۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۳
کد خبر: ۶۳۰۰۸۴
معاون فرهنگی مدرسه علمیه نورالاصفیا مطرح کرد؛

نقش طلاب و حوزه علمیه در مبارزه با آسیب های اجتماعی و تحکیم بنیان خانواده

نقش طلاب و حوزه علمیه در مبارزه با آسیب های اجتماعی و تحکیم بنیان خانواده
فاطمی با بیان اینکه تبلیغ مهمترین رسالت طلبه است، گفت: نقش و جایگاه طلاب و حوزه های علمیه در تقویت باورهای دینی و تحکیم بنیان خانواده انکار ناپذیر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، زهره سادات فاطمی معاون فرهنگی مدرسه علمیه نورالاصفیا(عج) تهران، امروز در جلسه درس اخلاق که در همین مدرسه علمیه برگزار شد، ارتباط گیری صحیح با دیگران را لازمه امر تبلیغ دانست و گفت: تبلیغ مهمترین رسالت طلبگی است.

وی ادامه داد: پیامبراکرم(ص) همیشه آراسته در انظار عمومی حاضر می شدند و این آراستگی ظاهری غیر از تجمل گرایی بود و همین امر یکی از دلایل موفقیت حضرت در امر تبلیغ بود؛ انسان به صورت فطری آراستگی و نظافت را دوست دارد.

فاطمی با بیان این مطلب که پیامبراکرم(ص) در سلام کردن از همه پیشی می گرفتند، عنوان کرد: حضرت اهتمام ویژه ای به سلام کردن داشتند و در نهایت تواضع و فروتنی حتی به کوچک‌تر ها سلام می دادند؛ تواضع حضرت دلیل اصلی نفوذ ایشان در قلوب بود.

معاون فرهنگی مدرسه علمیه نورالاصفیا(عج) دلیل دین گریزی و انحراف را بی توجهی به معارف دینی دانست و اظهار داشت: برای تحکیم بنیان خانواده مهارت افزایی و تقویت باورهای دینی اعضای خانواده لازم و ضروری است. می طلبد طلاب با فعالیت های فرهنگی در جامعه با آسیب های اجتماعی که منجر به فروپاشی بنیان خانواده می شود مقابله کنند.

وی ادامه داد: محبوب‌ترین انسانها نزد خداوند باتقوا ترین آنها هستند، اگر انسان عامل به دستورات دین باشد در زمره متقین قرار می گیرد؛ طلاب با عمل به مبانی دین و معارف اسلامی مبلغ دین اسلام باشند.

فاطمی با اشاره به سیره اهل بیت(ع)، گفت: اولیای الهی اهل تبسم و خوش برخورد بودند؛ انسان باید با تاسی به ائمه اطهار(ع) اهل نشاط باشد و هنگام حضور در اجتماع این نشاط را به دیگران نیز انتقال دهد.

معاون فرهنگی مدرسه علمیه دارالاصفیا(عج) با اشاره به اینکه خداوند بندگان خود را دوست دارد، ابراز کرد: بر اساس معارف دین انسان ها باید از سوءظن نسبت به یکدیگر اجتناب کرده و به یکدیگر محبت داشته باشند.

وی محبت به خلق الله و برآوردن حاجات ایشان را یکی از عوامل قرب الهی دانست. و اظهار داشت: پیامبراکرم(ص) همیشه شوخی می کردند اما به شدت از تحقیر و مسخره دیگری اجتناب داشتند.

فاطمی ادامه داد: در شوخی کردن ها نباید انسان به حریم خصوصی دیگری ورود کند چرا که این امر غضب و خشم خداوند را در پی خواهد داشت.

معاون فرهنگی مدرسه علمیه دارالاصفیا(عج) با بیان اینکه پیامبراکرم(ص) عبد واقعی خداوند بودند، اظهار داشت: هدف از خلقت رسیدن به قرب الهی است و انسان با نافرمانی از دستورات الهی از آن هدف دور می شود.

فاطمی تشبه به کفار را حرام دانست و گفت: الگوبرداری از سبک و روش زندگی کفار برای مسلمانان حرام است، امروزه توجه به سبک زندگی اسلامی ایرانی ضرورت دارد.

معاون فرهنگی مدرسه علمیه نورالاصفیاء (عج) در پایان خاطرنشان کرد: انسان با حرکت در صراط مستقیم، راه نفوذ شیطان در عقائد و رفتارش را می بندد البته این جز با توکل و توسل میسر نمی شود./813/پ201/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
سلمان
Iran, Islamic Republic of
۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۵
سلسله کتاب­ های روش‏ شناسی سخنرانی دینی

روش‏ شناسی سخنرانی دینی(1)
سال‏ های متمادی، موضوع مهمی همچون، چیستی، چرایی و چگونگی خطبه و خطبه خوانی به دلایل مختلف، مورد غفلت قرار گرفته و بسیاری از سخنرانان به خواندن خطبه‏ های کلیشه‏ ای و تکراری عادت کرده‏ اند. بی‏ توجهی به خطبه آنقدر در میان بعضی سخنرانان شایع است که حتی گاهی خود سخنران آنچنان که باید توجهی به الفاظ و مضامینی که قرائت می‏ کند ندارد چه رسد به مخاطب.
کتاب روش‏ های خطبه خوانی با ایجاد تنوع و جذّابیت در نوع خطبه‏ خوانی و ارائۀ نگاهی نو به بحث خطبه، به انواع، اجزاء، شرایط و شیوه‏ های قرائت خطبه، حس‏ های مختلف هنگام قرائت خطبه، انواع جملات و عبارات متصل به خطبه و در نهایت به خطبه‏ های 14معصوم، ماه مبارک رمضان، محرم الحرام و...

می‏ پردازد.

روش‏ شناسی سخنرانی دینی(2)
یکی از دغدغه‌‌های مهم مبلغان، یادگیری چگونگی ذکر مصیبت و یا همان روضه‌خوانی(نه مداحی) در پایان سخنرانی است و نیز انتظار عموم مردم از آنها، شنیدن روضه‌‌های دلنشین و زیبا بوده و هست. به تجربه ثابت شده است که مبلغان و سخنورانی می‌توانند در عرصۀ تبلیغ موفق‌‏تر عمل کنند که بتوانند خوب روضه بخوانند، این در حالی است که ضعف روضه‏ خوانی در میان برخی مبلغان، مسئلۀ قابل کتمانی نیست.
کتاب روش‏ های روضه خوانی در سه بخش چیستی، چرایی و چگونگی به تعاریف، انواع، اقسام روش‏ ها، اصول و فنون روضه خوانی می‏پردازد. در این کتاب بیش از 30 شیوه‏ ی جذاب و متنوع پرورش روضه، به همراه نمونه‏ های اجرایی آن به تفصیل مورد بحث قرار گرفته است.

روش‏ شناسی سخنرانی دینی(3)
بسیاری از مبلغان در رابطه با این که چگونه می‏توان محتوای سخنرانی را به شکلی تأثیرگذار چینش کرد سردرگم بوده و سؤالات متعددی را پیرامون چگونگی تقدم و تأخر مطالب در سخنرانی مطرح می‏ کنند.
کتاب روش‏ های چینش و پرورش محتواکه سومین مجلد از سلسله کتاب‏های روش‏ شناسی سخنرانی دینی به شمار می‏ رود، روش‏ های جامعی را برای تنظیم، چینش و پرورش و حتی تولید محتوا ارائه می‏ دهد. چینش و پرورش محتوا یکی از مباحث مهم و ضروری در روش شناسی سخنرانی دینی به شمار می‏ رود. کتاب مذکور از دو زاویه به چینش و پرورش محتوا توجه دارد: الف)چینش مقدماتی که شامل چینش بر اساس اجزاء سخن و جلسات سخنرانی است.ب) چینش تکمیلی که شامل چینش بر اساس قالب‏ های سخن و مدل‏ های مفهومی است.

روش‏ شناسی سخنرانی دینی(4)
با وجود جاذبه‏ هاى بيرونى و ضعف انگيزه‏ هاى معنوى، مخاطبان ما به سختى حاضرند در جلسات مذهبى نشسته و به سخنان خطیب گوش دهند. تا مخاطب در ابتداى سخنرانى نسبت به موضوع بحث حسّاس نشود و انگيزه نداشته باشد، حوصله شنيدن سخنرانى را نخواهد داشت.
کتاب روش‏ های ایجاد انگیزه به سه بخش ایجاد انگیزه قبل از سخنرانی، حین سخنرانی و بعد از سخنرانی توجه دارد. با توجه به اینکه ایجاد انگیزه حین سخنرانی ارتباط مستقیمی با سخنرانی پیدا می­کند این مباحث نیز در سه بخشِ روش­ های ایجاد انگیزه­ ی ابتدایی، میانی و پایانی ارائه شده است. این روش­ ها هر کدام تأثیر ویژه­ای در ایجاد، رشد و ارتقاء انگیزه­ ی مخاطبان خواهند داشت. یکی از امتیازات ویژه­ ی این کتاب استناد بیش از 95% روش­ ها به آیات قرآن می­ باشد.

روش ‏شناسی سخنرانی دینی(5)

به كار انداختن انديشه­ ی مخاطبان و اقناع آن، يكى از مهم­ترین اهداف سخنرانی دینی به شمار می­ رود. چرا که تمام واکنش­ ها از دریچ ه­ی اقناع می­ گذرد و تا اندیشه­ ی انسان نسبت به موضوعی قانع نشود تغییر در رفتار بسیار مشکل و یا غیرممکن خواهد بود.
کتاب روش‏ های اقناع اندیشه بعد از بررسی تاریخچه­ ی اقناع به تعاریف اقناع در حوزه­ های مختلف پرداخته و پس از بیان ضرورت و اهمیت پرداختن به اقناع و متقاعد سازی، مبانی دینی و اصول اقناع اندیشه را مطرح می­ کند. در این کتاب به 10 روش عمده­ی اقناع و متقاعد سازی پرداخته شده است و به جهت کاربردی شدن بحث چگونگی استفاده از این روش­ ها را به همراه یک نمونه­ی سخنرانی ارائه­ داده است.


مرکز پخش: قم، جمکران، بلوار انتظار، مرکز مدیریت حوزه‏ های علمیه، معاونت تبلیغ و امور فرهنگی تلفن: 37255890- 025(داخلی45)
0
0