۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۸
کد خبر: ۷۲۹۶۸۴
رسا گزارش می دهد؛

بایسته های صریح و صمیمی مسئولان حوزه با طلاب در نگاه فعالان رسانه ای حوزوی

بایسته های صریح و صمیمی مسئولان حوزه با طلاب در نگاه فعالان رسانه ای حوزوی
در گفت‌وگو با شماری از فعالان رسانه ای حوزوی به بررسی بایسته های صریح و صمیمی مسئولان حوزه با طلاب پرداخته ایم.

اشاره: حضور مسئولان میان مردم همواره دارای برکات و دستاوردهای فراوانی بوده و هست و از سویی باعث می گردد مدیران و مسئولان دستگاه های مختلف به صورت مستقیم و بی واسطه و به دور از فضای بروکراسی های سخت و پیچیده اداری در جریان مشکلات و دغدغه های مردم قرار گرفته و از سوی دیگر سبب می شود تا اقشار مختلف در جریان ملاحظات اقتضائات و سختی کار مسئولان و مدیران قرار گیرند.

خبرگزاری رسا نیز به عنوان یک رسانه مرجع حوزوی از چندی قبل در حرکتی ابتکاری با طراحی سلسله نشست های صریح و صمیمی با مسئولان حوزوی درصدد ارائه الگویی جدید از نقد و مطالبه گری متناسب با شأن و وزانت حوزه های علمیه برآمد و خوشبختانه اکنون این حرکت ارزشمند در دستور کار مدیران مراکز حوزوی قرار گرفته است.

نشست صریح و صمیمی با رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم

نشست صریح و صمیمی با رئیس مرکز امور نخبگان و استعدادهای درخشان حوزه های علمیه

برگزاری جلسه صمیمی طلاب با آیت الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه از جمله این حرکت ها بود که بازخوردهای مثبتی در محافل حوزوی، رسانه ها و شبکه های اجتماعی طلبگی به دنبال داشت.

همزمان با ایام الله دهه مبارکه فجر نیز حجت الاسلام والمسلمین میرمحمدی در نشستی که در مدرسه علمیه فیضیه برگزار شد، به صورت صریح و صمیمی در جمع طلاب حضور پیدا کرد و پاسخگوی سؤالات آنان بود.

به همین مناسبت، خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا،  در گفت‌وگو با شماری از فعالان رسانه ای حوزوی به بررسی بایسته های صریح و صمیمی مسئولان حوزه با طلاب پرداخته است.

متن این گفت‌وگوها در زیر تقدیم مخاطبان گرامی می شود.

بایسته های صریح و صمیمی مسئولان حوزه با طلاب در نگاه فعالان رسانه ای حوزوی

حجت الاسلام عسگری از اعضای مجمع نمایندگان طلاب، با اشاره به حضور جمعیت قابل توجه طلاب در دیدار اخیر مدیر مرکز خدمات در فیضیه، گفت: حضور جمعیت قابل توجه طلاب نشان دهنده اهمیت و ضرورت این گونه دیدار ها است و این نوع دیدار تقریبا در ۱۰ سال اخیر بی سابقه بود و باید این شکل دیدار ها بیشتر برگزار شود.

عضو مجمع نمایدگان طلاب، در ادامه به بیان اشکالات این دیدار پرداخت و بیان کرد: این نوع دیدار ها، کار پسندیده ای است اما در خصوص این دیدار، احساس می شد جلسه، جلسه ای فرمایشی و ظاهری است، چراکه سخنران ها از قبل مشخص شده بودند؛ بهتر بود بیشتر از بدنه طلاب، و خصوصا طلاب حاضر در جلسه برای صحبت استفاده می شد.

حجت الاسلام عسگری از دیگر آفت های این شکل دیدارها را، اتمام ارتباط با مخاطب پس از جلسه خواند و افزود: ارتباط با طلاب باید مستمر باشد و نباید ختم به یک دیدار شود، مناسب است که یک راه ارتباطی مطمئن و آسانی وجود داشته باشد؛ شاید گفته شود که در سامانه اینترنتی مرکز خدمات قسمت درخواست ها وجود دارد، اما این سامانه درخواست، رفت و برشت زمانبری دارد و معمولا جواب کاملی داده  نمی شود.

وی  با بیان اینکه در این جلسه، عموما به نکات کلی پرداخته شد، اظهار داشت: مرکز خدمات، فعالیت ها و خدمات بسیار زیادی ارائه می دهد، اما عموم طلاب از آنها بی خبر هستند، بهتر بود به جای بیان مطالب کلی در جلسه، به معرفی این خدمات پرداخته می شد.

