۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۹
کد خبر: ۶۷۰۶۵۶
حجت الاسلام والمسلمین ساجدی:

فلسفه دین آموزه های اسلام را مورد تحلیل عقلانی قرار می دهد

فلسفه دین آموزه های اسلام را مورد تحلیل عقلانی قرار می دهد
دبیر همایش ملی «فلسفه دین اسلامی» به تبیین تعریف فلسفه دین پرداخت و گفت: فلسفه دین آموزه های اسلام را مورد تحلیل عقلانی قرار می دهد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ابوالفضل ساجدی دبیر علمی همایش ملی «فلسفه دین اسلامی» در همایش ملی «فلسفه دین اسلامی» که عصر پنجشنبه از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با مشارکت خبرگزاری رسا به صورت مجازی برگزار شد، به ارائه گزارشی از روند فعالیت های این همایش پرداخت و گفت: مباحث فلسفه دین در کشور ما بسیار زنده و پویا است.

وی برای تبیین مباحث مورد نظر فلسفه دین شبهاتی که از سوی مجتهد شبستری در زمینه زبان دین مطرح شده است را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: مجتهد شبستری امکان اثبات گزاره های قرآنی و واقع نما تلقی کردن این گزاره ها را زیر سؤال می برد و زبان دین را نمادین تلقی می کند.

حجت الاسلام والمسلمین ساجدی بیان کرد: مجتهد شبستری قائل است گزاره های قرآنی را نمی توان سخن خدا تلقی کرد و ما باید زبان دین که مجموعه ای از دستگاه ها و نمادها است را رمزگشایی کنیم؛ حال این که اینگونه نیست و حتی برخی اندیشمندان غربی گزاره های دینی را واقع نما می دانند و ما نمی توانیم هر مطلبی را حتی اگر در غرب هم مطرح شود نوعی پیش فرض تلقی کنیم.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) عنوان کرد: مجتهد شبستری می گوید اگر یک سخن در شنونده افق گشا واقع شود آن را می توان کلام خداوند دانست و در این صورت نمی توان آن را از جانب خدا تلقی کرد؛ لازمه سخن وی عدم ضرورت ارسال رسل خواهد بود، زیرا اگر اینگونه باشد چه ضرورتی دارد رسل از جانب خداوند مبعوث شوند؟ این دیدگاه نوعی خلط میان متن، فهم و لوازم آن می کند، زیرا سخن خدا بودن قرآن، مشروط به خواندن و فهم آن نیست؛ آیا ما اگر کتاب گلستان سعدی را نخوانیم، می توان گفت که آن کتاب نوشته سعدی نیست؟

وی تأکید کرد: در حقیقت آقای مجتهد شبستری قائل است که آنچه در طول تاریخ اثرگذار بوده، روایت ها هستند و قرآن نیز نقل روایت گونه پیامبر اکرم(ص) بوده و متعلقی در جهان خارج ندارد و صرفاً در تخیل ایشان صورت گرفته است؛ آقای شبستری این مورد را با جزم می گوید، در حالی که خودش با عبارات جزمی مخالفت می کند؛ جای سؤال دارد که از وی بپرسیم شما که مخالف جزم هستید چرا ملتزم به آن شدید؟

حجت الاسلام والمسلمین ساجدی با اشاره به اینکه تفکر آقای مجتهد شبستری ریشه در قائل بودن به مسدودیت راه معرفت به واقع دارد، خاطرنشان کرد: اگر ملتزم به این موضوع باشیم نیز باید دانست که نباید تنها آن را منحصر در قرآن کریم دانست، بلکه سایر مبانی نیز مستلزم این شبهات می شوند؛ بدون شک قرآن کریم واقع نما است و اندیشمندان از راه های علمی آن را اثبات کرده اند.

دبیر همایش ملی «فلسفه دین اسلامی» در پایان مطرح کرد: فلسفه دین آموزه های اسلام را مورد تحلیل عقلانی قرار می دهد و در تحلیل های خود نیز مبتنی بر مبانی دقیق فلسفی حرکت می کند و هر کدام از مبانی فلسفی را نیز مورد استدلال های متقن قرار می دهد./841/پ202/ب1

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۷
سلام:لطفامتذکرشویدازآنجاییکه برخی صنوف پزشکی ازدادن مالیات اجتناب دارندچنانچه درطرح ملی نسخه نویسی الکترونیک سلامت پیشبینی نشده ارقام واقعی ویزیتهاوهزینه ها مندرج گرددتافرارمالیاتی رخ ندهد.ضمناشهروندان ذینفع و مراجعین هم بتوانندبه آسانی به پرونده سلامت خوددسترسی داشته باشندولازمست تلویزیون مردم را دراین رابطه توجیه نماید.تشکر
0
0