۱۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۶
کد خبر: ۶۶۲۱۲۰
حجت الاسلام مهدوی ارفع تشریح کرد؛

عدالت باید تبدیل به گفتمان و فرهنگ جامعه شود

عدالت باید تبدیل به گفتمان و فرهنگ جامعه شود
اصفهان - استاد حوزه و دانشگاه گفت: عدالت مبارزه با مصادیق فساد و کمک به فقرا نیست، بلکه اینها سرگرم شدن به غیر از گفتمان عدالت است، عدالت باید تبدیل به فرهنگ جامعه شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام حمیدرضا مهدوی ارفع، یکشنبه شب در هیأت عاشوراییان اصفهان، با تأکید بر اهمیت عدل و گسترش عدالت در جامعه، گفت: امام علی(ع) در جامعه‌ای کاملا غیرطبیعی با دینداری غلط و جامعه‌ای با فرهنگ‌های نادرست باید حکومت می‌کردند و در چنین فضایی نیز افرادی به عدالت امام ایراد می‌گرفتند.

وی ادامه داد: امام علی(ع) آنقدر پررنگ از عدالت می‌گفتند که مردم توقع عدالت ویژه‌ای داشتند اما مردم حاضر نبودند پای مکتب امام حاضر شوند و فهم درستی از مسأله عدالت پیدا کنند و حتی حاضر نبودند به ایشان برای پیاده سازی عدالت در جامعه زمان بدهند، بلکه تنها موضع گیری‌های غلط علیه امام علی(ع) داشتند.

رونق اقتصادی لزوما به معنای عدالت نیست

حجت الاسلام مهدوی ارفع با بیان اینکه رونق اقتصادی به معنای پیاده شدن عدالت در جامعه نیست، اظهار کرد: وقتی رونق اقتصادی به اشتباه به جای عدالت تعریف می شود، در نهایت نیز رونق اقتصادی به کسی که سرمایه‌دار و دارای رانت است منفعت می‌رساند و مردم عادی و فقرا از آن بدون بهره خواهند بود، رونق اقتصادی لزوما به معنای عدالت نیست.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: آمریکا اقتصاد برتر جهان است، به گفته خود آمریکایی ها 46 میلیون نفر در این کشور کارتن خواب هستند، اگر رونق اقتصادی به معنای عدالت بود که اینهمه فقیر و کارتن خواب در این کشور وجود نداشت،امروز کشورهای در حال پیشرفت در عرصه اقتصاد با مشکل فقر و بی عدالتی مواجه هستند.

وی در ادامه افزود: اگر به رونق اقتصادی برسیم آیا قرار است که عدالتخواهان کشور دست از مطالبه‌گری بردارند؟ البته رونق اقتصادی ارتباط بسیار زیادی با عدالت دارد اما لزوما رونق اقتصادی به معنای عدالت نیست، یعنی اگر کشوری ثروتمند شد به معنای این نیست که هرکسی به حق خود رسیده است.

حجت الاسلام مهدوی ارفع با تأکید بر ضرورت گسترش عدالت به همراه رونق اقتصادی، تصریح کرد: ما در دل عدالت اسلامی به دنبال رونق اقتصادی هم هستیم، اما رونق اقتصادی حد یقف مطالبه عدالت نیست، باید درآمد کشور و تولید ناخالص داخلی و امثال اینها به سود همه مردم باشد نه اینکه عده‌ای خاص از آن منفعت ببرند.

مبارزه با مفسد تمام عدالت نیست

استاد حوزه و دانشگاه مبارزه با مفسدین را بخشی از عدالت دانست و اظهار کرد: مبارزه با مفسد همه عدالت نیست، چرا که ساختار فسادزا است و قوانین به نحوی طراحی شده‌اند که دیگر فساد به چشم ما نیاید، مبارزه با مفسد لازم است اما همه عدالت نیست، اینکه مشغول به جایی شویم به اسم عدالتخواهی و از مطالبه‌گری حقیقی برای عدالت غافل شویم غلط است، همه باید با فساد و مفسدین مبارزه کنیم اما نباید خیال کنیم تمام عدالت همین است.

