۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۹
کد خبر: ۶۵۲۷۸۵
شرح دعای روز بیست و یکم ماه مبارک رمضان؛

مخالفت با نفس برای کسب رضای الهی و بستن راه های نفوذ شیطان

مخالفت با نفس برای کسب رضای الهی و بستن راه های نفوذ شیطان
آیت الله شیرازی در تبیین دعای روز بیست و یکم ماه مبارك رمضان به ضرورت مخالفت با هوای نفس و در نتیجه کسب رضایت الهی اشاره کرد و از راه های نفوذ شیطان در انسان سخن گفت.

آیت الله سید محمدعلی شیرازی، از علمای خراسان و استاد درس خارج فقه حوزه علمیه خراسان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، ضمن عرض تسليت سالروز شهادت مولاى متقيان اميرمؤمنان(ع) و آرزوى بهره مندى از شفاعت آن حضرت، در شرح دعای روز بیست و یکم ماه مبارک رمضان با قرائت «اللهمّ اجْعَلْ لي فیهِ الى مَرْضاتِكَ دلیلاً ولا تَجْعَل للشّیْطان فیهِ عليّ سَبیلاً واجْعَلِ الجَنّةِ لي منْزِلاً ومَقیلاً یا قاضي حَوائِجَ الطّالِبین» بیان داشت: امام(عليه السلام) عرضه مى دارند: خداوندا در اين روز برایم راهنما و نشانه اى به سوى خوشنودی‌هایت قرار ده و براى شیطان بر من راهى قرار مده و بهشت را برایم منزل و آسایـشگاه قرار ده اى برآورنده حاجات جویندگان.

هوای نفس
آیت الله شیرازی بیان داشت: امروز از خداوند متعال طلب یک نشانه و راهنما برای جلب رضایتش داریم، پیش از این در این ایام پیرامون رضای الهی سخن گفتیم اما امروز به این بُعد مسئله نگاه می کنیم که ممکن است در زندگی بین دو امر قرار بگیریم که ندانیم کدام یک در حقیقت رضای الهی را در پی دارد، آنجاست كه باید از خود او راهنمایی بخواهیم.

وی افزود: از این رو در دعا طلب نشانه و راهنما در جلب رضایتش در طول زندگی مى نماييم تا به خطا نرویم یا راه نادرست را انتخاب نکنیم که گمراه و سر در گم شویم. یک نشانه که شهيد بى مانند امروز امیرمؤمنان علیه أفضل الصلوة والسلام در حکمت ٢٨٩ نهج البلاغه بیان فرمودند اين است كه در شرایط تحيّر و ترديد بين حق و باطل و ماندن سر دوراهی، آنچه را که نفس به آن ميل ندارد انتخاب کنید، كه خود اين فرمايش، نشان دهنده تأثير منفى و مستقيم تبعيت از هواى نفس بر كردار و پندار انسان است و لذا صاحب امروز فرموده اند: (حبّ الدنيا رأس كل خطيئة).

دشمنی شیطان و راه های نفوذ
استاد خارج حوزه بیان داشت: از خدا می خواهیم راههای نفوذ شیطان به ما را ببندد چرا که او از راه های مختلف و نامعلومی که در فکر ما نمى گنجد نفوذ می کند و افکار و اعمال انسان را به شكل محسوس و نامحسوس منحرف می کند.

وی افزود: انسان زيرك، همواره باید به فکر بزرگ ترین دشمن خود بوده و على الدوام ملتفت و متوجه راه های نفوذ او باشد. اگر به آيات شريفه قرآن كريم و روایات نورانى ائمه اطهار(عليهم السلام) مراجعه نماييم به خوبی شیطان و راه های نفوذ او و نيز وسيله مقابله با او و نقشه هايش را خواهيم شناخت.

آیت الله شیرازی ادامه داد: شيطان و سربازانش با دعوت به پليدى ها و ايجاد زمينه غفلت از یاد خدا و بى اعتنايى به نماز و ديگر عبادات و زینت بدی ها و زشتى ها و گناهان در انسان نفوذ می کند و با فريب و نيرنگ خاص خود، لذت هاى گذرا و لحظه اى دنيا را در نظر او زيبا و جذاب جلوه مى دهد و او را به انحراف و خطا و گناه می کشاند، و اين معلول چيزى جز غفلت از ياد خدا نيست، فلذا باید از خداوند تبارك و تعالى مدد جست که راه های نفوذ او در جان و روح ما را ببندد.

استاد درس خارج فقه حوزه در مورد درخواست بهشت به عنوان جایگاه و منزل و مأوا در دعای امروز گفت: روز گذشته به اسباب و علل بازشدن دربهای بهشت و جهنم اشاره نموديم، اگر به آن امور توجه کنیم و عمل خالص و صالح را پیشه خود قرار دهیم می توانیم امروز به امید لطف و کرمش درخواست بهشت را از درگاه حضرت احديّت داشته باشیم.

وی افزود: همه ما بايد توفیقاتی که در این ماه عظيم نصیبمان می شود و برکات و نعمات وافری که خداوند متعال بر ما ارزانی داشته است را قدر بدانیم و دستاوردهای آن را حفظ کنیم تا خداى سبحان ما را از شر شیطان و نفوذش مصون بدارد و بهترين مقدرات را در اين ليالى عظيمه براى ما مقرّر فرموده و با لطف و كرمش و شفاعت و عنايات اولياء طيبين و طاهرينش(عليهم السلام) عاقبت به خیر شویم./933/ت302/ب1

جواد رستمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۸
اللّهمَّ العَن قَتلَة اَميرَالمُومِنين(علیه السلام)
0
0