۰۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۰
کد خبر: ۷۳۶۹۳۲
خطیب حرم مطهر رضوی:

فلسفه حجاب تکریم و هویت بخشیدن به زن است

فلسفه حجاب تکریم و هویت بخشیدن به زن است
حجت الاسلام واعظ موسوی تأکید کرد که مهمترین فلسفه حجاب تکریم و هویت بخشیدن به زن در جامعه است و حضور زن در جامعه باید عفیفانه باشد.

به گزارش خبرگزاری رسا در استان خراسان رضوی، حجت الاسلام سید مهدی واعظ موسوی در سلسله جلسات سخنرانی حرم مطهر رضوی که بعد از نماز مغرب و عشاء در صحن پیامبر اعظم(ص) حرم مطهر رضوی برگزار شد، به تبیین فلسفه حجاب از منظر آیات قرآن کریم پرداخت و گفت: حفظ حجاب یک واجب شرعی است و بسیاری از آیات قرآن کریم به این موضوع مهم اختصاص دارد. 

وی با اشاره به آیه 31 سوره مبارکه نور، بیان کرد: در این آیه شریفه به زنان مسلمان دستور داده شده است که زینت و آرایش خود را برای نامحرمان آشکار نکنند و به گونه ای راه نروند که خلخال و زیورهای پنهانی آنها آشکار شود. 

حضور زن در اجتماع باید عفیفانه باشد

این کارشناس دینی اظهار کرد: راه رفتن و حضور زن در اجتماع باید عفیفانه و توام با حفظ حجاب و پوشش اسلامی باشد. بنابراین اسلام با حضور زن در اجتماع مخالف نیست. چه بسا بانوان مسلمانی که با حفظ حجاب و عفت به انجام فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی پرداخته‌اند. 

وی در ادامه با اشاره به آیه 33 سوره احزاب؛«وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ...» بیان کرد: در این آیه شریفه از خانه به عنوان قرارگاه زن یاد شده است و به زنان دستور داده شده است که در خانه‌ بنشینید و بدون ضرورت از منزل خارج نشوند و اگر هم بنابر ضرورت از خانه خارج شدند، نباید مانند زنان دوران جاهلیت خودآرایی کنند. 

حجت‌الاسلام واعظ موسوی افزود: تا قرن نوزدهم همه زنان حتی زنان غربی نیز در خانه بودند و خانه‌داری می‌کردند ولی از قرن نوزدهم به بعد و با پدید آمدن انقلاب صنعتی صاحبان سرمایه از زن‌ها به عنوان نیروی کار استفاده کردند چرا که دستمزد زنان بسیار پایین تر از دستمزد مردان بود. 

وی بیان کرد: بعد از انقلاب صنعتی زن‌ها از خانه بیرون کشیده شده و به سمت کارخانه‌ها رفتند و کم‌کم روحیه زنانه خود را از دست دادند و مردواره شدند و در مقابل مردان نیز روحیه مسئولیت‌پذیری و غیرت خود را از دست دادند بیشتر مسئولیت زندگی بر دوش زن گذاشته شد. 

این کارشناس مذهبی عنوان کرد: از آنجا که زن‌ها برای پرداختن به کارهای سنگین کارخانه نیاز به آزادی عمل بیشتری داشتند کم‌کم لباس‌های بلند آنها کوتاه شد تا موقع کارکردن راحت‌تر باشند و این امر در واقع آغاز قصه برهنگی زن در جامعه غربی بود. 

دشمن به دنبال مقابله با نماد ارزشمند حجاب است

وی ادامه داد: انقلاب صنعتی به استفاده از زنان به عنوان نیروی کار ارزان و مطیع در واقع تیشه به ریشه خانواده زد چرا که زن دیگر کارکرد اصلی خود را در خانواده از دست داد و تبدیل به نیروی کار شد. 

خطیب حرم رضوی تصریح کرد: امروز حجاب به عنوان یک نماد در دنیا معرفی شده است و به همین خاطر است که در کشورهای غربی که مدام شعار آزادی زن را سر می‌دهند یک بانوی مسلمان که حجاب بر سر دارد را از دانشگاه اخراج می‌کنند و هدف آنها این است که حجاب که یک نماد ارزشی است ترویج پیدا نکند.

ارسال نظرات