۱۷ اسفند ۱۳۸۸ - ۲۳:۲۷
کد خبر: ۷۷۴۹۴
رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

توسعه پایدار بدون معنویت و دین راه به جایی نخواهد برد

خبرگزاری رسا ـ رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با تاکید بر اینکه اسلام در همه عرصه ها حرف و ایده دارد تصریح کرد: مبانی اسلامی و قرآن کریم اهمیت فراوانی برای محیط زیست قائل است.
2/ حجت الاسلام احمد مبلغي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام احمد مبلغی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در مراسم اختتامیه هم اندیشی اسلام و توسعه پایدار که عصر دوشنبه در سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، طی سخنانی با اشاره به نگاه کاربردی و اساسی دین مبین اسلام نسبت به موضوع محیط زیست و توسعه پایدار ابراز داشت: توسعه پایدار مفهومی مهم و گسترده است که معانی و زوایا و ابعاد بسیاری در آن نهفته است.

استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه اسلام در همه عرصه ها حرف و ایده دارد تصریح کرد: مبانی اسلامی و قرآن کریم اهمیت فراوانی برای محیط زیست قائل است.

حجت الاسلام مبلغی با اشاره به آیه ای از قرآن کریم بیان داشت: خداوند تبارک و تعالی از انسان در روی زمین عمران و آبادانی طلب کرده است.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی یادآور شد: در عین حال که مردم در روی زمین موظف به عمران و آبادانی هستند، باید توجه داشت که مراعات حال آیندگان را نیز باید کرد.

وی با بیان اینکه ادبیات قرآنی ظرفیت های بسیاری در حوزه های توسعه پایدار و محیط زیست دارد تاکید کرد: توسعه پایدار ممکن است با حذف دین و معنویت بخش هایی را درنوردد اما باید توجه داشت که با حذف دین توسعه به جایی نخواهد رسید.

حجت الاسلام مبلغی اظهار داشت: از زمانی که تصرف جائرانه بشر در محیط زیست فزونی یافته است آینده بشریت هم به خطر افتاده است و این موضوع نیز ناشی از عدم توجه به خاستگاه اصلی محیط زیست است.

این استاد حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نقش تعالیم اسلامی در سعادت جامعه بشری و هماهنگی آن با فطرت همه انسان ها تصریح کرد: اگر ما بتوانیم نظریات و ایده های قرآنی در حوزه توسعه پایدار و محیط زیست را به جهانیان عرضه کنیم هم با فطرت آنها سازگار خواهد بود و هم می توان برنامه ریزی و هدف گذاری دقیق تری در حوزه های محیط زیست جهانی داشت. /924/پ202/ع

ارسال نظرات