۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵
کد خبر: ۷۳۳۳۲۹
حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی مطرح کرد؛

راهکارهای قرآنی رفع ابتلائات و درمان ریشه‌ای دردها

راهکارهای قرآنی رفع ابتلائات و درمان ریشه‌ای دردها
استاد سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم به تبیین راهکارهای قرآنی رفع ابتلائات و درمان ریشه‌ای دردها از دیدگاه آیات و روایات پرداخت.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید حسین مؤمنی، شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی(ره)، ضمن اشاره به اوصاف متقین در نهج‌البلاغه اظهار کرد: امام علی علیه‌السلام در خطبه حمام در اشاره به اوصاف متقین، می‌فرمایند؛ متقین اهل تهجد و انس با شب بوده، نیمه دل شب بلند می‌شوند و همواره اهل تلاوت و قرائت قرآن هستند و از این قرآن دردها را می‌فهمند و از همین قرآن نیز برای دردهای خود درمان می‌یابند.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر بابیان این‌که آیات متعدد قرآن راهکارهای والایی را برای رفع اساسی ابتلائات و گرفتاری‌ها و نیز درمان ریشه‌ای دردها ارائه نموده است، خاطرنشان کرد: قرآن کریم برنامه و دستورالعملی است که قواعد تامی را برای رفع ابتلائات ارائه می‌کند؛ اهل قرائت قرآن بودن نخستین مرحله بهره‌مندی از فیوضات هدایت قرآنی است.

وی با اشاره به این‌که رجوع به قرآن کریم نیازمند پیاده‌سازی دستورالعمل‌های آن است، اظهار داشت: در عین این‌که سوره‌های قرآن خواص، آثار و برکات ویژه‌ای دارند؛ باید دقت نمود دستورالعمل‌های قرآنی، برای رفع ابتلائات، هدایت و نجات انسان است. باید از این قرآن دردهای خود را بفهمیم و درمان دردها را از همین قران کریم طلب نماییم.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مؤمنی ضمن تأکید بر اهمیت توجه به قرائت قرآن، بابیان این‌که قرآن کریم نور و هادی است که هیچ ضلالتی در آن وجود ندارد، اظهار داشت: بر اساس کلام مولی‌الموحدین علی علیه‌السلام، تلاوت قرآن کریم باید به‌صورت ترتیل ادا گردد؛ چراکه توجه به لفظ و معنا در آن اصل است.

وی اثربخشی الفاظ قرآنی بر قلب‌ها را موردتوجه قرارداد و با تأکید بر این‌که خود الفاظ موضوعیت دارند، اظهار کرد: قرآن کریم باعث می‌شود تا انسان سعه‌صدر پیدا کند؛ سعه‌صدر نخستین گامی است که باعث می‌شود تا انسان ضمن تسلط بر خود، بتواند راهکار مناسب را احصا نماید. با قرآن کریم آستانه تحمل انسان ارتقاء می‌یابد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت به فرازهایی از آیه شریفه «وَ اسْتَعينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ وَ إِنَّها لَكَبيرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخاشِعينَ» اشاره نمود و با تأکید بر این‌که قران کریم به ما یاد می‌دهد که در مواجهه با دردها و گرفتاری‌ها به نماز پناه ببریم، اظهار داشت: به برکت نماز، ارتباط بین مخلوق و خالق هستی شکل‌گرفته، این ارتباط در رفع ابتلا و مواجهه با گرفتاری‌ها بسیار مؤثر است.

وی گناه و معصیت را یکی از علل بسیار مهم بروز دردها، رنج‌ها و مصیبت‌های دنیا دانست و یادآور شد: قرآن کریم می‌فرمایند، «إِنَّ ٱلصَّلَوةَ تَنهَى عَنِ ٱلفَحشَاءِ وَٱلمُنكَرِ وَلَذِكرُ ٱللَّهِ أَكبَرُ»[۱]؛ با این نماز که ذکر بزرگی است، آسیب‌هایی که از منظر گناه انسان بدان مبتلا می‌شود، دفع می‌گردد؛ هیچ‌چیزی مثل نماز بینی شیطان را به خاک نمی‌مالد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مؤمنی ذکر و یاد الهی را از دیگر مؤلفه های درمان دردها و رهایی از ابتلائات دانست و با اشاره به این‌که قران کریم درآیات ۱۵۲ سوره بقره، ۲۸ سوره رعد و آیه ۴۱ سوره احزاب بر اهتمام به ذکر و یاد الهی تأکید می‌کند، یادآور شد: خداوند متعال در آیه ۱۲۴ سوره طه تصریح می‌کنند؛ اگر انسان از یاد و ذکر الهی غفلت ورزد، قبض در زندگی به وجود آمده، در زندگی‌ با درب‌های بسته مواجه خواهد شد.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر بزرگ جلوه دادن کاستی‌ها و کوچک و بی‌مقدار شمردن داشته‌ها را از حربه‌های بزرگ شیطانی توصیف نمود و خاطرنشان ساخت: عدم شکر عامل بسیار بزرگی در بزرگ نمایاندن نداشته‌هاست؛ قرآن کریم شکر نکردن را به کفر تعبیر نموده است، «وَإِذ تَأَذَّنَ رَبُّكُم لَئِن شَكَرتُم لَأَزيدَنَّكُم وَلَئِن كَفَرتُم إِنَّ عَذابي لَشَديدٌ».

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مؤمنی در ادامه استغفار را جبران خرابی‌ها و هموارساز ناهمواری‌های گذشته برشمرد و با تأکید بر این‌که با استغفار برکات آسمان بر زمین تابیده خواهد شد، تصریح کرد: دور شدن از نگرانی آینده از وعده‌های قرانی است که در سایه‌سار برکت استغفار شکل می‌گیرد. توبه و استغفار توان و قدرت انسان را برای مقابله با بلاها و ناملایمات ارتقاء می‌دهد.

وی بر اهمیت دعا، خواستن از خدا و رفتن درب خانه خدا تأکید نمود و بابیان این‌که انقطاع از همه به‌جز خداوند متعال و منزه دانستن ذات اقدس الهی از ظلم از مهم‌ترین راهکارهای رهایی انسان از ابتلائات دنیاست، تصریح کرد: خداوند متعال نجات‌دهنده کسی است که از همه انقطاع نموده، تنها الله را فرابخواند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت بر گستره تأثیرات عمیق صدقه اشاره و بابیان این‌که صدقه بلا را از مال وزندگی انسان دور می‌سازد، یادآور شد: انسان باید به هراندازه‌ای که در توان دارد، در مسیر صدقه گام بردارد؛ چراکه صدقه معامله با خداوند متعال است که مال وزندگی آدمی را بیمه و بلا و آفات را از زندگی دور می‌سازد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مؤمنی در بخش پایانی سخنان خود توسل به اهل‌بیت علیهم‌السلام را از دیگر مؤلفه‌های رهایی انسان از ابتلائات برشمرد و ابراز داشت: برای تقرب به ذات اقدس الهی باید متوسل به‌وسیله شویم و اهل‌بیت علیهم‌السلام بهترین وسیله ارتباطی انسان با ذات اقدس الهی است. ائمه اطهار علیهم‌السلام واسطه ارتباط و فیض باری‌تعالی هستند.

ارسال نظرات