شماره 31 فصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسلامی منتشر شد
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، سی و یکمین شماره فصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسلامی به صاحب امتیازی مجمع عالی حکمت اسلامی با مدیر مسؤولی غلامرضا فیاضی و سردبیری علی عباسی منتشر شد.
این فصلنامه در 9 مقاله و در 232 صفحه منتشر شده و عناوین، نام نویسندگان و چکیده مقالات به شرح زیر است
بازخوانی دیدگاه صدرالمتألّهین دربارهی وجود ذهنی
حبیب الله خالقی
چکیده: از برخی عبارات صدرالمتألّهین برمیآید که وی وجود ذهنی را همان صور ادراکی میداند؛ صوری که از منظر او، مخلوق نفسند. برخی دیگر از عبارات او نیز چنین نتیجه میدهد که این وجود (وجود ذهنی) مرتبهای از سلسله مراتب وجود اشیاء است. اما عبارات دیگری از ایشان نقل شده که نشان میدهد از نظر وی، وجود ذهنی در عین اینکه همان صورت ادراکی و مخلوق نفس است، مرتبهای از سلسله مراتب وجود اشیاء نیز هست.
بررسی دقیق این دیدگاهها ما را به این نتیجه میرساند که این دو امر باهم سازگار نیستند و نمیتوان پذیرفت که صورت ذهنی، هم مخلوق نفس باشد و هم مرتبهای از سلسله مراتب وجود اشیاء.
همچنین درباره مدعای ادله وجود ذهنی، با صرف نظر از عبارات صدرالمتألهین، چهار احتمال وجود دارد که در این نوشتار، هر یک جداگانه بررسی شده است. برخی از این ادله، حد وسطشان شناختهشدهتر از مدعا نیست، و لذا نمیتوانند مدعا را اثبات کنند؛ مگر آنکه بگوییم میخواهند قول به «اضافه را رد کنند. برخی از ادله نیز بر پیشفرضهای نااستوار بنا نهاده شدهاند.
نقد و بررسی دیدگاه شیخ مفید در باره انگاره مادیت عالم آفرینش
مهدی(کورش) نجیبی
چکیده: جستار پیشرو به روش گردآوری کتابخانهای ـ نرمافزاری و نیز دادهپردازی تحلیلی ـ انتقادی، با هدف تبیین سیر تحولات فکری متکلمان شیعی در جهت ارتقاء کلام شیعه به نگارش درآمده است و ضمن بزرگداشت مقام علمی و نبوغ شیخ مفید و پیشگامی او در ارائه شیوه جمع منطقی میان عقل و نقل در علم کلام و استدلالی نمودن اعتقادات و ارائه تشیع بهمثابه نظام فکری و علمی مستقل از سایر مذاهب، به بررسی مبانی کلامی ایشان پیرامون عالم هستی پرداخته و ضمن نادرست دانستن انگاره ایشان درباره مادیت هستی، به تشریح پیامدهای آن، بهویژه تکیه بر استدلالهای عقلی صرف در جهت تأویل ظواهر آیات و روایات و نیز پذیرش آموزههای ناسازگار با مبانی خود پرداخته است. همچنین استدلالهای ایشان را در مواردی همچون نفی تجرد ارواح بشری، نفی عالم ذر، نفی نعمتهای معنوی بهشت و حمل بر مجاز نمودن معانی برخی آیات و روایات را به چالش کشیده است. هر چند مقالاتی در باره نقد مادیانگاری متکلمان نوشته شده است، اما تاکنون تکتک آراء شیخ مفید و مبانی وی از کتب ایشان استخراج نشده و پاسخ داده نشده بود؛ پاسخهایی که برخی در نوع خود تازگی دارد.
ارزیابی تئوری "رؤیای رسولانه" از منظر فلسفه سیاسی
احمدرضا یزدانی مقدم
چکیده: این مقاله تصویری کلی از تئوری رؤیاها ارائه نموده و آن را از منظر فلسفه سیاسی اسلامی ارزیابی کرده و با دیدگاه فلسفه سیاسی اسلامی مقایسه میکند. مدعای مقاله آن است که تئوری رؤیاها خارج از سنت فلسفه سیاسی اسلامی است. تئوری رؤیاها در صدد است از نظر خود؛ با ارائه تحلیلی از موضوع وحی، مشکل احکام قرآن ـ که آنها را با دنیای جدید متعارض میبیند ـ را حل کند. اما نمیتواند تحلیلی از چگونگی احکام و منطق قانونگذاری در اسلام ارائه نماید. در نتیجه در حل مشکلی که در پاسخ به آن پدید آمده، ناتوان است. روش این مقاله، تحلیلی و مقایسهای است و به مقایسه تئوری رؤیاها با سنت فلسفه سیاسی اسلامی میپردازد. نتیجه مقاله نیز بیانگر آن است که تئوری رؤیاها خارج از سنت فلسفه سیاسی اسلامی است و این تئوری در نیل به هدف خود موفق نبوده است. فلسفه سیاسی اسلامی بهنوبه خود به موضوع وحی پرداخته و تحلیل قابل قبولتری از موضوع وحی ارائه کرده است. به علاوه فلسفه سیاسی اسلامی توانسته است تحلیلی از چگونگی و فلسفه احکام شرع ارائه کند که دچار تعارض درونی نیست و به حل مشکلات سیاسی اجتماعی یاری میرساند.
تأثیر دین بر فرآیند تولید علوم انسانی از دیدگاه علامه مصباح یزدی
رضا اسحقی؛ علی مصباح
چکیده: تحقیق حاضر مبتنی بر دو پیشفرض است؛ یکی اینکه علوم ـ منجمله علوم انسانی ـ نظاممند و سیستمیاند و دیگر اینکه تأثیرگذاری دین بر علم را باید در ناحیه فلسفه علم جستوجو کرد. این تحقیق در صدد است رابطه علم و دین از نگاه علامه مصباح را با روش توصیفی ـ تحلیلی و با رویکرد فرآیندمحور مورد بررسی قرار دهد. نظام علم و عناصر و مؤلفههای اساسی آن به عنصر متأثر در یک سو، و مبانی دینشناسانه علامه مصباح نسبت به قلمرو و اهداف دین در حیات انسانی بهعنوان عامل مؤثر در سوی دیگر این رابطه قرار دارد. با بررسی رابطه میان آن دو به این نتیجه میرسیم که موضوع علوم انسانی با توجه به رابطه تنگاتنگ آن با اهداف دین و در سایه اعتبار معرفتی گزارههای نقلی دینی مورد بازنگری واقع میشود.
تغییر موضوع، تغییر در ساختار مسائل و قضایای علوم انسانی را بهدنبال دارد. ارتباط موضوعشناسی و روششناسی و همینطور پیچیدگی موضوع علوم انسانی باعث نیازمندی نظام علوم انسانی به گزارههای نقلی در کنار منابع غیر نقلی و تأثیرپذیری از آنها خواهد شد. همچنین با توجه به تأثیرگذاری دین بر غایات علم، گزارههای دستوری بهعنوان جزئی از علوم انسانی تحت تأثیر قرار میگیرند.
