۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۴
کد خبر: ۶۴۸۹۵۶
آیت‌الله تحریری:

غفلت از آخرت ثمره دنیا دوستی مطلق است

غفلت از آخرت ثمره دنیا دوستی مطلق است
تولیت مدرسه علمیه مروی ثمره دنیا دوستی مطلق را غفلت از آخرت دانست و گفت: غفلت از آخرت انسان را از کمال حقیقی باز می دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدباقر تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی، در جلسه اخلاق شرح کتاب شریف چهل حدیث امام خمینی(ره) که به‌صورت مجازی برگزار شد، درباره حب دنیا، گفت: یکی از مسائل مبتلابه انسان در زندگانی دنیا که تا حدودی طبیعی محسوب می‌شود مبتلا شدن به محبت دنیا است.

وی افزود: اگر این محبت مانند سایر امور فطری و غریزی درست جهت‌دهی نشود انسان را به مفاسد متعددی می‌کشاند.

آیت‌الله تحریری با بیان اینکه انسان برای اهداف عالی در این عالم نهاده شده است، ابراز کرد: انسان در عالم دنیا قوای گوناگونی دارد که هر یک از آنان تمایلات مناسبی با شؤون گوناگون این عالم دارد و برای رسیدن به آن کمال حقیقی ابزار و مسائلی در وجود انسان نهاده شده است.

تولیت مدرسه علمیه مروی در ادامه بیان داشت: خدای متعال نیز راهکارهایی برای انسان قرار داده تا انسان با منطبق کردن این قوا با آن راهکارها ابعاد وجودی خود را در مسیر حقیقی شکوفا سازد آن راهکارهایی است که از دوران اهل‌بیت(ع) باقی‌مانده است.

وی افزود: در این مسیر قهراً اصطکاک‌هایی بین مقتضاهای ظاهری انسان و تمایلات وجودی و آن قوای حقیقی‌اش پیدا می‌شود، انسان فعالیت‌هایش به‌طور کامل مجزای از یکدیگر نیست بلکه به‌نوعی با یکدیگر مرتبط هستند.

آیت‌الله تحریری با اشاره به اینکه انسان با امور دنیا در ارتباط است، اظهار داشت: هر یک از این امور نیاز خاص و مناسبی را از انسان تأمین می‌کند برای همین این ارتباط قهراً یک محبت و لذائذی را به دنبال دارد.

تولیت مدرسه علمیه مروی خاطرنشان کرد: اگر این ارتباط به‌صورت مستقل باشد و‌ همت آدمی تنها مصروف حفظ این ارتباط شود ولو اینکه آن ارتباط گسترده هم نباشد این هم یک‌بعدی از حب دنیا است که نکوهش شده به‌گونه‌ای که با این دیدگاه تمایل به عالم آخرت با تمایل به دنیا به این صورت یک امر متضادی خواهد شد./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات