۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۸
کد خبر: ۶۶۶۶۰۸
رییس انجمن کلام اسلامی حوزه مطرح کرد؛

چالش‌های جامعه دینی در مواجهه با کرونا

چالش‌های جامعه دینی در مواجهه با کرونا
حجت الاسلام سبحانی با اشاره به چالش‌های جامعه دینی با کرونا گفت: جامعه دینی در مدیریت رسانه بسیار عقب است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدتقی سبحانی در آیین اختتامیه همایش چالش کرونا و زندگی مؤمنانه که امروز به صورت مجازی برگزار شد، کرونا را از مصادیق بارز ابتلاء در معارف دینی دانست و گفت: قرآن کریم ابتلا را به عنوان یک سنت جاری در تمام تاریخ، جغرافیا و برای همه انسان ها قلمداد می کند.

رییس انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه ادامه داد: جامعه ایران در مواجهه با پدیده کرونا دچار آزمون های سختی شده است.

وی با بیان این که برای شناخت ظرفیت های نهفته یا خلأها  بایستی تحققیات لازم صورت گرفته و آنها را ثبت کرد، گفت: کادر درمان، طلاب، دانشجویان و همه آنهایی که قهرمانانه وارد صحنه شدند، چه کارهایی که نکردند اما متأسفانه ثبت نشده است.

استاد حوزه علمیه قم با تصریح بر این که در ایام شیوع کرونا دین ورزی جامعه با چالش هایی مواجه شد، گفت: در گذشته، نظام دین پروری ما با رویکرد شریعت گرایانه و گاه شریعت مآبانه همراه بوده است و متدینان براساس تعبد به فقه و ضوابط دینی، دین ورزی خود را پیش می بردند.

وی ادامه داد: در طول دهه ها به ویژه زمانی که فرهنگ مدرن وارد جامعه ما شد این بعد شریعت گرایانه جامعه دچار ضعف شد که مسؤولان و کارگزارن حوزه دین به این نتیجه رسیدند جایگزینی برای شریعت گذاری دینی ایجاد کنند و آن هم وارد کردن حوزه صورمندی و ابعاد عاطفی بود در نتیجه هیأت مذهبی، ادبیات دینی و آیینی و نوحه پردازی ها شکل شورمندانه و عاطفی به خود گرفت تا به کمک دین ورزی مردم آید.

حجت الاسلام سبحانی اضافه کرد: در جریان کرونا روشن شد که بعد سوم عرصه دین پروری ما یعنی حوزه معرفت گرایانه، بسیار ضعیف است و بسیاری از دین مدارن را دچار ابهام و پاره ای از پرسش‌ها کرد که گمان نمی کردیم چنین سؤالاتی در بخش دینی ما به وجود آید.

وی با اشاره به بعد رفتار دین ورزی جامعه گفت: در ایام کرونا، جامعه دینی حرکت نابسامانی از خود نشان داد که گاه از حوزه عوام به حوزه اهل آگاه و متخصصان نیز کشانده شد؛ چنانچه برخی ضریح لیس می زنند و برخی از علما نیز می گویند باید کل مراسمات را تعطیل کرد؛ آیا فقه کاربردی، پاسخ چنین سؤالی را این مقدار مبهم رها کرده که در مواجهه این چنینی دچار جدال باشیم.

رییس انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه قم ادامه داد: فقه ما تکلیف را روشن کرده و مراجع تقلید ما مباحث را بیان کرده اند اما باز هم نیازمند یک فقه در صحنه و یک شریعت در میدان عمل هستیم تا در مواجهه این چنینی مصادیق تکلیف آن‌قدر روشن باشد که متدینان را از جدال فرهنگی نجات دهد.

وی خاطرنشان کرد: واقعه کرونا نشان داد افکار عمومی جامعه در داوری های دینی، بسیار شتاب زده تصمیم می گیرد و نسبت به عملکرد محافل دینی حساس و وسواسی عمل می کند و دشمنان به خوبی می توانند جامعه دینی ما را تحریک کنند

وی اضافه کرد: افکار عمومی در مقابل هیچ کدام از محافل عمومی عکس العملی نشان نمی دهد اما نسبت به مساجد و محافل دینی حساس می شود در حالی که محافل دیگر خطری بیشتر و متدینان بیشترین تلاش را در مقابله با کرونا داشته اند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که مدیریت دینی ما در عرصه مقابله و مواجهه با کرونا نیز آسیب هایی داشته است، گفت: از زحمات و تلاش های خستگی ناپذیر مطلع هستم اما تا چه اندازه آمادگی برای مواجهه با این گونه موارد را داشتیم.

حجت الاسلام سبحانی ادامه داد: در مدیریت رسانه، بخش مدیریت دینی بسیار عقب است زیرا ما باید رسانه و ظرفیت های آن را بشناسیم؛ رسانه ملی در بعد فرهنگی و دینی به صورت انفعالی حضور داشت که نشان می دهد مدیریت دینی و فرهنگی آن دارای برنامه روشنی نبوده است در حالی که معارف دینی ما غنی است اما زمانی که به صحنه کاربرد می آید باید شکل دقیق داشته باشد./1324/پ202/ف

ارسال نظرات