۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۹
کد خبر: ۵۹۴۲۰۱
مدیر گروه ادبیات و اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

ادبیات داستانی قلمروهای متفاوتی دارد

ادبیات داستانی قلمروهای متفاوتی دارد
محقق ادبیات داستانی دفاع مقدس گفت: ناسازهای با همساز آن دسته افرادی هستند که سر ناسازگاری با مبانی ما داشتند و با گفتمان انقلاب اسلامی همسویی نداشتند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدرضا سنگری مدیر گروه ادبیات و اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عصر امروز در این پژوهشگاه با موضوع ادبیات داستانی دفاع مقدس به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: پیرامون بررسی ادبیات داستانی دفاع مقدس دو مقوله وضعیت ویرایش ادبیات داستانی پیش از انقلاب و مقایسه با بعد انقلاب تا دوران معاصر باید مورد بررسی قرار گیرد.

ادبیات داستانی قلمروهای متفاوتی دارد

وی در ادامه افزود: این میراث چند قلمرو دارد، یک حوزه ادبیات داستانی ملی گرا مثل داستان های سعید نفیسی است، و داعیه دار این است که رشد ایران در برقراری پلی میان امروز و گذشته است.

سنگری داستان های عشقی اروتیک و تایید کننده نظام را از جمله قلمروهای ادبیات داستانی قلمداد کرد و گفت: داستان های عشقی اروتیک فاقد نجابت تکنیک و وقار ادبی هستند و داستان های تایید کننده نظام پشتوانه وضعیت موجود است.

اندیشه های پوچ گرا نوع دیگری از ادبیات داستانی است

مدیر گروه ادبیات و اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از انواع ادبیات داستانی، اندیشه های پوچ گرا است که نویسه های سارتر و حتی داستان های پلیسی که تحت تاثیر آگاتا کریس ترجمه شده است از این قبیل است.

وی ابراز کرد: ادبیات داستانی ترجمه ای و داستان های چپ گرا نوع دیگری از انواع ادبیات داستانی است که در آثار منصور یاقوتی به چشم می خورد.

سنگری ادبیات داستانی مذهبی را محور ادبیات داستانی خاطرنشان کرد و گفت: نوع دیگری از ادبیات داستانی و اسلوب انتقال مفهوم در دایره ادبیات داستانی مذهبی است که از آثار آذر یزدی می توان در این قلمرو یاد کرد.

وی جریان های پیش از انقلاب ادبی را هم تحت تاثیر گفتمان انقلاب اسلامی دانست و گفت: جریان های پیش از انقلاب ادبی هم به نحوی تحت تاثیر انقلاب اسلامی بودند، بعد از وقوع انقلاب اسلامی در دهه 60 باید این جریان ها مورد بررسی قرار گیرند.

ناسازهای همساز سر ناسازگاری با مبانی گفتمان انقلاب داشتند

مدیر گروه ادبیات و اندیشه خاطرنشان کرد: عناصر مختلفی در جریان های آن دهه فعالیت می کردند که سازه های همساز تاثیر گذار و ناسازهای با همساز از جمله آنان هستند، ناسازهای با همساز آن دسته افرادی هستند که سر ناسازگاری با مبانی ما داشتند و با گفتمان انقلاب اسلامی همسویی نداشتند اما در میان خودشان سازگار بودند.

وی تاکید کرد: در این دوره حساس سلوک امام راحل و ادبیات فاخر معظم له بسیار تاثیرگذار بود.

سنگری در پایان خاطرنشان کرد: جریان ناسازهای همساز تلاش مجدانه خود را در جهت گفتن برای ننوشتن و تحریف ادبیات حقیقی آن دوره را در دستور کار داشتند تا ادبیات داستانی اصیل به مردم نرسد و برای رسیدن به هدف شان هزینه های هنگفتی کردند./811/پ202/ب1

ارسال نظرات