۲۹ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۴:۴۰
کد خبر: ۷۵۷۱۸
عضو خبرگان رهبری:

برنامه‌ریزان اجتماعی کشورهای غیر مسلمان از فرهنگ وقف اسلام الگو می‌گیرند

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه مراغه گفت: بسیاری از جامعه شناسان و برنامه ریزان اجتماعی کشورهای غیر مسلمان به الگو‌برداری از فرهنگ وقف اسلام پرداخته اند.
حجت الاسلام و امسلمين پورمحمدي عضو خبرگان رهبري


حجت الاسلام و المسلمین محمدتقی پورمحمدی، نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با بیان این‌که وقف از جمله پر افتخارترین حرکت‌های اجتماعی در کشورهای اسلامی است، اظهار داشت: بسیاری از جامعه شناسان و برنامه ریزان اجتماعی کشورهای غیر مسلمان به الگو برداری از این حرکت برای تأمین نیازهای خیریه در کشورهای خود پرداخته‌اند.

وی با اشاره به حضور چندین صدساله سنت وقف در جوامع اسلامی اظهار داشت: این سنت را می توان سنتی گرانبها از اسلام دانست که در گذر زمان سبب ابقا و تداوم حیات مراکز مذهبی شده است.

امام جمعه مراغه به چگونگی نظام وقف اشاره و تصریح کرد: معمولا سازندگان مساجد یا مراکز معنوی دیگر با توجه به نیاز مستمر این مراکز به تأمین مالی در طول زمان اقدام به خرید چند واحد تجاری در اطراف این مکان مقدس می‌کردند و با وقف آن اماکن به نام مسجد یا امامزاده و یا بارگاه یکی از حضرات معصومین به تأمین مستمر و بی‌دغدغه آن اماکن همت می‌گماردند.

حجت الاسلام و المسلمین پورمحمدی افزود: البته این واحدهای تجاری دامنه وسیعی را شامل می شدند که گاه شامل حمام، کاروانسرا و تمامی اماکنی بود که امکان درآمد‌زایی را داشت.

وی تأکید کرد: اشتباه بزرگی که در این میان رخ داد، موضوع اجاره 99 ساله این واحدهای تجاری بود که سبب خارج شدن اختیار اداره و نیز در آمد زایی برای مساجد و سایر اماکن مذهبی شد و این موضوع‌ رکود شدید‌ ‌ترویج فرهنگ وقف را همراه داشته است.

عضو خبرگان رهبری تصریح کرد: البته بخشی از این موضوع به عدم وجود متولیان رسمی برای این موضوع در طول زمان بود و مستاجران 99 ساله نیز در برخی موارد اقدام به فروش این واحدهای تجاری می کردند و یا در نهایت به صورت ارث به فرزندان خود انتقال می‌دادند.

تولیت حوزه های علمیه مراغه در پایان با اشاره به ضرورت تسریع در سرنوشت املاک وقفی گفت: ادامه ابهام در سرنوشت موقوفات به فرهنگ وقف ضربه اساسی وارد می کند./935/ت302/س

ارسال نظرات