۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۳
کد خبر: ۷۳۶۵۵۰
آیت الله سبحانی:

فعالیت های دانشگاه رضوی در راستای حل مشکلات جامعه باشد

فعالیت های دانشگاه رضوی در راستای حل مشکلات جامعه باشد
حضرت آیت الله سبحانی در دیدار علما و فضلای دانشگاه علوم اسلامی رضوی از لزوم توجه به علوم روز و حل مشکلات جامعه از سوی این نهاد علمی فرهنگی سخن گفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان، حضرت آیت الله سبحانی، از مراجع تقلید در دیدار رییس، استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاه رضوی به حدیثی از امام صادق(ع) در کتاب تحف العقول صفحه 356 اشاره کرد و بیان داشت: حضرت می فرمایند «اَلعالِمُ بِزَمانِهِ لا تَهجُمُ عَلَیهِ اللَّوابِسُ» کسی که آگاه به زمانه باشد شبهات بر او هجوم نمی آورد.

وی افزود: گاهی زمان می گویند حرکت را اراده می کنند، چنانکه قدیم الایام می گفتند زمان مولود حرکت افلاک است و البته گاهی می گفتند زمان مولود حرکت خورشید است.

حضرت آیت الله سبحانی بیان داشت: در فلسفه اسلامی زمان مولود حرکت جوهریه است اما مراد از زمان در این حدیث زمان فلسفی نیست بلکه مراد از زمان شرایط زندگی و اجتماعی است.

وی افزود: در واقع باید ببینید در منطقه و مکانی که هستید نیاز امروز و مشکلات ما چیست و چگونه می توان مشکلات را حل کرد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم بیان داشت: امام(ع) می فرماید اگر انسان بداند در چه شرایطی زندگی می کند شبهات بر او هجوم نمی آورند مشتبهات او را فرا نمی گیرد اما اگر عالم به زمانه نباشد هجوم دشمن فرهنگ را از بین می برد.

وی افزود: در سال 1320 شمسی کشور در حقیقت عوض شد و متفقین به ایران آمدند و مادی ها که مدت ها در کمین بودن کتاب ها و آثار زیادی را از بین بردند.

حضرت آیت الله سبحانی بیان داشت: ما قبلا آگاه نبودیم که این مادیت چه می گوید فقط اکتفا کرده بودیم به همان اقوال مادی های یونان در حالی که آنها فرضیه های جدیدی را آورده بودند.

وی افزود: اگر آن موقع ما آگاه بودیم که تحت حضور آنها قرار نمی گرفتیم یک کتابی نوشتند به نام اسرار هزار ساله، اما تنها کسی که جواب این کتاب را داد حضرت امام(ره) بود که کشف الاسرار را نوشتند.

این مرجع تقلید بیان داشت: دانشگاه رضوی که در کنار مرقد امام همام است باید دروسش، عناوین و رشته هایش به گونه ای باشد که مشکلات جامعه را حل کند.

حضرت آیت الله سبحانی افزود: خیلی از رشته ها در دانشگاه ها حذف شده چون دیگر بازده و مشتری ندارد بنابراین کوشش کنید رشته ها و درس و بحث ها همه مربوط به مسائل روز یا دیروز و امروز و فردا باشد.

وی ادامه داد: خواه مسائل عقلی باشد خواه مادی و یا تفسیری همه مربوط به شرایط روز جامعه باشد. اگر به مسائلی که علم است اما چندان مورد نیاز نیست بپردازیم مسلما در اینجا مورد هجوم قرار می گیریم./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات