۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۵
کد خبر: ۶۵۷۴۷۲
استاد حوزه علمیه مطرح کرد؛

وحشت از برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی، مانع تحول در حوزه

وحشت از برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی، مانع تحول در حوزه
حجت الاسلام حاجی ابوالقاسم دولابی ترس بزرگان از تغییر کتاب‌های آموزشی را مانع تحول حوزه علمیه خواند و گفت: برخی از کرسی‌های آزاد اندیشی وحشت دارند در حالی که هدف از این کرسی‌ها تضارب آراء و نقد و بررسی با همان روش اجتهاد است.

حجت الاسلام محمود حاجی ابوالقاسم دولابی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، تحول صورت گرفته در حوزه علمیه پس از پیروزی انقلاب اسلامی را عظیم خواند و عنوان کرد: گام‌های بسیار خوبی برای تحول حوزه علمیه برداشته شده و انکار این پیشرفت ها موجب ناسپاسی است.

استاد حوزه علمیه احیای میراث عظیم فرهنگی تراث را از جمله برکات تحول در حوزه علمیه دانست و افزود: پس از انقلاب اسلامی در زمینه احیای تراث و تصحیح متون قدیمی و روان سازی آنها کار بسیار سنگینی صورت گرفته که با دوران قبل از انقلاب اسلامی قابل مقایسه نیست.

وی با بیان این که التزام به متد آموزشی چند قرن پیش هیچ لزومی ندارد، عنوان کرد: کتاب الموجز آیت الله سبحانی و منطق حجت الاسلام منتظری نمونه های بسیار خوبی از کتاب های روان و آموزشی به سبک جدید هستند.

حجت الاسلام حاجی ابوالقاسم دولابی با تقدیر از ایجاد رشته های تخصصی در حوزه علمیه، اظهار داشت: برای ایجاد تحول در حوزه علمیه خصوصاً در دوره مدیریتی جدید تلاش‌های زیادی صورت گرفته است اما همچنان فاصله زیادی با حوزه تراز انقلابی وجود دارد.

استاد حوزه علمیه در ادامه به مواردی که نیازمند تحول هستند اشاره کرد و افزود: متاسفانه در حال حاضر متونی که تدریس می‌شوند متناسب با نیازهای روز نیستند که در این خصوص باید چاره ای اندیشیده شود.

وی تفکر جدایی دین از سیاست را نابود کننده حوزه علمیه دانست و ابراز کرد: امام خمینی(ره) احیاگر مبارزه با این تفکر بود اما متاسفانه همچنان تفکر جدایی دین از سیاست کم و بیش در حوزه های علمیه وجود دارد که باید با آن مبارزه اساسی شود.

حجت الاسلام حاجی ابوالقاسم دولابی ترس بزرگان از تغییر کتاب های آموزشی را مانع تحول حوزه علمیه خواند و گفت: برخی از کرسی های آزاد اندیشی وحشت دارند در حالی که هدف از این کرسی‌ها تضارب آرا و نقد و بررسی با همان روش اجتهاد است.

استاد حوزه علمیه انقیاد از رهبری را از جمله پیش نیازهای تحول در حوزه علمیه دانست و عنوان کرد: در تاریخ تشیع هیچگاه قدرت ولایت به شکل امروزی ظهور و بروز پیدا کرده است؛ در شرایط کنونی باید مسؤولان حوزه علمیه انقیاد از رهبری را آویزه گوش خود کرده و رهنمودهای ایشان را مو به مو اجرایی کنند./1350/ت302/ف

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Netherlands
۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۱
درس خارج های امروز تکرار مکررات است و نقد گوشه ای از نظرات گذشتگان است و چندان سخن نو از آن خارج نمی شود.
0
0