۰۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۴
کد خبر: ۷۰۲۸۵۴
حجت الاسلام کاظمی در گفت‌وگو با رسا:

فراوانی دانش آموختگان دانشگاه امام صادق در دولت، ناشی از پردازش‌های رسانه‌ای است

فراوانی دانش آموختگان دانشگاه امام صادق در دولت، ناشی از پردازش‌های رسانه‌ای است
مدیر روابط عمومی دانشگاه امام صادق (ع) هجمه‌هایی که توسط فاصله داران از نظام اسلامی به این دانشگاه صورت می‌گیرد را در گفت‌وگویی کوتاه پاسخ داد.

حجت الاسلام سیدمحمد صادق کاظمی عضو هیئت علمی و مدیر کل روابط عمومی دانشگاه امام صادق(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، گفت: هدف از تأسیس دانشگاه تربیت نیرو‌هایی برای خدمت به جمهوری اسلامی و تولید علوم انسانی اسلامی است که مرحوم آیت الله مهدوی کنی به همین هدف در این دانشگاه متمرکز شد؛ فضای عمومی کشور نیاز به تولید علوم انسانی اسلامی دارد که دانشگاه هم مرکز نیرو‌های متمرکز انقلابی و هم مرکز تولید علوم انسانی اسلامی شد.

وی افزود: دانشگاه زودتر از چیزی که تصور می‌شد به اهدافش رسید و در دولت‌های قبل هم از فارغ التحصیلان این دانشگاه حضور داشتند و توانستند به نظام خدمت کنند؛ در اسلامی سازی علوم انسانی که به اهداف دانشگاه اضافه شد هم موفقیت‌هایی کسب کرد، اما هیچگاه راضی کننده نبوده و رسیدن به اهداف به معنای توقف نیست.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) اظهار داشت: جریان‌های متدین و مذهبی در دانشگاه‌های کشور در دوره اصلاحات تحت هجمه بودند که سواد ندارند، اما دانشگاه امام صادق(ع) توانست نیرو‌های متدین باسواد تربیت کند و محل تجمیع و تربیت نیرو‌های انقلابی شده است.

وی با اشاره جمع شدن این سه مؤلفه در دانشگاه امام صادق(ع) تأکید کرد: عصبانیت ضد انقلاب و فاصله داران از انقلاب از این رو است که دانشگاه محل تربیت نیروی کارآمد باسواد برای خدمت به جمهوری اسلامی است؛ دانشگاه توانست تراث علمی علمای شیعه را به هسته‌های دانشگاهی کشور بکشاند که طبیعی است جریان مقابل را عصبانی کند، چون با این عمل می‌توان نشان داد که تولید و تلفیق علوم انسانی اسلامی شدنی است.

استاد دانشگاه امام صادق اظهار داشت: این هجمه‌ها همیشه بوده است، اما هجمه‌های کنونی به علت به کارگیری دانش آموختگان دانشگاه امام صادق(ع) در دولت آقای رئیسی است؛ رئیس جمهور محترم به سمت استفاده از متخصصین انقلابی رفت، چون کشور در دوران آقای روحانی از حرکت‌های بدون تخصص و فاصله گرفتن از مبانی انقلاب ضربه خورده بود و این متخصصین انقلابی را در دانش آموختگان دانشگاه امام صادق یافتند بنابراین طبیعی بود که به سمت دانشگاه امام صادق(ع) برود.

مدیرکل روابط عمومی دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه در دوران آقای رئیسی بخشی از ثمره دانشگاه امام صادق(ع) آشکارتر و علنی‌تر از گذشته شد، گفت: دانشگاه، اساتید و مسئولان آن هیچ تلاش سازمان یافته‌ای برای به کارگیری دانش آموختگان و فارغ التحصیلان این مرکز دانشگاه نداشتند و این تمایل، از خود دولت‌ها است.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار رسا با رد گرایش رشته‌های اقتصادی دانشگاه به نئولیبرالیسم و اقتصاد سرمایه داری گفت: حرف‌هایی مطرح شده که خمیرمایه آموزه‌های اقتصادی دانشگاه امام صادق(ع) از سرمایه داری و راست گرایی است و فقط کنجد پاشی اسلامی دارد، اما ندیدم که چهره‌های وزین و علمی کشور چنین ادعایی کرده باشند، اما چهره‌های رسانه‌ای گاه چنین سخنانی می‌گویند.

عضو هیأت علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: از کسانی که در خصوص گرایش لیبرال آموزه‌های اقتصادی دانشگاه امام صادق(ع) انتقادی دارند دعوت می‌کنم که حجم پایان‌نامه‌ها و رساله‌هایی که در مورد مؤلفه‌های اقتصاد اسلامی و مبانی اقتصاد در دانشگاه تدوین شده است را ببینند که در خصوص مباحث فقهی بورس و مسائلی از این دست سعی شده مبانی اسلامی آن استخراج شود.

وی در ادامه اظهار داشت: بعضی از پایان نامه‌ها و رساله‌ها توسط افرادی پایه گذاری شده اند که درس خارج داشته و در حالی که عضو خبرگان هستند، مباحث اقتصاد اسلامی را تدریس می‌کنند و مبانی اقتصاد لیبرال را از اساس زیر سؤال می‌برند؛ منتقدینی که معتقد به گرایش‌های راست گرایانه اقتصادی دانشگاه امام صادق(ع) هستند از استاد درس خارجی که به مبانی اسلامی آشنا است، درک بیشتری ندارند؛ وقتی هم نکته‌ای را نقد می‌کنند باید معیاری دست منتقد باشد تا طبق آن، چیزی که مورد انتقاد است را سنجید و سؤال من از منتقدین این است چه چیزی از اقتصاد اسلامی دست شما است؟

مدیر کل روابط عمومی دانشگاه امام صادق(ع) اظهار داشت: طبیعی است تضارب آرا داشته باشیم، اما حرکت کلی و مجموعه را مد نظر داریم که به سمت نظام سازی و الگوی مطلوب که فقه نظام و نظام ساز حاکم باشد، برویم؛ برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی به چنین فقهی احتیاج داریم؛ رسیدن به نظام مطلوب و نظام منسجم اقتصاد اسلامی بر اساس فقه نظام ساز زمانبر است، ولی دانشگاه به میزان توانش تلاش‌هایی انجام داده است.

وی ادامه داد: اگر مد نظر منتقدین رسیدن به فقه نظام ساز و نظام منسجم اقتصادی است که ما ادعایی در این خصوص نداریم، اما تا قبل از تحقق نظام جامع اقتصادی اسلام، باید نظام‌های کنونی را اصلاح کنیم تا تعارض نداشته باشند و کشور طبق آن اداره شود و عموم کار‌های کشور در همین راستا است و گام‌های اولیه مورد اول داشتیم.

حجت الاسلام کاظمی با اشاره به حضور اندک دانش آموختگان دانشگاه امام صادق(ع) در سطوح بالای مدیریت دولتی، خاطرنشان کرد: تعداد بالای دانشجویان امام صادق(ع) در دولت ناشی از پردازش‌های رسانه‌ای است در حالی که بخشی از نیرو‌های اجرایی از این دانشگاه هستند و حتما به دولت آقای رئیسی توصیه می‌کنیم از همه نیرو‌های متخصص کشور استفاده کنند.

ارسال نظرات