۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۲
کد خبر: ۶۹۱۹۹۸
آیت الله اعرافی:

تهیه پژوهش‌های موردنیاز نظام از برنامه‌های حوزه است

تهیه پژوهش‌های موردنیاز نظام از برنامه‌های حوزه است
مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور گفت: تهیه پژوهش‌های موردنیاز نظام از دیگر برنامه‌هایی است که امسال در حوزه‌های علمیه در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله اعرافی امروز در دیدار  بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی که در دفتر مدیر حوزه های علمیه در قم برگزار شد، گفت: مقوله قانون‌گذاری باید ارتقاء پیدا کند و مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در این عرصه می تواند بسیار اثرگذار باشد.

وی افزود: امروزه متاسفانه کاستی هایی در قانون‌گذاری مشاهده می شود و یکی از این کاستی ها، نوع ادبیاتی هست که در طرح ها و لوایح وجود دارد.

مدیر حوزه های علمیه خاطر نشان ساخت: بحث محتوا در قوانین بسیار مهم است که باید این محتواها مبتنی بر آمار، ارقام و پژوهش های قوی باشد که در این قسمت نیز ضعف وجود دارد و اینکه مشاهده می شود، گاهی اوقات قانون اجرا نمی شود به این خاطراست که روی آن قانون به خوبی کار کارشناسی نشده است و از حیث محتوا موثر نبوده است.

عضو فقهای شورای نگهبان، ابراز داشت: پشتوانه قانون باید پژوهش، ارزیابی و مطالعه باشد، انطباق قانون بر شرع و قانون اساسی مهم است و صرف مخالفت نداشتن کافی نیست، بلکه انطباق حداکثری در این عرصه بسیار مهم است.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه قانون باید از دل واقعیات بیرون بیاید، گفت: قانون باید به شکل فعال، نقش آفرینی کند و این امر امروزه متکفل ندارد و البته مقدماتی می خواهد که فراهم نشده است و حوزه و دانشگاه می تواند در این عرصه اثرگذار باشند.

وی با اشاره به اهمیت توجه مجلس به تولیدات فکری و معرفتی حوزه علمیه قم، خاطرنشان ساخت: وجود یک مرکز و جریان فعال برای تهیه نیازهای فکری و معرفتی مجلس هم لازم است و هم اینکه در حوزه علمیه قم ظرفیت آن وجود دارد.

 آیت الله اعرافی ابراز داشت: تهیه پژوهش‌های موردنیاز نظام از دیگر برنامه‌هایی است که امسال در حوزه‌های علمیه در دستور کار قرار گرفته و تاکنون ۱۰۰ پژوهش در این زمینه گردآوری شده است.

خاطر نشان می شود: بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در ابتدای این دیدار به ارائه گزارشی از فعالیت های صورت گرفته در این مرکز پرداخت.

ارسال نظرات