۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۳
کد خبر: ۶۷۲۲۶۵
حجت الاسلام محسنی:

هویت حوزه واسطه گری میان امام و امت است

هویت حوزه واسطه گری میان امام و امت است
پژوهشگر بیانات امامین انقلاب در نشست بصیرتی فیضیه گفت: شأن و هویت حوزه، واسطه گری میان امام و امت است و باید ببینیم حوزه و روحانیت توانسته است به این وظیفه خود عمل کند.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محسنی در سلسله نشست های بصیرت افزایی مکتب حاج قاسم در امتداد فیضیه که با عنوان «هستی شناسی حوزه انقلابی در نظام اسلامی» از سوی مجمع نمایندگان طلاب، قرارگاه حوزه انقلابی و واحد سیاسی بسیج مدرسه فیضیه و دارالشفا در مدرس امام مدرسه فیضیه برگزار شد، اظهار داشت: یکی از اشکالات اساسی که بعد از انقلاب در فضاهای علمی وجود داشته و دارد، این بود که به بیانات و سیره امامین انقلاب به صورت یک شعار و حرکت احساسی توجه شده است و هیچ وقت ارزش گذاری علمی و کاری که بتوان به آن مقید بود، انجام نشده است.

وی ابراز داشت: با مطالعه سخنان امامین انقلاب متوجه خواهیم شد که توجهی به این سخنان نشده و بخش کمی از آن در جامعه پیاده شده است.

این پژوهشگر بیانات امامین انقلاب خاطرنشان ساخت: این مشکل در زمان صدر اسلام نیز وجود داشته و سخنان نبی مکرم اسلام (ص) کنار گذاشته شد تا جامعه اسلامی از مسیر اصلی خود دور شود.

سخنران این نشست تصریح کرد: وقتی بر روی این سخنان کار نشود، «تحریف» و «مصادره به مطلوب» اتفاق افتاده و نتیجه آن «سلب دغدغه عمومی از مردم» خواهد شد؛ چراکه برخی فقط همایشی برای این سخنان برگزار کرده و بعد از آن فراموش می کنند. 

حجت الاسلام محسنی بیان داشت: در هر نقطه ای که مواجهه ما با سخنان امامین انقلاب، رویکرد نرم افزاری بوده است، راه صدساله را یک شبه رفته ایم و مصداق های بسیاری برای آن در مباحث نظامی، پزشکی، هسته ای و ... وجود دارد.

وی اظهار داشت: پیشنهاد مشخص بنده این است که باید یک کم فضا را باز کرده و جامعه محترم مدرسین، مجمع نمایندگان طلاب و ... مورد نقد و بررسی قرار بگیرند که برای بیانات امامین انقلاب چه کرده اند و چه برنامه هایی داشته اند؟.

این پژوهشگر بیانات امامین انقلاب ابراز داشت: ما باید معنای انقلابی بودن را در حوزه مشخص کنیم تا معین گردد که «انقلابی بودن» چه جایگاهی دارد و اگر طلبه ای این صفت را نداشته باشد، مهم هست یا نیست.

سخنران این نشست خاطرنشان ساخت: اگر سخنان امامین انقلاب خوانده شود، متوجه خواهیم شد که باید برای مظلومیت امام خمینی(ره) و امام خامنه ای خون گریست؛ چراکه سخنان آنان بر زمین مانده و عمل نشده است.

حجت الاسلام محسنی تصریح کرد: ایمان و اعتقادی که هر انسانی برای پیشبرد حرکت خود نیاز به آن دارد، زمانی درست خواهد بود که با تعهد عملی توأمان شود و منجر به عمل گردد؛ مدل ایمان شیعه به این نحو است که اولا فکر، دین و معرفت را کسب می کنم؛ اما از یک واسطه ای که آن واسطه امام معصوم است و دوم اینکه این امام یک هدف و تکلیفی برای ایجاد اجتماع دارد و نقشه ای را به پیش می برد که من موظفم نقشه و عمل خود را از امام بگیرم و مطابق با آن حرکت کنم.

وی بیان داشت: شیعه تابع امامی است که آن امام به پیش می رود و مردم هم مطابق با نظر او پیش می روند تا جامعه به اهداف خود برسد و امام مغز متفکر و قلب تپنده آن جامعه است.

این پژوهشگر بیانات امامین انقلاب اظهار داشت: جامعه زمانی به موفقیت می رسد که نقشه مشخصی وجود داشته باشد و این نقشه در شیعه از سوی امام آن جامعه ارائه می گردد و باید مطابق با نظر آن امام حرکت کرد.

سخنران این نشست ابراز داشت: در مقابل نقشه های امام، دشمن و شیطان هم دست به کار شده و نقشه هایی دارند تا بتوانند به اهداف خود برسند و سندهایی همچون سند 2030 و ... إعمال ولایت طاغوت بر فکر و سیاست است.

حجت الاسلام محسنی خاطرنشان ساخت: ابعاد وجودی امام در بُعد اجتماعی به این نحو است که اولا الگوی مکتب باشد، ثانیا ارشاد معنوی و تعلیم دینی را بر عهده داشته باشد و ثالثا ولایت سیاسی داشته باشد.

وی تصریح کرد: یکی از مسائلی که باید به آن اشاره کرد این است که امام باید مطابق با مباحث و مسائل روز کار خود را به پیش ببرد؛ نه اینکه بخواهد برای هر کاری معجزه ای انجام دهد که اگر قرار بود از معجزه استفاده شود، باید در سرزمین کربلا استفاده می شد.

این پژوهشگر بیانات امامین انقلاب بیان داشت: وقتی قرار نیست امام از معجزه استفاده کند، باید ساز و کار ولایت پیاده شده و کسانی باشند که برنامه های امام را به پیش برده و برای اجرای آن فعالیت کنند.

سخنران این نشست اظهار داشت: «ایجاد دستگاه فکری و رهبری» و «ایجاد دستگاه سیاسی و اجرایی» در جامعه از مسائل بسیار مهمی است که افراد و اشخاصی باید در این موضوع وارد شده تا سخن امام به همه برسد و همگان بتوانند مطابق با نظرات امام به پیش بروند./998/د101/ف

ارسال نظرات