۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۳
کد خبر: ۶۶۳۳۰۸
حجت الاسلام والمسلمین عابدی:

امام سجاد؛ اسوه ترویج معنویت در جامعه اسلامی

امام سجاد؛ اسوه ترویج معنویت در جامعه اسلامی
استاد حوزه علمیه قم با بیان این که امام سجاد(ع) اسوه اعتقاد به غیب و باورهای نامحسوس است، گفت: کلمات امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه مملو از معنویت و باورهای مجرد است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین احمد عابدی استاد حوزه علمیه قم عصر امروز در ششمین نشست بزرگداشت مقام شامخ حضرت سید العابدین(ع) که در سالن امام خامنه ای حرم حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار شد، با بیان این که امام سجاد(ع) دو لقب معروف سجاد و زین العابدین را دارد، اظهار داشت: اهل سنت نیز یک سجاد دارند که در کتب تراجم از او یاد می شود. 

وی گفت: محمد بن منکدر از علمای اهل سنت معروف به سجاد است؛ او یک مغازه لباس فروشی داشت، اهل سجده بود حتی وقتی باران نمی آمد خدا را به حق او قسم می‌ دادند ولی انسانی جاهل و بی سواد بود اما امام سجادی که ما از او یاد می‌ کنیم، علمی دارد که از پیامبر(ص) به امیرالمؤمنین(ع) رسیده است.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: توصیه دین این است که انسان باید سراغ عالم برود؛ در عبادت، کمیت خیلی مهم نیست بلکه کیفیت اهمیت دارد؛ یعنی مهم رسیدن انسان به مقام معرفت است همچنانکه امام خمینی(ره) فرمودند یک نفر نداریم که مثل امیرالمؤمنین(ع) لا اله الا الله گفته باشد چون علم و ادراکی که ایشان دارد، هیچ کس ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین عابدی اظهار داشت: شعار این همایش به درستی امام سجاد اسوه معنویت، اسوه مقاومت و اسوه عقلانیت نام گذاری شده است، معنویت در قرآن و روایات به کار نرفته، حتی در تاریخ اسلام نیز در طی 10 قرن یکی دو بار مطرح شده است؛ در فرمایشات امام راحل نیز این کلمه خیلی به کار نرفته است، در حالی که امام تمام گفتار و رفتارشان معنویت بود.

وی افزود: اگر کسی ظاهر را قبول داشته باشد، هیچ معنویتی ندارد کما این که وهابیت معنویت ندارد چرا که ظاهر گرا است و باطن گرا نیست و کسی که روح را قبول داشته باشد با معنویت است و کسی که آن را قبول نداشته باشد هیچ معنویتی ندارد.  

حجت الاسلام والمسلمین عابدی اظهار داشت: قرآن به جای معنویت، کلمه غیب را به کار می برد و هر کسی که به خدا، فرشتگان، لوح، قلم، قیامت، روح و وحی و غیره اعتقاد دارد، معنویت دارد.

وی با بیان این که امام سجاد(ع) اسوه اعتقاد به غیب و باورهای نامحسوس است، گفت: کلمات امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه مملو از معنویت و باورهای مجرد است؛ امیدواریم بتوانیم همه در پناه امام سجاد(ع) به دستورات ایشان عمل کرده و در مسیر معنویت کوشا باشیم./822/پ202/ق

ارسال نظرات