۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۵
کد خبر: ۷۱۱۹۳۳

بیماری های ژنتیکی مربوط به مردان را بشناسید

بیماری های ژنتیکی مربوط به مردان را بشناسید
محققان دانشگاه کمبریج و دانشگاه اکستر انگلیس در مطالعه اخیرشان اظهار کردند، از هر ۵۰۰ مرد یک نفر حامل یک کروموزوم جنسی اضافی است که این امر آنها را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به چندین بیماری رایج قرار می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم آنلاین، کروموزوم‌های جنسی، جنسیت بیولوژیکی ما را تعیین می‌کنند. مردان به طور کلی دارای یک کروموزوم X و یک کروموزوم Y هستند، در حالی که زنان دارای دو کروموزوم X هستند.

با این حال، برخی از مردان همچنین یک کروموزوم X یا Y اضافی بدین شکل «XXY یا XYY» دارند البته باید ذکر کرد این امر بدون آزمایش ژنتیکی ممکن است سریع آشکار نشود. مردانی که کروموزوم X اضافی دارند، گاهی اوقات در طول تحقیقات در مورد تاخیر در بلوغ و ناباروری شناسایی می‌شوند، اما بیشتر آنها از وضعیت خود بی‌اطلاع هستند.

مردانی که کروموزوم Y اضافی دارند نیز در کودکی و بزرگسالی قد بلندتری دارند اما در غیر این صورت هیچ ویژگی فیزیکی مشخصی ندارند.

حال نتایج یک مطالعه جدید که توسط محققان دانشگاه‌های کمبریج و اکستر انجام شده، نشان می‌دهد که از هر ۵۰۰ مرد، حدود یک نفر ممکن است حامل کروموزوم X یا Y اضافی باشد که بیشتر آنها آگاه نیستند اما باید گفت این امر آنها را در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲، آترواسکلروزیس و ترومبوز/لخته خون قرار می‌دهد.

تَصَلُّبِ شَرایین یا سختاک سرخرگ‌ها و یا آترواسکلروزیس (Atherosclerosis)، نام یک بیماری در رگها و نوعی آرتریواسکلروزیس است که با رسوب لیپید و کلسترول کم‌چگال بر روی دیواره داخلی سرخ‌رگ‌های با قطر متوسط و بزرگ، مشخص می‌گردد.

 

در این مطالعه محققان داده‌های ژنتیکی بیش از ۲۰۰ هزار مرد بریتانیایی ۴۰ تا ۷۰ ساله را از بانک اطلاعات پزشکی بریتانیا جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل کردند. ۳۵۶ نفر از آنها حامل یک کروموزوم X اضافی یا یک کروموزوم Y اضافی بودند.

تنها تعداد کمی از این مردان در سوابق پزشکی متوجه ناهنجاری کروموزوم جنسی خود شده بودند و کمتر از یک نفر از هر چهار مرد(۲۳درصد) دارایXXY و تنها یک نفر از ۱۴۳ مرد(۰.۷درصد) XYY (۰.۷درصد) به این عارضه مبتلا بودند و این عارضه در آنها تشخیص داده شده بود.

دانشمندان بریتانیایی با ترکیب داده‌های ژنتیکی با اطلاعات سلامتی حاصل از بانک اطلاعات پزشکی بریتانیا دریافتند که مردان دارای XXY نسبت به سایر افراد در معرض خطر ابتلا به مشکلات تولید مثلی از جمله خطر سه برابری تاخیر در بلوغ و خطر چهار برابری ناباروری قرار دارند. این مردان همچنین از سطح تستوسترون خون پایینی برخوردار بودند اما عملکرد تولید مثل در مردان XYY طبیعی به نظر می‌رسید.

مردان دارای XXY یا XYY در معرض افزایش خطر ابتلا به مشکلات سلامتی مختلفی بودند و در معرض خطر ۳ برابری ابتلا به دیابت نوع ۲، خطر شش برابری ابتلا به ترومبوز سیاهرگی، خطر سه برابری آمبولی ریه و خطر چهار برابری ابتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه(COPD) قرار داشتند.

با این حال، مشخص نیست که چرا یک کروموزوم اضافی باید خطر ابتلا مردان به این بیماری‌ها را افزایش دهد یا اینکه چرا این خطرات صرف نظر از اینکه کدام کروموزوم جنسی تکرار شده، بسیار مشابه هستند.

دکتر «یاجی ژائو» (Yajie Zhao) دانشجوی واحد اپیدمیولوژی شورای تحقیقات پزشکی در دانشگاه کمبریج و نویسنده ارشد این مطالعه گفت: اگرچه تعداد قابل توجهی از مردان حامل یک کروموزوم جنسی اضافی هستند، تعداد کمی از آنها احتمالا از این موضوع آگاه هستند. این کروموزوم اضافی به این معنی است که آنها در معرض خطرات قابل توجه بالاتری از چندین بیماری متابولیک، عروقی و تنفسی مشترک و بیماری‌هایی که ممکن است قابل پیشگیری باشند، هستند.

پروفسور «کن اونگ» (Ken Ong) از دیگر محققان این مطالعه از دانشگاه کمبریج نیز در این باره گفت: آزمایش ژنتیکی می‌تواند ناهنجاری‌های کروموزومی را نسبتا راحت تشخیص دهد، بنابراین وجود XXY و XYY در آزمایش مردانی که به پزشک خود مراجعه می‌کنند احتمالا ممکن خواهد بود.

منبع: ایسنا

 
ارسال نظرات