۱۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۳
کد خبر: ۶۰۰۲۵۵
استاد حوزه علميه:

تضاد تربیتی فرزندان چالش امروز جامعه است

تضاد تربیتی فرزندان چالش امروز جامعه است
استاد حوزه علميه از تضاد تربيتي فرزندان در خانواده و تربيت آنها در محيط مدرسه و جامعه به عنوان يكي از چالش هاي امروز جامعه نام برد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان حجت الاسلام مهدی صالحی در دوره‌های آموزشی ۱۶ ساعته تقویت آگاهانه دین شناسی فطری کودکان و نوجوانان که در حوزه علمیه حضرت زینب (س) آران و بیدگل برگزار شد، گفت: شرطی شدن، تشویق قدرتی و رتبه بندی سه آسیب تشویق برای کودکان ونوجوان از سوی والدین است.

وی افزود: برای هرکار مثبتی تشویق کلامی سبب دادن قدرت به فرزند است چرا که در ازای هرکار خوبی که انجام داده دستمزد خود را دریافت کرده و چنانچه به هر دلیلی این تشویق ادامه نداشته باشد اثرات منفی برای کودکان و نوجوانان به همراه خواهد داشت.

به گفته وی فرزندان باید محرک از درون تربیت شوند نه محرک از برون چرا که در محرک که از برون باید برای هرکاری از فرزند خواست تا کاری را انجام دهد که این نوعی هدایت انگلی است، اما گاهی پدر تلاوت قرآن و نماز می‌خواند و فرزندان نیز اتوماتیک به این نوع رفتار‌ها تشویق می‌شوند و نیازی نخواهد تا به او گفته شود قرآن تلاوت کند و یا نماز بخواند.

حجت الاسلام صالحی ادامه داد: اگر محرک از درون فرزندان فعال شود فرزندان شرطی می‌شوند، اما دوستی با فرزندان سبب خواهد شد رفتار‌های پدر و مادر از سوی فرزندان تکرار و انجام شود و در یک کلام آیینه تمام نمای پدر و مادر می‌شوند.

به گفته وی، نود درصد تربیت فرزندان رفتاری است و تنها ۱۰ درصد تربیت فرزندان گفتاری است.

این استاد دانشگاه با تأکید بر سرریز از لیوان محبت و عاطفه فرزندان در خانواده، اظهار داشت: اگر لیوان محبت و عاطفه فرزندان در خانواده پر شود جایی برای رفتار‌های بیرون از خانواده و محبت‌ها بیرون از خانواده نخواهد داشت و لبریز خواهد شد.

وی خالی بودن لیوان محبت و عاطفه کودکان و نوجوانان را چالش امروز خانواده‌ها دانست و اظهار داشت: خالی بودن لیوان محبت کودکان و نوجوانان سبب خواهد شد تا در بیرون از خانواده پر شود.

به گفته وی همسطح شدن و یکی شدن پدر و مادر با فرزندان است که آن‌ها را در برابر معضلات اجتماعی بیمه خواهد کرد.

حجت الاسلام صالحی با تأکید بر رتبه بندی در تشویق، گفت: اگر برای هر نمره‌ای در کلاس اول دوره ابتدایی جایزه‌ای به فرزندان داده شود برای نمرات کلاس‌های بالاتر با چالش روبرو خواهیم شد، چون با این کار جذابیت تشویق کلامی نابود شده است.

وی از تضاد تربیتی به عنوان یکی دیگر از چالش‌های پیش روی جامعه امروز نام برد و افزود: تربیت فرزندان  در خانواده متاثر از دوستان و محیط مدرسه و جامعه است.

حجت الاسلام صالحی یادآور شد: در تشویق شرطی فرزندان در قبال کار‌های خوب در صورت بی توجهی به تشویق فرزندان آن‌ها نیز کار‌های خوب را رها خواهند کرد و ادامه نخواهند داد.

لازم به ذکر است، دوره آموزشی تقویت دین شناسی فطری در کودکان و نوجوانان در آران و بیدگل به همت اداره تبلیغات اسلامی و با همکاری مدیریت حوزه علمیه حضرت زینب (س) با هدف آشنایی با روش‌های تبلور باور‌های دینی و انگیزه خودآگاهی نسل نوجوان و جوان به باور‌های دینی و تقید دینی به منزله مقابله هوشمندانه با انحرافات برگزار می‌شود.

شایان ذکر است، این دوره آموزشی ۱۶ ساعته ویژه بانوان مبلغه شهرستان آران و بیدگل است، توجه به روح فطرت و خداگرایی در انسان، تقویت انگیزه‌های درونی نوجوانان، ترغیب نسل نوجوان و جوان به مناسک دینی، توجه به بشارت و تشویق در تقویت احساسات درونی از جمله سرفصل‌های این دوره آموزشی است، در این دوره آموزشی موضوعاتی همچون بازیادآوری وجوه ممتاز تقید دینی و موفقیت در زندگی، جذاب سازی فعالیت‌ها بر اساس علایق و نبوغ کودکان و نوجوانان، توجه به تشکیل حلقه‌های معرفت گرایی دینی و افزایش انگیزه‌های درونی، ایجاد اتصال بین فعالیت‌ها و یادگیری آموزه‌های معرفتی و دینی در دو بعد آموزش رسمی و غیررسمی مورد بررسی قرار می‌گیرد و در پایان این دوره با برگزاری آزمون علمی، کسانی که حد نصاب قبولی در دوره را کسب کنند گواهینامه آموزشی دریافت خواهند کرد./۱۳۰۷/پ203/ب1
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات