۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۹
کد خبر: ۷۲۸۷۹۰

گزارشی از اجلاسیه تبیین ضرورت‌ها و ظرفیت‌های میدانی طرح ولایت

گزارشی از اجلاسیه تبیین ضرورت‌ها و ظرفیت‌های میدانی طرح ولایت
اجلاسیه تبیین ضرورت‌ها و ظرفیت‌های میدانی طرح ولایت با حضور آیت الله رجبی و حجج اسلام والمسلمین ملکی و عالم زاده نوری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، اجلاسیه تبیین ضرورت‌ها و ظرفیت‌های میدانی مبانی اندیشه اسلامی طرح ولایت با حضور آیت الله رجبی، رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی ره، حجت الاسلام والمسلمین ملکی، قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه و حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده معاون تهذیب حوزه‌های علمیه برگزار شد.

گزارشی از اجلاسیه تبیین ضرورت‌ها و ظرفیت‌های میدانی طرح ولایت

در ابتدای این اجلاسیه، حجت الاسلام و المسلمین ملکی  ضمن تبریک به مناسبت آغاز ایام دهه فجر و ولادت امام جواد(ع) به بیان حدیثی از امام جواد(ع) پرداخت و خطاب به مدیران مدارس علمیه با اشاره به لزوم استمرار انگیزه کافی در طلاب گفت: یکی از عوامل مهم ایجاد انگیزه برای طلبه ها، جامع رشد کردن یک طلبه است زیرا همانطور که مشاهده کردید، یک طلبه جوان در ابتدای ورود به حوزه، با انگیزه بسیار زیادی وارد می شود اما در ادامه تک بُعدی جلو می رود و در نتیجه منجر به کاهش انگیزه شخص می شود.

قائم مقام مدیر حوزه های علمیه ادامه داد: اما اگر ما به فکر رشد جامع طلبه نباشیم و طلبه ما فقط در یک بُعد تقویت شود، آن شخص تا زمانی که در مدرسه و در جمع طلاب است، ممکن است احساس خوبی داشته باشد اما همین که از فضای حوزه خارج شد و با جامعه یا خویشاوندان خود ارتباط برقرار کرد، ناگهان متوجه می شود که نمی تواند پاسخگوی نیاز اعتقادی و شرعی یا... جامعه باشد و این خود بزرگترین علت برای کاهش انگیزه فرد و بحران هویت طلبگی اش می شود و آن شخص تمام مسئولین و حوزه را مقصر خواهد دانست.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی با تقدیر از اقدامات علامه مصباح(ره) گفت: واقعا ما باید برنامه ریزی کنیم و طلاب حوزه علمیه را با تفکرات ایشان آشنا کنیم و نه تنها طرح ولایت، بلکه باید طرح های دیگر را نیز برای طلاب تبیین کنیم و خدا رو شکر در این زمینه دست ما بسته نیست.

در ادامه این اجلاسیه، آیت الله رجبی با تبریک به مناسبت دهه فجر و ورود امام خمینی (ره) به ایران و با تشکر از اقدامات حوزه علمیه و معاونت تهذیب، به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: وقتی که علامه مصباح در سال 54 بعد از تاسیس موسسه گزارشی خدمت امام بردند، حضرت امام (ره) فرمودند که کار خوبی است و توسعه بدهید و حتی خود حضرت امام (ره) پیگیر واگذاری زمین برای ساخت موسسه بودند. علامه فرمودند طرح ولایت از 50 سال قبل شروع شده به این معنا که این طرح ولایت، نتیجه تمام عمر علمی و فکری ایشان بوده است چون همین معارف در منابع نقلی موجود بوده و حضرت علامه در پی دو هدف بودند یکی اینکه متن فلسفه اسلام را تدوین کنند و دیگر این که مجموعه نظام فکری اسلام را بنویسند که ایشان موفق هم شدند.

وی با اشاره به ارزشمند بودن طرح ولایت گفت: این طرح ولایت و به طور کلی معرفت، ابعاد مختلفی دارد و قرآن کریم درباره شیوه به دست آوردن این معرفت، بر تفکر برهانی تاکید می کند و قرآن خودش را قرآن می داند و به لحاظ متعلق معرفت، معرفت قرآنی به صورت ویژه مورد عنایت قرار گرفته است.

گزارشی از اجلاسیه تبیین ضرورت‌ها و ظرفیت‌های میدانی طرح ولایت

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) افزود: ما اگر بخواهیم جامعه یا طلاب عزیزمان را در این مسیر درستی که انتخاب کرده اند، پایدار نگه داریم، باید به این مبانی فکری به شیوه برهانی و بر اساس تفکر کار کنیم و تلاش کنیم تا ساختار معرفتی آن ها را شکل دهیم؛ این طرح ولایت، اولا بر اساس تفکر و برهان شکل گرفته و از زیربنایی ترین مسائل یک مبنای عقلانی و فکری دارد و متاسفانه در زمانه ما و به خصوص بعد از شیوع ویروس کرونا و ارتباط با فضای مجازی، جوانان ما از تفکر فاصله گرفته اند و این گونه نیست هر سخنی را که می شوند یا می خوانند به آن فکر کنند و بر اساس فکر و اندیشه تصمیم بگیرند.

گزارشی از اجلاسیه تبیین ضرورت‌ها و ظرفیت‌های میدانی طرح ولایت

در انتهای این اجلاسیه، حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری با تبریک ایام رجب و دهه فجر به بیان لزوم تربیت درست در حوزه های علمیه پرداخت و گفت: اگر بخواهیم تربیت را درست در حوزه های علمیه رواج بدهیم، حتما باید به باور های دینی و اعتقادات راسخ طلاب توجه کنیم و همین کلاس های عقاید و اخلاق برای همین منظور تعریف شده اند لکن همه مدیران می دانند که ما اگر بخواهیم فرهنگ انقلاب اسلامی را به طلاب انتقال بدهیم، به یک سری برنامه های مکمل نیاز داریم و در برنامه های رسمی حوزه هنوز به کمال لازم نرسیده ایم.

وی افزود: در راستای همین نیاز، معاونت تهذیب چندین برنامه تربیتی از جمله طرح مطالعات آثار شهید مطهری و علامه مصباح و... را در دستور کار خود قرار داده و الان مهمترین برنامه ما همین طرح ولایت است و به مرور گسترش پیدا خواهد کرد زیرا ما باید انواع برنامه ها را با توجه به سلایق مختلف ارائه بدهیم و برای هر شخص، یک خوراک معرفتی عرضه کنیم.

ارسال نظرات