۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۷
کد خبر: ۶۵۱۶۵۹
گفت وگوی تفصیلی رسا با معاون تهذیب حوزه؛

از قم هراسی رسانه ای تا مجاهدت بی منت روحانیت در ماجرای کرونا

از قم هراسی رسانه ای تا مجاهدت بی منت روحانیت در ماجرای کرونا
حجت الاسلام والمسلمین ملکی تاکید کرد: جهان در مواجهه با ویروس کرونا فهمید که خداباوری می تواند تهدید کرونا را به مدرسه انسان سازی تبدیل کند.

مقدمه: اسفندماه سال 98 بود که اولین موارد بیماری کرونا در قم تشخیص داده شد و بر این اساس رسانه‌های خارجی وابسته به آمریکا و مرتجعان منطقه بر طبل نفاق و دشمنی کوبیده و عده‌ای روشنفکرنما از داخل و خارج از کشور قم را منشأ اصلی بیماری کووید 19 دانستند.

از طرفی دیگر برخی، علما و مراجع تقلید را علت اصلی قرنطینه نشدن شهر قم دانستند؛ این در حالی است که حوزه و روحانیت و تمام مراکز فرهنگی جزء اولین مراکزی و نهادهایی بودند که با اعلام وزارت بهداشت طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را عملیاتی کردند.

شبکه‌های ماهواره‌ای سعودی نیز به توهین و تمسخر طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در ایران و تعطیلی اماکن مذهبی و حرم اهل‌بیت(ع) پرداختند؛ این در حالی بود که هنوز در جهان شیوع پیدا نکرده بود.

خداباوری و ایمان به اهل‌بیت(ع) در کشور ایران اسلامی سبب شد تا تهدید ویروس کرونا در ایران به فرصت جهاد و مبارزه تبدیل شود و در این جهاد حوزه‌های علمیه سربلند بیرون آمدند و نشان دادند که درراه اهل‌بیت(ع) قدم گذاشته‌اند به همین جهت خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، به گفت گویی تفصیلی با حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمید ملکی معاون تهذیب حوزه‌های علمیه پیرامون فعالیت حوزه‌های علمیه در شرایط پسا کرونا پرداخته است.

از نگاه حجت‌الاسلام‌ والمسلمین ملکی قم هراسی بازی رسانه‌های غربی بود که عده‌ای دچار قضاوت زودهنگام شدند و جهان با مواجهه با ویروس کرونا فهمید که خداباوری و توجه به معاد می‌تواند تهدید کرونا را به مدرسه انسان‌سازی تبدیل کند.

متن این گفت‌وگو در ادامه تقدیم خوانندگان محترم خبرگزاری رسا می‌شود.

رسا- ابتدا در خصوص مسئله قم هراسی و شایعاتی که پیرامون موضوع شیوع کرونا برای شهر مقدس قم پیش آمد توضیحاتی بدهید؟

با توجه به گذشته ایران اسلامی متوجه می‌شویم که اولین حمله به شهر مقدس قم از سوی رژیم منحوس پهلوی کابینه و دولت آن زمان بوده است.

 رژیم پهلوی به دنبال تخریب دین و روحانیت بودند و همیشه با فعالیت‌های خود مقابل دین و علمای شیعه می‌ایستادند اما اراده خدای تعالی بر این بود که نور الهی و دین خدای متعال تقویت شود  و حکومت دینی در کشور ایران اسلامی ایجاد شود.

 مسئله کرونا امری طبیعی همچون سیل، زلزله و دیگر مسائل است که باید برای مقابله با آن از علوم تجربی استفاده کنیم.

 اما در این میان عده‌ای با دشمنی و با ضعف ایمان به دنبال این بودند که کرونا که یک مسئله طبیعی بود را به تقابل علم و دین تبدیل کنند و برخی آگاهانه برخی ناآگاهانه وارد بازی رسانه‌ای دشمن شدند و شهر مقدس قم را منشأ اصلی کرونا معرفی کردند.

 اراده خدای تعالی این بود که بعد از مدتی کوتاه معلوم شود ویروس کرونا از قم منتشرنشده و قم اولین شهری بود که پس از انتشار این ویروس مطلع شد، مسئله مهمی که در این میان مطرح است توصیه و دستورات مراجع تقلید و علمای اسلام مبنی بر توجه به دستورات جامعه پزشکی بود.