حجت الاسلام عسگری در پایان، به ارائه راهکاری خلاقانه برای ارتباط موثر با طلاب اشاره کرد و خاطرنشان کرد: مجمع نمایندگان طلاب، می توانند بعنوان بازوان مرکز خدمات، انجام وظیفه کنند؛ از آنجایی که شاید مرکز خدمات نتواند پاسخگوی همه طلاب باشد، با همکاری نماینده هر شهرستان  می توان ما به ازای هر فرد خدمت ارائه کرد، و نمایندگان هم از این راهبرد استقبال می کنند؛ البته در گذشته عده ای شعار این نوع همکاری ها را داده بودند اما به مرحله عمل نرسید.

برکات، اشکالات، راهکار هایی برای بهبود دیدار مسئولین حوزه با طلاب

دکتر علیرضا داوودی نیز مهم ترین برکت دیدار نزدیک مسئولین و طلاب را آشنایی مسئولین با واقعیت جامعه طلاب خواند و افزود: مهم ترین برکت این دیدار، آشنایی مسئولین با واقعیت جامعه طلاب است، خصوصا که اگر دیدار نه فقط با خواص بلکه با عموم طلاب باشد؛ که این ارتباط، قطعا در برنامه ریزی و اجرای برنامه ها اثرگذار است.

وی در ادامه، با بیان اینکه این نوع تعامل با طلاب باعث امید آفرینی می شود، گفت: طلبه ها وقتی می بینند که مسئولین حوزه در میان آنها حضور پیدا می کنند، به آینده و حل مشکلاتشان امیدوار می شوند؛ از آنجا که مرکز خدمات با سایر دستگاه های حوزوی، به سبب نوع فعالیتش که همان ارائه خدمات در حوزه معیشت است، متفاوت است، مسئولینش باید پدرانه در میان طلاب حضور پیدا کنند.

داوودی با ذکر این نکته که این نوع جلسات باید به صورت یک رویه ثابت تبدیل شود، ابراز داشت: این نوع جلسات باید برای فهم درست مشکلات و اثرگذاری در تصمیمات باشد، و این مهم، نیاز به یک فرآیند و رویه ثابت دارد تا جلسات از حالت فرمایشی و ظاهری به حالت موثری تبدیل شود.

وی از جمله اشکالات این  شکل دیدارها  را، سخنران محور بودن آن خواند و افزود: معمول این دیدار ها این است که مسئولی به ارائه گزارش می پردازد، البته که این هم خوب است، اما باید بیشتر از این جلسات برای شنیدن و شنیده شدن استفاده شود، یعنی مسئول بیشتر به صحبت ها گوش دهد و  به صحبت های طلاب گوش داده شود.

داوودی با پیشنهاد اینکه، این جلسات بایدبه صورت متعدد و هدفمند برگزار شود، اظهار داشت:  جلسات باید متعدد باشد، مثلا از قبل موضوع خاصی را برای جلسه در نظر بگیرند و اعلام کنند، تا طلاب با مطالعه و تفکر، برای ارائه راه حل و پیشنهاد ها آماده باشند؛ این فرآیند می تواند تبدیل به یک دبیرخانه دائمی، برای ارتباط دو طرفه شود.

 

برکات، اشکالات، راهکار هایی برای بهبود دیدار مسئولین حوزه با طلاب

حجت الاسلام محمد هادی سمتی، فعال رسانه ای و تبلیغی حوزه و مدیر اداره تبلیغات اسلامی شهر بافق، با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری، پیرامون حضور مسئولین در میان مردم جهت رفع گره فکری شان، از حوزه به عنوان «مرکز فرهنگی انقلاب اسلامی» یاد کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب، در مورد حضور مسئولین در میان مردم و صحبت کردن تا رفع گره های فکری  شان تاکید زیادی دارند؛ از انجا که حوزه علمیه، مرکز فرهنگی انقلاب اسلامی است، این فرهنگ، ابتدا در خود حوزه باید جا بیافتد تا تبدیل به الگویی برای مسئولین کشوری شود.

وی ضمن اشاره به اینکه این نوع جلسات باید مداوم و تخصصی باشد، افزود: از آنجا که مشکلات زیادی در رابطه با معیشت طلاب وجود دارد؛ جلسات باید مستمر و تخصصی برگزار شود، به این صورت که جلساتی با موضوع خاص و مشخص ترتیب داده شود و از متخصصین آن موضوع برای حضور در جلسه دعوت شود تا در برطرف شدنش کمک کنند.

حجت الاسلام سمتی با بیان اینکه شفافیت باعث اعتماد به مسئولین می شود، اظهار داشت: گاهی در جلسات مطالباتی مطرح می شود، که بعضا مسئول توان انجام آن را ندارد، اما اگر مسئول،  دلیل اجرا نشدنش را شفاف و بی پرده در میان بگذارد، قطعا اعتماد و ارتباط خوبی میان مسئول و جامعه هدف صورت می گیرد.

 

برکات، اشکالات، راهکار هایی برای بهبود دیدار مسئولین حوزه با طلاب

حجت الاسلام نجمی مسئول کانال و سایت مباحثات، با اشاره به تغییر روند ارتباط طلاب با مسئولین حوزه، از گذشته تا به امروز، بیان کرد: در گذشته بیوت مراجع و مسئولین حوزه رابطه ای ساده و بی تکلف با طلاب داشتند و طلاب به راحتی به آنها مراجعه می کردند. اما امروز به دلایل مختلف میان طلاب و مسئولین فاصله ایجاد شده است. البته که عده ای از مدیران روزهایی را برای دیدار عمومی اختصاص داده اند که گام خوبی برای شروع برطرف شدن فاصله ها است؛ دیدار اخیر مدیر مرکز خدمات هم از این دست دیدار هایی است که می تواند نوید بخش روزهای بهتری باشد.

برکات، اشکالات، راهکار هایی برای بهبود دیدار مسئولین حوزه با طلاب

حجت الاسلام علی حاج آخوند فعال رسانه ای حوزه و دبیر فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، حضور مسئولین در میان آحاد جامعه را از ارکان انقلاب دانست و اظهار داشت: اگر انقلاب، انقلابی مردمی است، باید مسئولین به مردم اهمیت بدهند و در میان آنها حضور پیدا کنند، نباید میان یک مسئول و مردم فاصله ای باشد و در حوزه علمیه که بنیانگذار انقلاب است، باید این نوع ارتباط ها بیشتر صورت گیرد.

وی با اشاره به تعجب طلاب از این اتفاق و دیدار، گفت: بعد از سالها چنین دیداری برگزار شد؛ از آنجا که ارتباطی نزدیک با اساتید، طلاب و کانال های مجازی حوزوی دارم، متوجه تعجب طلاب در این زمینه شدم؛ نباید این دیدارها چند سال یکبار اتفاق بیافتد، بلکه باید به صورت ماهانه و هفتگی صورت پذیرد، تا مسئولین با درد اساتید و طلاب آشنا شوند.

حجت الاسلام حاج آخوند با اشاره به وجود مشکلات فرهنگی کشور، یکی از عوامل این مشکلات را عدم رسیدگی درست به فعالان فرهنگی دانست و تصریح کرد: امروز ما شاهد حضور نسل طلایی در حوزه علمیه هستیم، چرا که در طول تاریخ شیعه، این تعداد طلبه از جهت کمیت وجود نداشتند، و این یک فرصت طلایی برای ترویج فرهنگ اسلامی است؛ البته برای استفاده از این ظرفیت، نیاز است مسئولین ارتباط بیشتری با طلاب برقرار کنند تا مشکلاتشان زودتر برطرف شود و بتوانند در زمینه فعالیت فرهنگی موثرتر باشند.

وی با تاکید بر اینکه، این دیدارها باید مستمر باشد، افزود: این دست دیدارها باید مکرر و مستمر باشد تا بتوان از نقطه نظر های طلاب استفاده کرد و در جلسات بعد بازخوردگیری شود که تا چه حدی نظرات اساتید و طلاب مورد توجه قرار گرفته شده و در کارها اعمال شده است.

حجت الاسلام حاج آخوند، در انتقاد از بی اطلاعی طلاب از خدمات مرکز خدمات، گفت: مرکز خدمات حدود۳۰۰ خدمت ارائه می دهد که بخش زیادی از طلاب از این خدمات اطلاع ندارند و جا دارد مسئولان مرکز خدمات برای رفع این مشکل چاره اندیشی کنند، البته حداقل کاری که می توان در این مورد انجام داد این است که از طریق سامانه های اطلاع رسانی مرکز این خدمات به  اطلاع طلاب رسانده شود.

ارسال نظرات