۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۸
کد خبر: ۷۲۹۱۷۸
حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری:

تحقق بیانیه گام دوم منوط به ایجاد احساس مسئولیت در جوانان نسبت به انقلاب است

تحقق بیانیه گام دوم منوط به ایجاد احساس مسئولیت در جوانان نسبت به انقلاب است
معاون تهذیب و تربیت حوزه گفت: گاهی احساس می کنیم باید کار کنیم تا جوانان تربیت شوند که این انگاره اشتباه است زیرا جوان به واسطه فعالیت تربیت می شود.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا حجت الاسلام والمسلمین محمد عالم زاده نوری در نشست علمی فکر ورزی و آزاد اندیشی در عرصه معنویت و اخلاق(فرصت‌ها و چالش‌ها) گفت: مخاطب بیانیه گام دوم انقلاب جوانان هستند و چندین بار این خطاب تکرار شده است؛ تحقق بیانیه به این است که جوانان وظیفه خود را انجام دهند و لازم است جوانان را نسبت به این بیانیه حساس کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده تأکید کرد: گاهی مفاد و مضمون بیانیه گام دوم انقلاب درک نمی شود زیرا مشحون از گفتمان های انقلاب و ارزش ها است؛ همه کارهایی که از دوران تأسیس حوزه علمیه قم در معاونت تهذیب انجام گرفته را می توان به بندی از بندهای بیانیه گام دوم مستند کرده و شیب لغزنده ماجرا این است که هر کار ارزشمندی را می توان به بیانیه فاکتور کرد.

وی ادامه داد: باید حرف محوری بیانیه را پیدا کنیم تا گرفتار شیب لغزنده نشویم؛ رهبر معظم انقلاب در محور این بیانیه می خواهند جوانان را زیر بار مسؤولیت انقلاب بیاورند و نسل جوان از نسل پیشین انقلاب را تحویل بگیرد؛ 4سال پیش که بیانیه گام دوم انقلاب صادر شد بسیاری سؤال داشتند که حرف جدید رهبر انقلاب چه بود زیرا عباراتی مانند تمدن سازی، ماهیت انقلاب اسلامی، سبک زندگی قبلا مطرح شده بود و فقط در این بیانیه به تفصیل بهتر مطرح شد.

معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه تصریح کرد: در چهلین سالگرد انقلاب اسلامی 40 بار کلمه جوان در بیانیه گام دوم به کار رفته و حضرت آیت الله خامنه ای با این عبارات جوانان را به این مسیر که مانند دو امدادی است دعوت می کنند؛ حرف جدید بیانیه همین است و وقتی رهبر انقلاب می خواهد چنین حرف عمیق را به جوانان بزند باید تاریخ گذشته، افق آینده، نقطه کنونی، چگونگی حرکت را یادآورد شود و برای این مهم 7 توصیه به علاوه توصیه به امید را مطرح می کند.

وی با اشاره به سیاه چاله ها در مسیر تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اظهار داشت: گزارش نویسی هایی که از سوی نهادها و گروه ها به عنوان تحقق بیانیه گام دوم انقلاب فاکتور می شود یکی از این سیاه چاله ها است زیرا ظرفیت بیانیه بسیار بالا است و هر کاری را می توان به این بندها پیوست کرد اما تحقق بیانیه با پاسخ به این است که جوانان را تا چه میزان پای کار انقلاب آورده ایم؛ ما برای این امر هیچ کار نکرده ایم و گزارش ما صفر است.

حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری ابراز داشت: اگر قرار باشد در خصوص بیانیه گام دوم همایش بگیریم نباید در خصوص تمدن اسلامی یا سبک زندگی همایش بگیریم زیرا این موضوعات بسیار قبل تر مطرح شدند و موضوع جدید چگونگی به میدان آوردن جوانان است؛ باید برای پاسخ دادن به این سؤال تعمق و فکر کنیم و برای آن پاسخ پیدا کنیم و جالب اینکه خود رهبر معظم انقلاب به این سؤال پاسخ داده است.

وی ادامه داد: رهبر انقلاب صد روز پس از صدور بیانیه گام دوم در یک دیدار دانشجویی پس از توضیح در خصوص بیانیه می فرماید: «شما یک جوان متعهّد هستید، میخواهید در این حرکت عمومی حضور داشته باشید؛ شیوه‌ی حضور شما چگونه است؟» رهبر معظم انقلاب برای پاسخ به این سؤال شناختی را از صحنه ارائه داده و افق و آرمان را توضیح دادند و در سومین مطلب توصیه به امید می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری خاطرنشان کرد: همچنین رهبر انقلاب در پاسخ به چگونگی حضور جوانان می فرماید: «این تمرکز، این ایجاد برنامه‌ی کار، پیدا کردن راهکار، ارائه‌ی راهکار، برنامه‌ریزی، به عهده‌ی چه کسی است؟ این به عهده‌ی جریانهای حلقه‌های میانی است. این، نه به عهده‌ی رهبری است، نه به عهده‌ی دولت است، نه به عهده‌ی دستگاه‌های دیگر است؛ [بلکه] به عهده‌ی مجموعه‌هایی از خود ملّت است که خوشبختانه امروز ما این را کم هم نداریم. ما نخبه‌های فکری در زمینه‌های گوناگونِ مورد نیاز در میان جوانان، در میان مسئولین خودمان داریم. اینها میتوانند بنشینند برنامه‌ریزی کنند و هدایت کنند.»

معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه اظهار داشت: نخبه ها باید فکر کنند چگونه می توان نسل جوان را زیر بار قیام و انقلاب بیاوریم و پاسخ این سؤال را رهبری معظم با فهرست کردن پیشنهادات زیادی مانند تشکیل کارگروه های فرهنگی، سیاسی، گروه های جهادی، کرسی های آزاد اندیشی ارائه می دهند؛ خلاصه یک خطی این راهکار نیز این است که جوانان دور هم در یک قالب جمعی با دغدغه انقلاب جمع شوند و رو به سوی تمدن اسلامی یک کار انجام دهند.

وی تصریح کرد: مشق احساس مسؤولیت و رسالت اجتماعی سبب می شود سرانجام نسل جوان متعهد به عرصه مدیریت کشور وارد شوند زیرا در یک مقیاس کوچک تر باید فعالیت کرده باشند و مسؤولیت نیز احساس کرده باشند؛ در ستاد های مسؤولیت مانند معاونت تهذیب که خود بنده حضور دارم یک انگاره اشتباه وجود دارد که ما باید کار کنیم تا طلاب جوان بزرگ شوند و این غلط است زیرا کسی رشد می کند که فعالیت کند.

حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری ادامه داد: ما مسؤولین گمان می کنیم که باید برنامه ای ارائه دهیم و جوانان را به عنوان مخاطب مصرف کننده منفعل پیش روی خود بنشانیم اما رهبری معظم می فرماید که جوان باید خود حضور داشته باشد اما چون حضور تنها، آسیب دارد توصیه به حضور جمعی و کارگروه شده است.

معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه تصریح کرد: باید اخلاق و خودسازی منتهی شود به یک انسان متعهد که مسأله اقامه دین در سراسر عالم را مسأله خود بداند و برای حل آن تمام عمر خود را وقف کند؛ باید کارگروه هایی از جوانان تشکیل دهیم تا آن ها برای رسیدن به تمدن اسلامی فکر کنند که در این صورت بخشی از بیانیه محقق خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری در ادامه با اشاره به سیاه چاله های مسیر تحقق بیانیه گام دوم تأکید کرد: مسؤولین برای همایش ها و کارهای خود وقتی طلاب و جوانان را می آورند که دنبال حمال می گردند و فکر می کنیم جوانان اینگونه بزرگ می شوند؛ در دفاع مقدس جوانان 22 ساله فرمانده لشکر بودند و جوانان ظرفیتی پیدا کردند که توانستند کارهای بزرگی انجام دهند. امام چه تکنولوژی داشت که جوانان زیادی را در میدان حاضر کرد و ما باید این تکنولوژی را باید ما کشف کنیم.

وی اظهار داشت: اگر بخواهیم آدم خوبی باشیم و امر به معروف کنیم نباید تماشاچی باشیم بلکه باید سرباز این کار بوده و احساس مسؤولیت داشته باشیم؛ موعظه لازم است اما با سخنرانی انسان تربیت نمی شود بلکه باید مردم به میدان بیایند و بسیج شوند تا تربیت شوند. نظریه بسیج حضرت امام اینگونه بود که مردم نیز مسؤول هستند و نباید صحنه را خالی کنند.

معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه اظهار داشت: این نظریه بسیج از حدیث «کلکم راع و کلکم مسؤول» و آیه «لیقوم الناس بالقسط» گرفته شده است؛ برخی خیال می کنند که امام زمان می آید عالم را اصلاح کند که با چند عنایت می توانست این کار را بکند اما قرار بوده مؤمنان برخیزند عالم را اصلاح کنند. باید آرمان را پدید بیاوریم و این نسل را به قیام و عمل برخیزانیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب در طرح کلی اندیشه اسلامی 50 سال پیش حرف محوری بیانیه گام دوم را مطرح کرده و عقیده و جهاد را تأکید کرده است؛ امام خمینی اراده های توده مردم جمع کرد و حرکت تاریخی را پدید آورد. کسی باید متولی شود، طلاب را گروه گروه کند و در هر زمینه ای که علاقه دارد تلاش کند و منتظر مسؤولان نباشد.

ارسال نظرات