۳۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۴
کد خبر: ۷۴۲۱۷۸

آیین رونمایی از کتاب «استناد در روش شناخت رجال اسناد» برگزار شد

آیین رونمایی از کتاب «استناد در روش شناخت رجال اسناد» برگزار شد
آیین رونمایی از کتاب «استناد در روش شناخت رجال اسناد» با حضور آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه و جمعی از استادان حوزه علمیه در مدرسه فقهی امام محمدباقر (ع) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، آیین رونمایی از کتاب «استناد در روش شناخت رجال اسناد» امروز، پنج‌شنبه 1402/6/30 با حضور آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه و جمعی از استادان حوزه علمیه و محققان و پژوهشگران در مدرسه فقهی امام محمدباقر (ع) برگزار شد.
 
این اثر با تلاش محققان مرکز فقهی امام محمدباقر (علیه‌السلام) و با اشراف حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمدجواد شبیری، به رشته تحریر درآمده و از سوی مرکز تدوین متون و منابع درسی حوزه‌های علمیه به‌عنوان متن درسی معرفی شده است.

آیین رونمایی از کتاب «استناد در روش شناخت رجال اسناد»

آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه در این مراسم با گرامیداشت مناسبت‌های ربیع الموعود و تقدیر و تشکر از حاضرین و برگزارکنندگان این مراسم اظهار داشت: رسالت اصلی مبلغان دینی تبیین اندیشه‌های ناب دینی، معرفتی، اندیشه‌ای اسلام است تا ابعاد مختلف دینی به‌خوبی شناخته شود.

 مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه ترسیم مکتب از زمان امام سجاد علیه‌السلام بعد از واقعه عاشورا شروع شد و در زمان امام باقر و امام صادق علیهما السلام به اوج خود رسید، گفت: اهل‌بیت علیهم‌السلام در زمان خودشان با تمدن خارجی، ادیان مختلف، مذاهب غیر شیعی، ریزش‌ها و انشعابات شیعی مواجه بودند.

وی در ادامه با بیان اینکه توسعه علوم‌انسانی اگر بخواهد متقن باشد، بدون تردید باید به علم رجال به‌صورت ضمنی و مستقل توجه شود، خاطرنشان کرد: این کتاب به نمایندگی از اندیشه آیت‌الله شبیری با نگاه مصداقی، حاصل دو یا سه دهه ممارست است و بعضی از فصول ساختار اسناد این کتاب بسیار قابل‌ استفاده بوده و استفاده از حدود 300 منبع از امتیازات این کتاب می‌باشد.

آیین رونمایی از کتاب «استناد در روش شناخت رجال اسناد»

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمدجواد شبیری در این مراسم با تأکید بر اینکه علم فقه برای فهم نیاز به علم اصول دارد، اظهار داشت: علم رجال نیز نیاز به قواعد کلی و عامی دارد که مانند علم اصول گره‌گشا می باشد؛ خیلی‌ها فکر می‌کنند که علم رجال فقط به توفیقات و تضعیفات می‌پردازد درحالی‌که علم رجال واقعیت‌های موجود در حدیث شیعی را ضابطه‌مند می‌کند.

 وی در ادامه با بیان اینکه محور اصلی این کتاب را سندهای شیعه و کتب حدیثی اربعه قرار داده‌ایم ابراز کرد: تفکر حاکم بر این کتاب طبق فهم بنده از آیت‌الله شبیری است و امیدوارم که با تدوین این کتاب خلأهای تدریس علم رجال برطرف شود و این علم بهتر تدریس شود.
 
حجت‌الاسلام مرادی یکی از محققانی که در تدوین این اثر نقش داشته گفت: علم رجال صدرنشین فرآیند سنجش روایات است و پژوهشگران برای تحقیق در این عرصه نیاز به مراجعه به کتب رجالی فراوانی دارند که ما در این کتاب منابع اولیه علم رجال را به محققان ارائه کرده ایم.

وی در ادامه اظهار داشت: علاوه بر تحقیقات پیشینیان نوآوری‌هایی در این کتاب وجود دارد که برای طلاب و محققان بسیار مفید بوده و مباحث غیرکاربردی و کم‌فایده در این کتاب حذف شده است که برای تحقیق پژوهشگران درس خارج لازم و ضروری است.

حجت‌الاسلام مرادی با بیان اینکه برای تثبیت مطالب درسی در پایان هر درس تمرین‌هایی را قرار داده‌ایم، ابراز کرد: ترجمه عربی کتاب، استناد در روش شناخت رجال و اسناد برای استفاده طلاب عرب‌زبان تهیه شده و آماده چاپ می‌باشد تا همه طلاب از این کتاب استفاده کنند. 

ارسال نظرات