ۵۹۰۴۸۰
نماینده خبرگان رهبری:

پاسخگویی به مشکلات جامعه در گرو تحقیق و پژوهش است

پاسخگویی به مشکلات جامعه در گرو تحقیق و پژوهش است
حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی با بیان این که پاسخگویی به مشکلات جامعه در گرو تحقیق و پژوهش است، گفت: اساتید و مسؤولان حوزه های علمیه وظیفه مهمی در زمینه افزایش کاربردی شدن پژوهش ها در جامعه دارند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، پژوهش یکی از بهترین شیوه های تحقیقاتی است که در تمام دنیا برای رشد و توسعه مسائل مختلف از این شیوه استفاده می شود. گاهی اوقات نبود اطلاعات در مسائل مختلف موجب مشکلات و سردرگمی های بسیاری می شود که گویی سایه ای، موضوعی را در بر گرفته است این در حالی است که با به نتیجه رسیدن پژوهش ها بسیاری از مسائل حل می شود بنابراین حل مسائل مختلف مستلزم یافتن راهکارهای اساسی و علمی است که این مهم تنها با پژوهش امکان پذیر خواهد بود.  
 
بی تردید؛ موضوع پژوهش در هر برهه از زمان جایگاه ویژه ای داشته و اکنون نیز این موضوع یکی از ضروریات جامعه است. اهمیت موضوع پژوهش و همچنین فرا رسیدن هفته پژوهش بهانه ای شد تا گفتگویی با «حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی پورمحمدی» عضو مجلس خبرگان رهبری داشته باشیم که در ادامه می خوانید. 
 
رسا - با توجه به نیاز جامعه برای پاسخگویی به سوالات مختلف در حوزه دینی، موضوع پژوهش در حوزه های علمیه تا چه اندازه ضرورت دارد؟ 
تمام آثار و برکاتی که از گذشته بر جای مانده در سایه تحقیق و پژوهش بوده است بنابراین در مراکز علمی اعم از حوزه های علمیه و دانشگاه ها، پژوهش در رشته های مختلف موضوع مهمی است. دانشگاه ها در رشته های مختلفی مانند رشته های فنی و پزشکی باید کارهای پژوهشی و تحقیقاتی انجام دهند تا به آورده های جدیدی دست یابند. در حوزه های علمیه در زمینه علوم انسانی و اسلامی به پژوهشگران بسیاری نیاز داریم.
 
در حال حاضر مسائل جدیدی در جامعه مطرح است که در گذشته این موارد وجود نداشت که در این زمینه حوزه های علمیه با تحقیق و پژوهش باید پاسخگوی این مسائل باشند. اگر می گوییم اسلام یک دین کامل و پاسخگوی مشکلات است بنابراین باید برای پاسخگویی به مسائل مختلف تحقیق و پژوهش داشته باشیم. در گذشته رسانه های امروزی وجود نداشت ولی اکنون ماهواره، اینترنت، کانال های تلگرامی و شبکه های مجازی وجود دارد و نیاز به پاسخگویی افزایش یافته است.
 
در تفسیر قرآن، نهج البلاغه و سوالاتی که در زمینه احادیث اهل بیت(ع) وجود دارد نیاز به پاسخگویی است. همچنین پاسخگویی به مشکلات حقوق نیز در گرو تحقیق و پژوهش است برای همین موضوع پژوهش بسیار مهم است. هفته پژوهش هفته ای است که نباید این هفته با تشریفات سپری شود چرا که پژوهش به اندازه ای مهم است که باید در تمام روزهای سال این موضوع در نظر گرفته شود تا در این زمینه پیشرفت گسترده ای داشته باشیم. 
 
رسا - در حال حاضر وضعیت پژوهش های انجام شده طلاب را چگونه ارزیابی می کنید و در این زمینه به منظور افزایش کاربردی شدن پژوهش های طلاب حوزه های علمیه چه اقدام هایی می توان انجام داد؟ 
پژوهش های طلاب حوزه های علمیه تا حدودی خوب است ولی کامل نیست. برای مثال طلبه ای پایان نامه ای در زمینه تجارت الکترونیک و نحوه انجام معاملات الکترونیکی را کار کرده بود که این موضوع بسیار خوبی بود چرا که این موضوع در گذشته وجود نداشت ولی در حال حاضر باید پژوهش هایی در این زمینه انجام شود. یا برای مثال پژوهش در زمینه عقد الکترونیکی؛ برای مثال فرض کنیم پسری در ایران و دختری در کشور آلمان قصد ازدواج دارند و می خواهیم برای این زوج عقد بخوانیم در این زمینه باید بدانیم عقد باید تنها لفظی باشد و یا می توان عقد را به صورت الکترونیکی جاری کنیم. در حال حاضر پژوهش های کاربردی زیادی انجام شده ولی در نیمه راه هستیم و باید تحقیقات و پژوهش ها با قدرت ادامه یابد. 
 
رسا - وظیفه اساتید و مسئولان حوزه های علمیه به منظور افزایش کاربردی شدن پژوهش های انجام شده چیست؟ 
اساتید و مسؤولان حوزه های علمیه وظیفه مهمی در زمینه افزایش کاربردی شدن پژوهش ها در جامعه دارند تا با مدیریت، برنامه ریزی و سرمایه گذاری کارهای خوبی انجام شود همچنین همت و پشتکار طلاب جوان نیز در این زمینه موثر است. از سوی دیگر به منظور ارتقای سطح کیفی و کاربردی شدن پژوهش ها وجود امکانات مورد نیاز موثر است و نمی توان نقش امکانات را در افزایش کیفیت پژوهش ها نفع کرد.
 
در گذشته با وجود نبود امکانات علمای بزرگ در زیرزمین های نمناک تحقیقات بسیار بزرگی انجام داده اند که انسان با دیدن آن کتاب ها حیرت می کند بنابراین وجود امکانات به تنهایی نمی تواند موجب توسعه موضوع پژوهش شود چرا که در بسیاری از مواقع امکانات وجود دارد ولی از امکانات استفاده بهینه نمی شود.
 
رسا - از این‌که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید، متشکرم./935/ت602/ب1
ارسال نظرات