۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۷
کد خبر: ۷۰۸۶۶۹
امام جمعه دامغان:

آثار اجتماعی، اعتقادی و رفتاری روزه را حفظ کنیم

آثار اجتماعی، اعتقادی و رفتاری روزه را حفظ کنیم
امام جمعه دامغان ضمن تبیین آثار اجتماعی، اعتقادی و رفتاری روزه و روزه داری در ماه مبارک رمضان بر ضرورت حفظ سرمایه تقوی در دیگر ایام سال تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در دامغان، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن رستمیان در خطبه‌های نماز باشکوه عید سعید فطر این شهر که با حضور گسترده اقشار مختلف مردم دیندار شهرستان دامغان و با نمایش جلوه‌هایی از اخلاص و بندگی در مصلی امام‌خمینی (ره) برگزار شد، ضمن تبریک فرارسیدن عید سعید فطر به سه اثر اجتماعی، اعتقادی و رفتاری روزه و روزه‌داری اشاره کرد.

امام جمعه دامغان اظهارداشت: امام عسکری (علیه‌السلام) در بیانی شریف درباره علت وجوب روزه در شریعت مقدس اسلام می‌فرماید: یکی از علت‌های وجوب روزه آن است که اغنیا در جامعه طعم گرسنگی را حس کنند و بدین‌وسیله کمک‌های قابل‌توجهی را به فقرا داشته باشند، به‌واقع این مسئله مبین یکی از آثار اجتماعی روزه است، بدان معنا که در شرایط ویژه اقتصادی امروز جامعه اگر فردی غنی و متمکن می‌خواهد بداند روزه‌اش به‌واقع مورد قبول درگاه حضرت حق قرار گرفته‌است یا نه، باید ببیند که در طول ماه مبارک رمضان چه میزان به نیازمندان و محرومان جامعه توجه داشته‌است.

خطیب نماز عید فطر دامغان در تبیین آثار اعتقادی روزه‌داری اظهار داشت: به‌واقع نیت برای انجام فرمان خدا نخستین مقوله در فریضه روزه است، نبی مکرم اسلام می‌فرماید: آنگاه که در ماه مبارک رمضان گرسنه می‌شوید به یاد گرسنگی و تشنگی قیامت باشید؛ بر اساس این بیان شریف می‌توان گفت که در ماه مبارک رمضان باید توجه ما به اصول توحیدی و معنوی و موضوع مهم قیامت بیشتر شود و اگر شاهد این رشد اعتقادی در وجود خود بودیم، یعنی روزه ما پذیرفته‌شده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین رستمیان در تبیین آثار رفتاری روزه ماه میهمانی خدا، به دعایی شریف از امام سجاد (علیه‌السلام) اشاره کرد که در بخشی از این دعا چهارمین امام شیعیان می‌فرماید: " خداوندا ما را به داشتن روزه‌ای که وسیله باز داشتن اندام از گناهان و به کار بردن آن‌ها به آنچه تو را خوشنود می‌گرداند یاری فرما، تا با گوش‌هامان سخن بیهوده گوش ندهیم، و با چشم‌هامان به سوی کار‌هایی که انسان را از مقصود باز دارد، نشتابیم و دست‌هامان را به حرام دراز ننمائیم، و با پاهامان به سوی آنچه منع و حرام گشته نرویم".

وی خاطرنشان کرد: به‌واقع اگر ماه مبارک رمضان را پشت سر گذارده‌ایم و با نگاه به آن دریافتیم که براساس قوانین شرع مقدس اسلام رفتار کرده و تقوا پیشه نموده‌ایم، می‌توانیم بگوییم که ان‌شاءالله روزه ما مورد قبول درگاه حضرت حق واقع خواهد شد. آن‌گونه که امیرمؤمنان حضرت علی (علیه‌السلام) می‌فرماید: عید فطر، عید کسانی است که روزه شان موردقبول واقع‌شده باشد؛ بی‌شک باید پس‌از پایان رمضان المبارک به فکر اجتماعی، اعتقادی و رفتاری روزه.

امام‌جمعه دامغان در خطبه دوم نماز باشکوه عید سعید فطر این شهر با اشاره به اینکه به لطف خداوند پس‌از دو سال شرایط خاص کرونایی در ماه رمضان امسال حضور مردم دامغان در مجالس و محافل دینی ستودنی بود، اظهار داشت: براساس گزارش‌های موجود در طول ماه مبارک رمضان بیش‌از صد مبلغ دینی در نقاط مختلف این شهرستان مشغول به فعالیت بودند.

خطیب نماز عید سعید فطر دامغان با اشاره به برپایی بیش از ۷۵ محفل جزء خوانی و انس با قرآن کریم، برگزاری بیش‌از ۵۰ محفل قرآنی روستایی، برپایی سفره‌های احسان و افطاری ساده، فعالیت‌های فراوان فرهنگی در پارک‌ها و بوستان‌ها، اعتکاف دانش‌آموزی و مجالس نظایر آن افزود: همه این مباحث نشان‌دهنده علاقه مردم به دین و ارزش‌های دینی است، این مهم نشان می‌دهد که مردم به احکام و ارزش‌های شریعت مقدس اسلام و فرهنگ اهل بیت (علیه السلام) پایبندند و ما وظیفه داریم تا حد توان زمینه تقویت این فرهنگ عمومی را فراهم کنیم.

امام‌جمعه دامغان ضمن اشاره به حضور شایسته تقدیر مردم این شهرستان در آیین تشییع عالم گران‌قدر حضرت آیت‌الله حاج سید محمود ترابی و مشارکت باشکوه مردم در راه‌پیمایی روز قدس، حضور گسترده مردم را نشان‌دهنده بصیرت روزافزون ملت بزرگ ایران برشمرد و یادآور شد: در کنار آنچه به‌عنوان تقویت تقوای فردی و خانوادگی بدان پرداخته می‌شود، موضوع مهم تقوای اجتماعی است، بی‌تردید وظیفه یکایک مسئولان نظام مقدس جمهوری اسلامی تقویت این مهم در جامعه است.

حجت‌الاسلام و المسلمین رستمیان در بخش پایانی خطبه‌های نماز باشکوه عید سعید فطر دامغان به موضوع مهم مطالبه رهبر معظم انقلاب در زمینه جهاد تبیین اشاره کرد و اظهار داشت: باید توجه کنیم که مخاطب این مطالبه رهبری همه ما در هر جایگاه هستیم، مسئولان و نخبگان باید حقایق را تبیین کنند و اساتید دانشگاه، حوزه‌های علمیه، علما و فضلا، فعالان فرهنگی و اجتماعی هر یک نقش بسیار مهمی در بیان حقایق و تبیین آن و تحقق این مطالبه رهبر معظم انقلاب دارند؛ بی‌تردید تلاش‌های خوبی در این زمینه صورت‌گرفته، اما باید برای نیل به مقصود و تحقق عملی جهاد تبیین همه ما نقش‌آفرین باشیم. /۹۷۷/

جواد رمضانیان
ارسال نظرات