مراکز دینی و فرهنگی اعم از حوزه‌های علمیه، مساجد، هیئات مذهبی و تمامی نهادهای فرهنگی و دینی با شیوع کرونا تعطیل شدند و پیشگامی این مراکز نشانه این است که دین همراه علوم پزشکی و طبی است و حق و حقیقت بعد از شیوع کرونا در اروپا و آمریکا آشکار شد و وظایف استکبار جهانی بعد از مقابله با ویروس کرونا معلوم شد.

تعداد بازدید : 5

رسا -در ایام شیوع کرونا شاهد شبهه پراکنی رسانه های خارجی و  شبکه های اجتماعی پیرامون تعطیلی اماکن مذهبی و حرم های اهل‌بیت(ع) بودیم؛ چه پاسخی درباره این شبهات دارید؟

بنای انبیا الهی و اهل‌بیت(ع) این نبوده که با معجزه امور دنیایی را اداره کنند و پیامبران زمانی از معجزه استفاده می‌کردند که نیاز بود خود را به مردم اثبات کنند و این مسئله با اراده خدای تعالی انجام می‌شد.

گاهی قومی به‌واسطه خطایی سال‌ها دچار عذاب الهی و سختی می‌شدند و این در حالی بود که پیامبران الهی نیز به همراه آن قوم و در میان آن‌ها زندگی می‌کردند، چقدر از پیامبران که کفار آن‌ها را به شهادت می‌رساندند ولی پیامبران با امور طبیعی و بدون معجزه برخورد می‌کردند.

امیر مؤمنان علی(ع) در نهج‌البلاغه قرآن را شفا معرفی می‌کند و این شفا به معنای از بین ‌بردن جهالت و ایجاد عقلانیت است البته موردهای فراوانی در جهان وجود دارد که با توسل به اهل‌بیت(ع) از امراض طبیعی نجات یافتند اما دارالشفا بودن مکان‌های زیارتی به معنای از بین ‌بردن جهالت و شفای اعتقادی درد دل افراد است.

کسانی که در مکتب اهل‌بیت(ع) تربیت‌شده‌اند در ایام کرونا تبدیل به مجاهدان و ایثارگرانی شدند که در هیچ کشوری ما شاهد آن نبودیم و این نشان از تفکر ژرف شیعی و تربیت اهل‌بیت(ع) است.

تعداد بازدید : 3

رسا – شیوع ویروس کرونا در کنار آسیب های فراوان به مردم جهان فرصت های خوبی را ایجاد کرد، از جمله آن فرصت ها خداباوری در بین مردم جهان بود، در این باره چه تحلیلی دارید

امور طبیعی همچون سیل، زلزله و امراض بدنی همچون کرونا دارای دو بعد هستند یک بخش ضررها و زیان‌هایی که به مردم زده می‌شود و بخش دیگر فوایدی که در جامعه نمود پیدا می‌کند کرونا نشان داد که ابرقدرت‌ها در برابر یک ویروس چقدر عاجزند و همین مسئله سبب و خداباوری در جوامع شده است.

 کشورهایی که اعتقاد به خدای متعال و دین داشتند بدون استرس و ترس از مرگ با پدیده کرونا مقابله کردند خیلی از مرگ‌ومیرها به‌واسطه استرس ایجاد می‌شود.

دوای استرس آرامش است، معنویت خود به‌تنهایی در جامعه روح آرامش و ایثارگری را ایجاد می‌کند و البته معنویتی که درگرو تربیت ناب اهل‌بیت(ع) باشد و همه مکاتبی که از اهل‌بیت(ع) دور شدند درگیر و گرفتار هستند.

امام خمینی(ره) نمونه بارز یک مجاهد و عالم دینی است که با آرامش و تربیت دینی بدون ترس در مقابل استکبار جهانی ایستاد و رزمندگانی که ایشان تربیت کرد همچون شهید همت و باکری‌ها در جنگ تحمیلی مقابل دشمنان ایستادگی از خود نشان دادند و در زمان عبادت عارفی به‌تمام‌معنا بودند.

تعداد بازدید : 6

رسا – روحانیت تا کنون با ایثار و فداکاری در همه مشکلات جامعه اعم از سیل، زلزله و امروز کمک رسانی در ایام شیوع کرونا به خوبی نشان داد که در کنار مردم ایستاده است، وظیفه حوزه و روحانیت در ایام پسا کرونا را چگونه ارزیابی می کنید.

این توفیق بزرگی بود که حوزه و روحانیت این بار نیز همچون دیگر عرصه‌ها از امتحان کرونا و مجاهدت در این راه سربلند بیرون آمد روحانیت با به خطر انداختن خود و اطرافیان خود و حضور در فعالیت‌های جهادی و انجام مراحل شرعی کفن‌ودفن اموات بیماران کرونا نشان داد که تربیت‌شده مکتب اهل‌بیت(ع) است.

 طلاب و روحانیون جزء ضعیف‌ترین قشرهای جامعه هستند اما در زمان شیوع ویروس کرونا با ازخودگذشتگی و حتی برخی با انجام عبادات استیجاری به مستضعفان کمک‌رسانی کردند. طلاب و روحانیون قبل از انقلاب و در زمان جنگ تحمیلی بیشترین شهدا را به کشور و دین اهدا کردند و این نشان از تربیت اهل‌بیت(ع) است.

کرونا فرصت‌هایی را برای حوزه‌های علمیه ایجاد کرد؛ حضور حوزه و روحانیت در فضای مجازی می‌تواند راهی نو در زمینهٔ تبلیغ مجازی باشد، در شرایط پس از کرونا حوزه‌های علمیه با فعالیت مجازی در عرصه‌های آموزش، پژوهش و اخلاق توانسته خود را با جدیدترین متد روزبه‌روز رسانی کند.

تعداد بازدید : 4

رسا – کرونا در عرصه سیاسی و اجتماعی برای کشور ایران چه فرصت‌هایی را ایجاد کرده است؟

کشور ایران اسلامی چهل سال است که با جنگ، بمباران شیمیایی و تحریم روبه‌رو بود و پیش‌بینی ما این است که ملت ایران بیشتر از فرصت‌های این شرایط استفاده می‌کنند و تهدیدها را به فرصت تبدیل می‌کند.

در این شرایط صدای قرآن کریم آرامش‌بخش اهالی کاخ سفید شد، رویکرد آینده جهان قطعاً به‌سوی خداباوری و دین حق پیش خواهد رفت.

 ظهور امری تدریجی است و حضور ایثارگرانه مردم ایران در پدیده شیوع ویروس کرونا نشان داد که مؤمنان چقدر به دنبال آمادگی برای ظهور هستند در این شرایطی که ما زندگی می‌کنیم همه به‌نوعی درگیر مشکلات اقتصادی و معیشتی هستند اما مردم ایثارگر ما همه این مشکلات را کنار زدند و به کمک به هم نوع خود پرداختند.

در غرب شاهد این مسئله بودیم که همه به فروشگاه‌ها هجوم بردند و ترس از مرگ جامعه را فراگرفت و اما آنچه در جهان نمود پیدا کرد قدرت ایمان و فداکاری در ایران و جوامع اسلامی است.

تعداد بازدید : 9

رسا –به عنوان نکته پایانی اگر درباره اقدامات و فعالیت های معاونت تهذیب حوزه های علمیه در ایام شیوع کرونا هم مطلبی هست بفرمایید؟

 بله معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه نیز در این ایام دروس اخلاق آنلاین را در هفته دومرتبه برگزار کرده است و طلاب می‌توانند به‌صورت مجازی از درس اخلاق حجت‌الاسلام‌والمسلمین همتیان و دیگر اساتید اخلاق از طریق پیشخوان برخط حوزه های علمیه بهره ببرند.

مسئله بعدی مشاوره‌های تلفنی و مشاوره‌های مجازی از طریق پیام‌رسان ایتا است که در این ایام با استقبال فراوانی روبرو شده است.

 مسابقه خطبه فدکیه حضرت زهرا(س) نیز بنا بود در اسفندماه سال گذشته برگزار شود اما باوجود شیوع ویروس کرونا به زمانی دیگر موکول شد و تاکنون بیش از ۱۵ هزار نفر در این مسابقه ثبت‌نام کردند و توصیه من به همه مردم این است که حتی اگر زمان حفظ این خطبه را ندارند حداقل یک‌بار این متن گران‌بها را بخوانند.

هادی شاملو
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۰
شیوع ویروس کرونا کمک زیادی به جهان کرده است تا دولت‌ها کنترل‌های شدیدی را از طریق اعمال محدودیت جابجایی و سفر، افزایش نظارت بر فناوری‌ها، اقتصاد دیجیتالی، تبلیغات انحصاری و عملیات ضداطلاعاتی از طریق افزایش سانسور اینترنت و رسانه‌های جایگزین وضع کنند
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۲
معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه در زمینه راهکارهای تعزیبی طلاب در شرایط پسا کرونا چه اقداماتی تمهید کرده است؟
0
0