۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۱
کد خبر: ۶۳۶۱۰۱
محمدی فام مطرح کرد؛

نقش و رسالت هیات های مذهبی در ساخت تمدن نوین اسلامی

نقش و رسالت هیات های مذهبی در ساخت تمدن نوین اسلامی
استاد دانشگاه با اشاره به نقش و رسالت هیات های مذهبی در ساخت تمدن نوین اسلامی، گفت: هدف بیانیه گام دوم رسیدن به تمدن نوین اسلامی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حسین محمدی فام استاد دانشگاه، امروز در نشست تخصصی «الگوی هیات های مذهبی در ارتقای معنویت، اخلاق و سبک زندگی اسلامی» که در دارالقرآن همین سازمان برگزار شد، گفت: رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب تاکید دارند که باید به سوی تمدن نوین اسلامی حرکت کنیم تا امر فرج محقق شود.

وی با اشاره به اینکه هیئات مذهبی در مسیر سازی تحقق این امر مهم نقش بسزایی دارند، ادامه داد: در هیچ یک از اسناد بالادستی کشور مانند بیانیه گام دوم انقلاب به این صراحت درباره چشم انداز انقلاب سخنی گفته نشده است.

محمدی فام با تاکید بر اینکه مهمترین هدف هیئات مذهبی باید احیای سیره و مکتب ائمه اطهار(ع) باشد، اظهار داشت: هیئات باید اهتمام ویژه ای به مباحث معرفتی و بصیرت افزایی داشته باشند.

استاد دانشگاه با استناد به کلام امام راحل که فرمودند: این گریه و روضه ها بود که مکتب اهل بیت(ع) را حفظ کرد، ادامه داد: هر مکتبی تا پای آن سینه زن و گریه کن نباشد حفظ نمی شود؛ رهبر انقلاب یکی از هیات‌داران جمهوری اسلامی ایران است که در ایام فاطمیه و دهه عاشورا مراسم برگزار می کنند.

وی غلبه احساسات بر معارف را یکی از خطرات جدی در هیئات مذهبی بیان کرد و گفت: امروز برخی هیات ها با حذف سخنرانی به این خطر دامن می زنند در حالی که در هیات باید هر کسی به عنوان مداح، سخنران و هیات دار وظیفه خود را انجام دهد و تقسیم مسؤولیت وجود داشته باشد.

محمدی فام ادامه داد: امروز ما هیات هایی که در آن نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و یا تاریخ اسلام یاد بدهند بسیار کم داریم؛ رهبری تاکید دارند حتی مداحان باید از محتواهایی استفاده کنند که معرفت افزایی داشته باشد.

استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه منبرها نباید خالی از معارف باشد، گفت: معارف ناب همان آیات و روایات است، معارف روایی شیعه که محکم و مستند هستند باید محور برنامه های هیات ها قرار گیرد؛ روایت است اگر مردم نیکی سخن ما را بشنوند از ما تبعیت می کنند.

وی عمل زدایی را یکی دیگر از تهدیدها برشمرد و گفت: اینکه انسان در طول هفته گناه کند و بگوید آخر هفته می روم هیات بخشیده می شود این عمل زدایی است هیات نباید مروج این گونه باورها باشد.

محمدی فام عنوان کرد: هیئات مذهبی باید انسان ساز و تربیت کننده شهید حججی ها باشد و جوانان را دغدغه مند تربیت کند تا راه خودسازی را در پیش بگیرند.

استاد دانشگاه با اشاره به فرصت های موجود در هیئات مذهبی، خاطرنشان کرد: حضور داوطلبانه جوانان، امکان تدریس آموزه های دینی، امکان ترویج روحیه انقلابی، بستری مناسب برای ایجاد اتحاد و انسجام، خدمت رسانی گسترده به مردم و غیره از فرصت هایی است که در هیئات مذهبی وجود دارد و باید مورد توجه قرار گیرد./813/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 3
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات