۲۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۵
کد خبر: ۷۶۵۴۲۳
رجبی دوانی خبر داد؛

ارسال ۱۲۸ مقاله به دبیرخانه کنگره بین المللی علی ابن باقر

ارسال ۱۲۸ مقاله به دبیرخانه کنگره بین المللی علی ابن باقر
اصفهان - رجبی دوانی تعداد مقالات ارسال شده به دبیرخانه کنگره بین المللی علی بن باقر(ع) را ۱۲۸ مقاله اعلام کرد و با اشاره به اینکه از مجموع این تعداد ۳۲ مقاله برگزیده شده است، گفت: این مقالات در کتاب و مقالات عرضه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، محمد حسین رجبی دوانی پیش از ظهر امروز در همایش کمیته علمی کنگره بین المللی علی ابن باقر(ع) که در تالار آزادی دانشگاه کاشان برگزار شد، با تبریک هفته وحدت و ومیلاد با سعادت پیامبراکرم(ص) گفت: ایران افتخار این را دارد که از دیرباز میزبان فرزندان رسول خدا و امامزادگانی است که از ستم حکومت‌های فاسد و جنایتکاران اموی و عباسی به ایران پناه می‌آوردند.

وی افزود: امروز در همه نقاط ایران حتی در نقاط دور دست و صعب العبور مرقد مطهر امامزادگان همچون نگینی می‌درخشد و به جرات می‌توان می‌گفت مردم ایران به سبب عشقی که به پیامبر اسلام(ص) و اهل بیت(ع) عصمت و طهارت و نوادگان آنها دارند خود را به خطر انداخته و از جان امامزادگان محافظت کردند و آنها به مناطق دور دست بردند تا از دسترسی عوامل حکومت‌های جابر محفوظ باشند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: حتی آن زمان که بسیاری از مردم هنوز به مذهب اهل بیت(ع) رهنمون نشده بود، مردم ایران حرمت پیامبر بزرگوار اسلام(ص) را در احترام و تکریم و حمایت و پناه دادن به نوادگان پیامبر اکرم(ص) می‌دانستند.

رجبی دوانی تأکید کرد: به جرأت می‌توان گفت در هیچ کشور اسلامی به اندازه ایران حتی با جغرافیای امروز آن که کوچکتر از ایران بزرگ و تمدنی است این تعداد امامزده وجود ندارد.

وی ادامه داد: در برخی کشور‌های اسلامی تعداد امامزادگان انگشت شمار و در برخی از کشور‌های اسلامی هیچ امامزاده‌ای وجود ندارد، اما به دلیل اراداتی که با ساحت خاندان پیامبراکرم(ص) در ایران وجود داشته است، شاهد کثرت امامزادگان در کشور هستیم.

به گفته وی امروز به برکت حضور امامزادگان در ایران و ایمان مردم به آنها، کشور از بحران حوادث متوالی به سلامت عبور کرده است.

استاد دانشگاه با بیان اینکه اکثر امامزادگان بعد از هجرت امام رضا(ع) به ایران آمدند، یادآورشد: حضرت معصومه(س) برای دیدار و پیوستن به برادر به ایران آمد و در ادامه حضرت احمد ابن موسی(ع) و تعداد زیادی از امامزادگان به ایران آمدند و هرچند امام رضا(ع) به شهادت رسید، اما راه برای ورود امامزادگان به ایران باز شد.

رجبی دوانی با بیان اینکه به برکت حضور امامزادگان مذهب تشییع در ایران گسترش داشت، اظهار داشت: مردم ایران ضمن پاسداشت حرمت پیامبر در احترام به امامزدگان اغلب آنها را ملجع و پناه خود برای کسب معنویت، ایجاد رابطه با خدا، توسل به آنها می‌دانند.

وی با بیان اینکه در بین امامزادگان علی ابن باقر(ع) دارای ویژگی خاص است، یادآور شد: این امامزاده جلیل القدر نخستین امامزاده بلافاصل و فررزند مستقیم امام معصوم است که به ایران آمده است، از این رو علی ابن باقر(ع) دارای احترام و ویژگی خاصی است.

استاد دانشگاه با بیان اینکه امام باقر(ع) فرزند خود را به درخواست مردم این منطقه برای ارشاد مردم به این منطقه اعزام کرد، یادآور شد: در جغرافیای سیاسی امروز ایران، نخستین مراکز پیدایش تشییع دو شهر نزدیک به هم قم و کاشان است چرا که در دهه ۸۰ هجری، نخستین پیدایش مرکزیت تشییع در ایران قم و کاشان هستند.

رجبی دوانی گفت: اگر کاشان و توابع آن به عنوان مرکز بزرگ تشییع مطرح شده است برای این است که امام باقر(ع) فرزند خود علی ابن باقر(ع) را مامور ارشاد مردم منطقه کاشان کرد و این افتخار برای کاشان از دیرباز تا کنون و تا آخر باقی است که یک امام معصوم فرزند خود را شخصا برای هدایت مردم اعزام کرد.

وی به فعالیت‌های انجام شده فعالیت‌های کمیته علمی کنگره بین المللی علی ابن باقر (ع) اشاره کرد و گفت: تشکیل دبیرخانه علمی و هیات علمی کنگره متشکل از اساتید متخصص و مبرز دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه، تبلیغ فراخوان مقاله و آثار پژوهشی متشکل از ۶ محور اصلی و موضوعات پژوهشی و زیر مجموعه آن، طراحی و راه اندازی پایگاه اطلاع رسانی سه زبانه کنگره، تهیه بانک اطلاعاتی برای مباحث پژوهشی و سخنرانی ها، اطلاع رسانی هدفمند فراخوان، مکاتبه و تعامل با مراکز علمی و پژوهشی خارج از کشور، داوری و ارزیابی و ویراستاری و تهیه مجموعه مقالات برگزیده کنگره و برنامه ریزی برای نشست‌های تخصصی کنگره در مراکز پژوهشی داخل و خارج از کشوراز جمله فعالیت‌های انجام شده است.

رجبی دوانی تعداد مقالات ارسال شده به دبیرخانه کنگره را ۱۲۸ مقاله اعلام کرد و با اشاره به اینکه از مجموع این تعداد ۳۲ مقاله برگزیده شده است، گفت: این مقالات در کتاب و مقالات عرضه خواهد شد. /۱۳۰۷/

محمد ملک آبادی
ارسال نظرات