بررسی تطبیقی جایگاه و نقش قوه مصوّره و سلولهای بنیادی در اندامسازی بدن
محمد تقی یوسفی؛ محمد کاویانی
چکیده: پرسش از عاملی که بدن را از عناصر ایجاد میکند و به آنها ویژگی خاصی میبخشد، همواره مورد توجه فلاسفه بوده است. این مسأله نهتنها در طبیعیات گذشته، بلکه در دانش تجربی نوین نیز اهمیت ویژهای دارد. زیستشناسی نوین منشأ اندام را سلول بنیادی اولیهای معرفی میکند که قابلیت محض برای ایجاد اندام مختلف است. با اینهمه، پاسخ پرسش دیرینه مذکور را نمیتوان در دانش تجربی جستوجو نمود؛ زیرا علاوه بر محدودیتهای آن، هنوز امور نامعلوم بسیاری در کیفیت تبدیل سلول واحد به اندامهایی با ویژگیهای متفاوت باقی است. این ناشناختهها سبب شده است تا اکثر متکلمان و اشراقیون، جوهری مفارق را عامل ایجاد اندام بدانند. در مقابل، مشائین قوه مصوره نفس جنین (طبیعت) را عامل ایجاد اندام معرفی میکنند. مواجه نظریه مشائین با نکاتی مبهم و پرسشهایی بیپاسخ سبب شد تا فخر رازی نظریه اندامسازی تحت تأثیر نفس مادر را مطرح کند. این نظریه هرچند برخی از اشکالات را مرتفع مینمود، اما پاسخگوی تمام اشکالات وارده بر نظریه مشائی نبود. با ظهور حکمت متعالیه و طرح حرکت جوهری، روزنه جدیدی برای حل این مشکل نمایان شد؛ روزنهای که با دانش تجربی نوین نیز سازگار بوده و توسط آن تأیید شد.
برّرسی انتقادی رویکرد یووال نوح هراری به نظریۀ تکامل و لوازم آن
رضا حصاری؛ حسن معلمی؛ حسن عبدی
چکیده: نظریّه تکامل انواع داروین، از جمله نظریّات مهمّ در کیفیّت خلقت انسان است. امری که همواره مورد بحث و گفتوگو در میان اندیشمندان در حوزههای مختلف فکری بوده است. تأثیر این نظریّه در حوزه دین و باورهای دینی نیز امری غیر قابل انکار است؛ تا بدانجاکه این نظریّه بهعنوان توجیهکننده عقاید خداناباوران محسوب شده و عقاید دینی را با چالش مواجه میکند. از جمله متفکّرانی که براساس این نظریّه و مدّعیات مطرح شده در آن سعی در به چالش کشیدن آموزههای دینی کرده است، یووال نوح هراری است. وی نسبت به پذیرش این نظریّه سه پیامد را ذکر میکند که با تلقّی رایج از انسان و خدا و باورهای دینی سازگاری ندارد. این سه پیامد عبارتاند از:
الف) تبار مشترک میان انسان و حیوان، عاملی برای نافرمانی از دستورات خداوند؛
ب) عدم ارائۀ توجیه و تبیینی عقلانی از وجود روح؛
ج) انکار اختیار و آزادی.
هدف نگارنده در این نوشتار آن است که با روش تحلیلی ـ تطبیقی، لوازم و پیامدهای این نظریّه و مدّعیات هراری در سه بخش مذکور را مورد تحلیل و بررسی قرار دهد. افزون بر این، کاستیهای موجود در سخنان هراری را نیز آشکار سازد.
بررسی تحلیلی چگونگی وقوع مرگ در مجردات با تکیه بر آیات، روایات و مبانی حکمت متعالیه
محمدعلی وطن دوست
چکیده: با رجوع به برخی آیات قرآنی (مانند آیه 68 سوره زمر)، با اصطلاح «صعق» روبهرو میشویم که بهدنبال نفخ صور، همه موجودات هستی را در بر میگیرد. براساس روایات معتبری مانند روایت امام سجاد7 که در تفسیر آیه آمده است، «صعق» به «موت» تفسیر گردیده و به همه موجودات مادّی و مجرّد (مانند فرشتگان) نسبت داده شده است. در پژوهش حاضر تلاش شده تا به شیوه عقلی و نقلی و با رویکرد فلسفی و کلامی، چگونگی وقوع مرگ در مجردات مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد. در همین راستا، با مبنا قرار دادن این همانی ماهیت مرگ و خواب در آموزههای دینی و تحلیل ویژگیهای خواب، چگونگی وقوع مرگ در مجردات، براساس مبانی فلسفی تبیین گردیده است. در پایان، این نتیجه بهدست آمده است که مرگ در مجردات مثالی بهصورت قطع ارتباط وجودی و ادراکی با جسم مثالی میباشد که لازمه آن انتقال از یک مرتبه هستی به مرتبه بالاتر است. در مجردات عقلی نیز مرگ به معنای «قطع توجه ادراکی آنان از خود» میباشد که در آموزههای دینی از آن به «انقطاع» و در اصطلاح عرفان به «فنا» تعبیر میشود.
