۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۲
کد خبر: ۶۸۷۰۷۲
آیت الله مظاهری:

امام حسین عاشقانه رضای خدا را پذیرفت

امام حسین عاشقانه رضای خدا را پذیرفت
رئیس حوزه علمیه اصفهان گفت: همه ائمه طاهرین ما مقام تسلیم و رضا را داشتند ام در کربلا قصه پروانه و شمع بود که بالاترین عشق امام حسین و یارانش فداشدن در راه خدا بود

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله حسین مظاهری رییس حوزه علمیه اصفهان، در سخنرانی ویژه محرم گفت: شهادت پروانه وار و عاشقانه ویژگی حادثه کربلا است که این ویژگی بالاتر از مقام تسلیم و رضا است یعنی گاهی انسان به مقامی رسیده است که راضی به همۀ مقدرّات الهی است و تسلیم در مقابل خدا و راضی به مقدرّات الهی است که این مقام، مقام بالایی است و به این زودی‌ها به کسی نمی‌دهند؛ مبارزه ها و ایثار و فداکاری لازم است تا انسان به این مقام برسد.

وی عنوان کرد: همه ائمه طاهرین ما مقام تسلیم و رضا را داشتند ام در کربلا قصه پروانه و شمع بود که بالاترین عشق امام حسین و یارانش فداشدن در راه خدا و مقدرات الهی بود؛ با این عشق بود که امام حاضر شد بچه اش را سر دست بگیرد و تیر سه شعبه به گلوی او بخورد یا جوان رشیدش پاره پاره شود و پس از همه این مصیبت ها هر چه به مرگ نزدیک تر می شد چهره اش بر افروخته تر می شد و رو به خدا گفت چون برای رضایت توست آسان است.

استاد برجسته حوزه علمیه اصفهان با اشاره به اقسام مرگ، اظهار داشت: برخی آمادگی مرگ را ندارد و نمی خواهد بمیرد اما او را می برند و ممکن است حتی سرانجام خوبی داشته باشد اما خود فرد نمی خواهد بمیرد که به این نوع جان دادن مرگ عوامانه می گویند؛ برخی افراد حکیمانه می میرند یعنی می داند مرگ مرگ یعنی درآوردن لباس کهنه و پوشیدن لباس نو و انتقال از یک دنیا با مشکلات فراوان به آخرت پر از نعمت و به عبارت بهتر مثل یک گل مرگ می بویم.

وی عنوان کرد: خوشا به حال کسانی که عالمانه و به همه وجودشان مرگ را نیک می پندارند و در احوالات علما هم آمده است که مشکلی با مرگ نداشتند؛ علامه مجلس به شاگردش مرحوم جزایری گفته بود گلی به من دادند و بوییدم و مردم. بضی انسان ها در این دنیا به راستی پابندها را درآورده اند و پرواز به آن عالم دارند، البته دانسته و فهمیده زیرا این گونه مردن انتقال از یک نشئۀ ظلمانی به یک نشئۀ نورانی است.

آیت الله مظاهری تأکید کرد: مرگ عارفانه از مرگ عالمانه هم ارزشمند تر است در همین راستا حضرت علی می فرماید که اشتیاق من به مرگ از اشتیاق طفل به سینه مادر بیشتر است و وقتی شمشیر به فرق مبارکش خورد به خدای کعبه قسم یاد کرد که رستگار شده است؛ این گونه مرگ را خواستن مقام تسلیم و رضا است یعنی خواستن آن چه خدا می خواهد.

وی ادامه داد: امام حسین پروانه وار خود را فدای دین کرد و فدای راه معشوق کرد که ما این مقام ها را درک نمی کنیم فقط می توانیم از خداوند به حق امام حسین بخواهیم مرگ ما را عالمانه قرار دهد زیرا مرگ عوامانه سخت و خطرناک است به خصوص در این زمانه با غذاهای شبهه‌ناک و فساد اخلاقی که رواج دارد. اگر بخواهیم به مقام تسلیم و رضا برسیم مشکل است اما از خدا بخواهیم تا این اندازه باشد که ما دم مرگ، مرگ برایمان آسان باشد و لباس نویی بیاورند و بگویند آن لباس را دربیاور و این  لباس را بپوش.

ارسال نظرات