۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۷
کد خبر: ۷۳۴۳۶۸
با پیام تصویری آیت الله نوری همدانی؛

همایش مهدویت و انتظار در اندیشه آیت الله صافی گلپایگانی برگزار شد

همایش مهدویت و انتظار در اندیشه آیت الله صافی گلپایگانی برگزار شد
همایش بین المللی مهدویت و انتظار در اندیشه حضرت آیت الله صافی گلپایگانی با پیام تصویری حضرت آیت الله نوری همدانی در مدرسه علمیه دارالشفا قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، همایش بین المللی مهدویت و انتظار در اندیشه حضرت آیت الله صافی گلپایگانی با پیام تصویری حضرت آیت الله نوری همدانی و به همت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم صبح‌ امروز پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت در سالن همایش های مدرسه علمیه دارالشفا قم برگزار شد.

در این همایش، حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، حجت الاسلام محمدحسن صافی گلپایگانی و آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه به سخنرانی پرداختند.

در ابتدای این همایش حجت‌الاسلام‌ حسین‌ الهی‌نژاد دبیر همایش بین المللی مهدویت و انتظار در اندیشه حضرت آیت الله صافی گلپایگانی و رئیس پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی به توضیح پیرامون فعالیت های علمی صورت گرفته پرداخت و گفت: حدود ۱۱۲ مقاله به این همایش رسید که در قالب کرسی های تخصصی و‌ نشست های متعدد به بحث و نظر گذاشته شد که غالب این مقالات در مجلات علمی و پژوهشی چاپ خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی از دیگر سخنرانان این همایش بود که با اشاره به بخشی از کتاب امامت و مهدویت حضرت آیت الله صافی، به تبیین موضوع انتظار پرداخت و گفت: در کتاب ایشان آمده‌‌: «مسلمان همیشه به سوی آینده می نگرد و‌ هر وضعی که موجود باشد، اگر چه نسبتا خوب و عادلانه باشد او را قانع نمی کند؛ نشستن و تماشاگر صحنه های تباهی شدن هرگز در اسلام جایز نیست». این سخنان چند نکته قابل توجه دارد، یکی از این نکات، مواجهه فعالانه و مسئولانه با مسئله انتظار است.

سپس در ادامه این همایش، آیت الله اعرافی با بیان اینکه باید به این مرجع عظیم الشأن که باعث رونق حوزه شده و برای گسترس معارف اسلامی قدم برداشته افتخار کرد، کتاب منتخب الاثر ایشان را مهم ترین اثر مهدوی یکصد سال اخیر حوزه علمیه دانست.

وی در ادامه این کتاب را کتابی گفتمان ساز، جریان ساز و مورد توجه در جهان اسلام خواند.

مدیر‌ حوزه های علمیه یکی از دلایل اثرگذاری این اثر حضرت آیت الله صافی را شخصیت ممتاز علمی و اخلاقی و‌ کلامی ایشان نام برد.

آیت الله اعرافی باب بندی، تنظیم و‌ مهندسی مجتهدانه، استفاده از منهج اجتهادی قوی، نگاه تمدنی و توجه رجالی را از جمله مهم ترین امتیازات این اثر فاخر و کم نظیر برشمرد.

در پایان این همایش، حجت الاسلام محمدحسن صافی فرزند حضرت آیت الله صافی گلپایگانی به تأثیر نقش پدربزرگش بر تربیت و نگاه مهدوی مرحوم والد اشاره کرد و گفت: آیت الله محمد جواد صافی گلپایگانی از مجتهدین بزرگ و شیفته امام زمان بود. ایشان تألیفات زیادی پیرامون مهدویت داشت و این توجه پدربزرگ و فعالیت هایش، سبب شکل‌گیری روحیه مهدوی و فعالانه دینی در حضرت آیت الله صافی شد.

وی امتیاز خاص این عالم فرزانه را سوای از اجتهاد، اخلاق‌ و تبحر در علوم دیگر، اظهار علاقه به ساحت مقدس امام زمان(عج) ذکر کرد و ابراز داشت: پدر همه جا به یاد امام زمان بود و نقش مهمی در ترویج فرهنگ مهدویت ایفا می کرد.

حجت الاسلام صافی گلپایگانی به زحمات فراوان مرحوم پدر در تألیف کتاب منتخب الاثر اشاره کرد و اظهار داشت: پدر، برای اینکه به یک حدیث دست پیدا کند، مجبور بود کتب متعدد و مفصلی را از ابتدا تا انتها مطالعه کند که برخی از این کتب چندین مجلد بودند.

این همایش با نمایش پیام تصویری حضرت آیت الله نوری همدانی و رونمایی از آثار علمی همایش به پایان رسید.

ارسال نظرات