نقش رشد خیال در رشد تفکر فلسفی کودکان بر اساس نظر ملاصدرا
مصطفی زارعی؛ علی ستاری؛ احمد فربهی؛ مهدی منصوری
چکیده: رشد قوه خیال در تعالی تفکر فلسفی، نقش موثری دارد.بدین بیان که بر اساس مبانی و نظام معرفت شناختی صدرایی، نبود قوه خیال مساوی با عدم شناخت است. قوه خیال گرچه همه نفس انسانی نیست اما خود واسطه در سیر نزول ـ صورت دهی به معانی عقلی ـ و صعود ـ بستر سازی صورتهای مثالی جهت پیدایش معانی عقلی ـ است. این قاعده از قوه ادراکی کودکان نیز مستثنی نیست. در این پژوهش ابتدا تفکر فلسفی را اعم از تفکر در کلیات هستی دانسته ایم تا با حفظ روش عقلی، شاخههای زیربنایی مرتبط در رشد تفکر را نیز داخل در تعریف کنیم. سپس خیالِ مورد نظر صدرالمتألهین را بهعنوان خازن صور و اعانهای که در ادراک دارد، تبیین نمودهایم و نتیجه گرفتهایم که خیال میتواند هم رشد داشته باشد ـ چراکه ملکهای نفسانی است و لذتجو و مؤثر در صدور فعل است ـ و هم این رشد میتواند در تعالی تفکر فلسفی کودکان، در بخشهای ادراکی و عملی و تناسب مجموعی قوا در اثر تطهیر قلب مؤثر افتد.
رساله خطی بداء، منسوب به صدرالمتالهین شیرازی (بررسی انتقادی انتساب همراه با تصحیح متن)
ابراهیم نوئی
چکیده: برخی فهرستنگاران نسخ خطی، رسالهای به زبان عربی در باب بداء را به صدرالمتألهین شیرازی نسبت دادهاند. از این رساله سه نسخه در کتابخانههای ایران نگهداری میشود. عمده قرائن مورد اعتماد آنها، قرائن پیرامونی یکی از این نسخههای سهگانه است. نوشتار حاضر بهدنبال بررسی این انتساب است و بر پایه شواهد درونمتنی و برونمتنی متعددی نشان خواهد داد که این انتساب قابل پذیرش نیست. درباره تعیین نام مؤلف این رساله، به قرینه تاریخ کتابت قدیمیترین نسخه باقی مانده از این رساله (1261هجری) ـ که از روی نسخه اصل مولّف استنساخ شده ـ باید گفت مولّف باید قبل از این تاریخ در قید حیات بوده باشد. البته عدم تعرض رساله حاضر به سخنان شخصیت پرآوازه علامه مجلسی و آثار مشهور وی (مانند بحار الأنوار و مرآة العقول)، این گمان را هم میتواند در پی داشته باشد که مولّف قبل از تألیف آثار مزبور علامه مجلسی به تألیف رساله حاضر پرداخته باشد؛ هرچند ممکن است در پاسخ به این گمان گفته شود که ظاهراً بنای رساله بر اختصار بوده و مؤلّف هم رویکردی فلسفی و عرفانی به آموزه بداء داشته و صرفاً متعرّض دیدگاه میرداماد و ملاصدرا شده است. در نوشتار حاضر، علاوه بر این، متن مصحّح این رساله هم خواهد آمد.
علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره فصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسلامی می توانند به نشانی قم، خیابان 19 دی، کوچه 10، فرعی اول سمت چپ، پلاک 5 صندوق پستی: 4454-3718 یا به نشانی اینترنتی این فصلنامه به آدرس http://fhi.hekmateislami.com/ مراجعه کنند و با شماره 02537757610 تماس بگیرند.