وی مبارزه فساد را بخش دیگر عدالت عنوان کرد و گفت: رفع فقر هم تمام عدالت نیست بلکه بخشی از عدالت می‌تواند باشد، اما همه عدالت این مسائل نیست، نباید در مسیر عدالتخواهی دچار انحراف شویم و نگاه سطحی به عدالت داشته باشیم، تعاریف غلط از عدالت باعث می شود یک عدالت کوچک خلق کنیم که در نهایت ما را به عدالت واقعی نمی‌رساند.

حجت الاسلام مهدوی ارفع با بیان اینکه اجرای عدالت در مصادیق ضرورتا مرتبط با عدالت است اما همه عدالت نیست، تصریح کرد: اینکه عدالت اجرا شود به معنای این نیست که به قله عدالت برسیم، چرا که وقتی عدالت وابسته به یک دولت یا یک مسؤول باشد با رفتن او و یا نفوذ افراد فاسد در آن نهاد یا دولت شاهد بی عدالتی و فساد مجدد خواهیم بود.

توجه به مصادیق فساد، غفلت از حقیقت عدالت است

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اهمیت اجرای مصداقی عدالت، خاطرنشان کرد: تکلیف ما در عرصه عدالت خواهی و مطالبه‌گری باید به درستی مشخص شود، اینکه تا جایی فسادی پیدا شود کسی کفن بپوشد و مطالبه مبارزه با آن مفسد را داشته باشد و وقتی با آن فساد برخورد شد به عنوان قهرمان مبارزه با فساد در فضای مجازی خود را معرفی کند، این دستیابی به عدالت نیست و تکلیف اصلی ما در عرصه عدالت نیز چنین نیست.

وی در ادامه افزود: امروز کسانی که به اسم گفتمان عدالتخواهی پرچم عدالت برداشته‌اند کارهایشان حتی نزدیک به عدالتخواهی هم نیست، چرا که چسبیده‌اند به مصداق مبارزه با مفسد فقط، یعنی اینها فقط در مبارزه با مصادیق حاضر هستند اما درک و فهم تبدیل حرکت عدالتخواهی و مبارزه با فساد را ندارند، زمانی که عدالتخواهی تبدیل به فرهنگ شود نیازی به ساختارهای نظامی و انتظامی در این عرصه نیست.

حجت الاسلام مهدوی ارفع با اشاره به اهمیت فرهنگ سازی عدالت و عدالتخواهی در جامعه، اظهار کرد: عدالت وقتی مقصود امام علی(ع) را محقق می‌کند که تبدیل به گفتمان عدالتخواهی شود، یعنی چه امام علی(ع) باشند یا نباشند مردم نسبت به عدالت حساس هستند و از خودشان شروع می‌کنند نه از بیرون و دیگران، امروز افرادی پرچم عدالتخواهی دست گرفته و مرید جمع کرده‌اند که خودشان عادل نیستند.

عدالت باید تبدیل به گفتمان و فرهنگ جامعه شود

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه کسی که مدعی عدالتخواهی است با دو برادرش خودشان را قایم می‌کنند و سه روز نظام مقدس اسلامی را متهم به ربایش می‌کنند و می‌خواهند دیگران فریب دهند، تصریح کرد: در نهایت دستگاه‌های امنیتی مجبور شدند تصاویر این افراد در مسیر تفریح و خوشگذرانی در شمال کشور را ارائه دهند تا فریب‌ها و جوسازی‌های آنها خنثی و حقیقت برای جامعه مشخص شود.

وی عدالتخواهی را در منافات با اتهام دروغ زدن به نظام اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: عدالت فقط مبارزه با مفسد و فساد و کمک به فقرا و حتی اجرای مصداق عدالت نیست، بلکه عدالت و عدالتخواهی تحقق گفتمان عدالت است، وقتی عدالت مانند بستن کمربند یا نکشیدن سیگار در فضای عمومی تبدیل به یک فرهنگ در جامعه شد می توانیم بگوییم عدالت محقق شده و می‌توانیم بگوییم گفتمان عدالت در جامعه ما شکل گرفته است و این عدالت مد نظر امام علی(ع) است./1304/پ202/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات