۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۲
کد خبر: ۶۶۵۹۸۸
صالحی مطرح کرد؛

احیای معارف نهج البلاغه؛ مهمترین وظیفه پایتخت نهج البلاغه ایران

احیای معارف نهج البلاغه؛ مهمترین وظیفه پایتخت نهج البلاغه ایران
تهران - صالحی با بیان اینکه کاشان کتاب شریف نهج البلاغه را احیا کند، گفت: پایتخت نهج البلاغه ایران باید معرف این میراث ارزشمند در جهان اسلامی و بشری باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، امروز در آیین آغاز رسمی طرح ملی «کاشان پایتخت نهج البلاغه ایران» که در سالن جلسات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، گفت: نهج البلاغه به عنوان میراث گرانسنگ آسمانی در اختیار زمینیان قرار گرفت که از زوایای مختلف می توان آن را مورد توجه قرار داد.

صالحی ادامه داد: یکی از آن زوایای مورد توجه آن است که بدانیم خالق این اثر چه کسی است و به شخصیت ایشان از زوایای مختلف توجه شود؛ شناخت این شخصیت عظیم الشأن کار بسیار سخت و دشواری است برای مثال زمانی که سخن از علم و حکمت به میان می آید حضرت می فرمایند علم و حکمت از من می جوشد؛ چه کسی می تواند این کلام را عمیق درک کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: همچنین درخصوص فضائل انسانی و وجودی حضرت سخنان بسیاری بیان شده یکی از سخنان مربوط به صحبت هایی می شود که مرحوم امام موسی صدر در دهه پنجاه بیان فرمودند که فضائل امیرمومنان را دارای عمق می دانند.

وی بیان داشت: افراد بسیاری در طول تاریخ فضائلی را کسب کردند اما آن فضائل در وجودشان ملکه نشد اما فضائل در وجود امام علی(ع) به گونه ای نفوذ کرده بود که حتی دشمنان نیز به بی نظیر بودن آن اعتراف می کردند؛ انسان اگر بداند نهج البلاغه از کلام چنین شخصیتی گردآوری شده بی شک تاثیر او در فرد چند برابر می شود.

صالحی احیای نهج البلاغه را بسیار مهم دانست و عنوان کرد: نهج البلاغه در حال باز کردن مسیری در جهان اسلام و بشری است و می طلبد شیعیان از این میراث ارزشمند پاسداری و حراست کنند، نهج البلاغه حی است و از لایه های بسیار پیچیده تشکیل شده و احیای آن در عصر کنونی لازم و ضروری است؛ کاشان در طول تاریخ خدمات زیادی در عرصه های مختلف علمی و دیگر حوزه ها داشته و امروز نیز می تواند احیاگر نهج البلاغه باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: کاشان باید در ترویج انس لفظی نهج البلاغه، مفاهیم نهج البلاغه و ترویج سبک زندگی علوی تلاش کند و از همه بسترهای لازم استفاده کند تا بتواند نهج البلاغه را به عنوان میراث گرانسنگ الهی به جامعه اسلامی و بشری معرفی کند./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات