۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰
کد خبر: ۶۴۴۰۱۴
ترکیه:

یونان با پناهجویان مانند دشمن رفتار می‌کند

یونان با پناهجویان مانند دشمن رفتار می‌کند
سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه از رفتار یونان با پناهجویان به شدت انتقاد و آن را شرم‌آور توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اینترنتی تی آر تی، «حامی آکسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه با بیان اینکه یونان با پناهجویان مانند دشمن رفتار می‌کند و علیه آنان بدون توجه به اینکه زنان و کودکان نیز در میانشان هستند از گاز اشک آور، سموم کشاورزی استفاده و به سوی پناهجویان تیراندازی می‌کند، افزود: یونانی‌ها پول و وسایل پناهجویان را از آنان گرفته سپس آن‌ها را به ترکیه باز می‌گردانند. این رفتار یادآور رفتار‌های نازی‌های آلمان است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه رفتار‌های نیرو‌های یونانی با پناهجویان را شرم آور توصیف کرد و افزود: یونان با این اقدامات نه تنها از مرز‌های اتحادیه اروپا محافظت نمی‌کند بلکه همه اصول و ارزش‌هایی را که اتحادیه اروپا بر روی آن بنا شده است، لگد مال کرده است.

حامی آکسوی تاکید کرد: یونان با این رفتار‌ها پیمان حقوق‌بشر اروپا، معاهده حقوق پناهجویان، معاهده حقوق سیاسی و مدنی سازمان ملل و معاهده منع شکنجه سازمان ملل را نقض کرده است.

وی افزود: یونان با این اقدامات نشان داد که اهمیتی به موازین حقوق بین‌الملل، حقوق‌بشر و ارزش‌های اروپا که همواره از آن سخن می‌گوید: هیچ اهمیتی نمی‌دهد.

آکسوی همچنین از وزیر امور خارجه یونان به علت اظهاراتش درباره ترکیه و توافقنامه تعیین مرز‌های دریایی که این کشور با دولت وفاق ملی لیبی امضا کرده است، به شدت انتقاد کرد.

وی گفت: اگر این مسئله یونان را ناراحت کرده است می‌تواند بجای اینکه پشت سر ما سخنی بگوید با ما و دولت قانونی لیبی بر سر میز مذاکره گفتگو کند.

یونان یک ماه پیش اعلام کرد تقاضای پناهندگی را به مدت یک ماه تعلیق می‌کند که این اقدام مغایر با قوانین اتحادیه اروپا و کنوانسیون ژنو است و آتن متهم به نقض قوانین شده است. از سوی دیگر آژانس پناهندگان سازمان ملل نیز اعلام کرده است این تصمیم یونان هیچ مبنای قانونی ندارد.

تنش‌ها در این خصوص اوایل ماه جاری آغاز شد. زمانی که ترکیه مرز‌های خود را به روی مهاجران باز کرد تا راهی اروپا شوند. آنکارا اعلام کرده است به دلیل حمایت نکردن اتحادیه اروپا از رویکرد ترکیه در ادلب سوریه این تصمیم را گرفته و دیگر قصد ندارد از حرکت مهاجران به سوی مرز‌های اروپایی جلوگیری کند. به دنبال این تصمیم آنکارا، ده‌ها هزار مهاجر راهی مرز‌های یونان شده و با برخورد شدید و غیرانسانی نیرو‌های مرزی این کشور مواجه شدند. بسیاری از خبرگزاری‌ها از وخامت اوضاع پناهجویانی که در منطقه مرزی مشترک میان یونان و ترکیه گیر افتاده‌اند، خبر می‌دهند.

اروپا، ترکیه را متهم می‌کند که با این اقدام توافقی را که سال ۲۰۱۶ میان دو طرف امضا شد، زیر پا گذاشته است. براساس آن توافق ترکیه پذیرفته بود در ازای دریافت کمک‌های نقدی مانع حرکت مهاجران به سوی اروپا شود.

ارسال نظرات