۲۶ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۶
کد خبر: ۷۷۵۰۹۹
مدیر حوزه های علمیه:

انتظار فرج و مهدویت، سلاح بزرگ مردم ایران در مقابل مستکبران است

انتظار فرج و مهدویت، سلاح بزرگ مردم ایران در مقابل مستکبران است
آیت الله اعرافی گفت: در واقع انتظار فرج و مهدویت همان سلاح بزرگ مردم ایران در مقابل مستکبرانی چون ترامپ است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا از آذربایجان شرقی، آیت الله علیرضا اعرافی در جشن تلبس طلاب حوزه های علمیه و همایش طلایه داران تبلیغ آذربایجان شرقی در مصلی اعظم تبریز اظهار داشت: مهدویت ریشه در تاریخ بشری دارد و نقطه پایانی نبوت انبیا الهی و کانون نهایی رسالت است و هم در اندیشه انسانی، هم در ادیان به طور عام و هم در ادیان ابراهیمی و توحیدی به صورت اخص و به طور ویژه در دین اسلام و همه مذاهب و فرق آن دارای معارف بلند و پیشینه ای تابناک بوده و در اندیشه خاندان پیامبر و مکتب تشیع از تشخص و نورانیت بیشتری برخوردار است.

وی ادامه داد: قیام و رستاخیز نهایی بشر برای آزادی کامل در اندیشه های گوناگون دارای ریشه است اما در نگاه شیعه مهدویت و رستگاری و طلوع خورشید انسان کامل از یک تعیّن و تشخّص بیشتری برخورداری است و نقش مهدویت و جامعه مهدوی در تشیع دارای خطوط روشن و نقشه واضح است.

عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه همه ادیان نگاه و توجهی به نقطه پایانی و حیات بشری و رستاخیز دارند، گفت: اما در نگاه پیامبر و خاندان ایشان و مکتب تشیع تمرکز بر ترسیم خطوط جامعه منتظر و مهدوی و راهبر بشریت به رستگاری است و در اندیشه شیعه مهدویت کانون امید و انتظار و تلاش و جوشش است، امید درون مایه اصلی انتظار و چشم راهی به یک تحول بزرگ و نسبت به امام حی و حاضر و ناظر بر افکار و اعمال فردی و اجتماعی است که ممیزات مهمی دارد و این انتظار مبدا تحول و تحرک انسان در همه ابعاد فردی و اجتماعی است.

وی افزایش برد انقلاب اسلامی را مرهون اهتزاز پرچم مهدویت دانسته و افزود: طلوع پرچم مهدویت که با انقلاب اسلامی مردم ایران به اهتزاز درآمده، رو به گسترش است و در این بین باید توجه داشت که اثبات موضوع مهدویت از چند منظر انجام می شود که اولی از طریق آیات قرآنی است و روایات از دیدگاه عامه و اهالی سنت دیگر راه اثبات این موضوع است و مهدویت در اندیشه و روایات شیعه و در تاریخ و منهج علمی و عقلی از دیگر طرق اثبات برهانی مهدویت هستند.

آیت الله اعرافی اثبات موضوع مهدویت از این پنج منظر را دلیل برخورداری این تفکر از برهان قوی دانسته و اظهار داشت: عالمان و اندیشمندان ما باید اهل استدلال و اثبات و تشریح مهدویت به علت گره خوردن این موضوع با کانون خلقت و ناموس هستی باشند و آن امر در بین ملت شیعه ایران و به ویژه آذربایجان سرافراز و پایبند به شیعه و متعهد به حفظ و حراست از این حریم و حرمت، از یک سو و انقلاب اسلامی به عنوان یک حلقه تکاملی به سوی جامعه مهدوی از سوی دیگر اهمیت ویژه ای دارد چرا که انقلاب اسلامی بیش از آنکه در سنن و تاریخ ما ریشه داشته باشند در تشیع و باور ما به این مهم ریشه دارد.

وی اضافه کرد: مهدویت کانون و مرکزیتی است که به ایران و انقلاب اسلامی و مردم ایران و همه عاشقان این اندیشه نورانیت بخشیده و همین دلیل هجمه های همه جانبه از طریق شبهه افکنی ها است تا این مفهوم متعالی و انسان و جامعه ساز مخدوش گردد و امروز اندیشکده ها و رسانه ها و مجامع متعددی بر موضوع مهدویت تمرکز دارند تا با نسخه های بدلی آن را دچار شبهه کنند و این وظیفه علما و روحانیون است که این تفکر را تبیین کنند و مسئولان نیز با اعمال و اقدامات خود باید تجسم عینی این تفکر در جامعه باشند.

مدیر حوزه های علمیه کشور خاطرنشان کرد: در آیات متعدد قرآنی به موضوع مهدویت اشاره شده و در کتب و منابع مختلف همچون بهارالانوار از منظرهای گوناگون به تبیین و تفسیر آیه های مرتبط با مهدویت پرداخته شده و حداقل ۱۰ آیه از منظومه صدها آیه با موضوع مهدویت وجود دارند که تفسیر آنها حاکی از رستاخیزی عظیم با محوریت انسانی کامل است و خبر از طلوعی عالم تاب، انسان ساز و جامعه ساز می دهد که در انتظار بشریت است.

وی ادامه داد: طبق روایت انتظار ظهور خود نوعی فرج و حیات آفرین است و انسان هایی که دل به کانون نور و حیات داده اند، پایدار و اهل مقاومت هستند و در واقع انتظار فرج و مهدویت همان سلاح بزرگ مردم ایران در مقابل مستکبرانی چون ترامپ است و مستکبران عالم قدرت و عظمت این سلاح ایمانی را درنیافته اند و گمان می کنند با جنایات و قساوت های بی مانندی چون کشتار غزه می توانند بر چنین نگاهی فائق آیند در حالی که ایران اسلامی و به ویژه آذربایجان قهرمان از راه مهدویت و مسیری که امامین انقلاب ترسیم کرده اند، قدمی به عقب برنخواهند داشت.

آیت الله اعرافی با اشاره به محکمات موضوع مهدویت در در حوزه روایات، صحابه حضرت رسول اکرم(ص) و در میا اهل سنت گفت: تبیین و تشریح این مهم تلاش نهادهایی چون حوزه های علمیه و اقشار موثری چون روحانیون را می طلبد، حوزه های علمیه ای که دارای هویت و تاریخی بزرگ هستند و نخستین مشخصه آنها، علم، دانش و خرد و عقل ورزی است و در روزگاری که دانشگاه ها شکل نگرفته بود، علمای دینی سرآمد علم و دانش عصر خود در عرصه های مختلف بوده اند و حوزه های علمیه سرچشمه بسیاری از علوم بودند و طلاب باید به این جایگاه خطیر توجه داشته باشند.

وی با بیان اینکه اخلاق، معنویت و حس قدسی در ذات و هویت عالمان دینی چون قاضی طباطبائی ها و علامه امینی ها ریشه دارد، افزود: مردمی بودن و خدمتگزاری به مردم دیگر ویژگی های بارز حوزه های علمیه و چنین علمایی بوده و طلبه های که امروز وارد چنین فضایی می شوند، باید مزین به این ویژگی ها باشند چرا که حوزه های علمیه حتی چهره های سیاست ورز شاخصی را برای جامعه و در مقاطع مختلف معرفی کرده اند و اوج آن در انقلاب اسلامی متجلی شد.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: ملت بزرگ ایران یک رکن مهم در شکل گیری و اثرگذاری این ویژگی های متمایز حوزه های علمیه و علما و روحانیون بوده اند که در کنار یکدیگر انقلاب اسلامی را رقم زدند و در این بین آذربایجان به طور عام و تبریز به طور خاص جایگاهی رفیع دارد و این مشخصه ویژه ای است که ماهیت حوزه با تبریز و آذربایجان گره خورده است چرا که نقش عالمان تبریز در حوزه های علمیه مختلف نقش درجه یک است و اگر سر به حوزه های نجف و قم و اصفهان و تهران بزنید، بدون شک نام بلند تبریز و علمای حوزوی آنرا خواهید دید که چون خورشید می درخشد.

وی اضافه کرد: آذربایجان و حوزه های علمیه آن همواره در قله ها حرکت کرده اند و حتی در دوران معاصر شیج جواد تبریزی ها، علامه طباطبایی ها، خاندان قاضی، علامه جعفری ها، علامه امینی ها، علامه سبحانی ها، شهدای محراب و بسیاری از ستارگان پرفروغ حوزه دین و علوم دینی از دیار آذربایجان عالم را با نور خود روشن کرده اند و تبریز و آذربایجان در قلمروهای علوم قرآنی و دینی علمای سرآمدی را تربیت کرده اند که در قله های علمی و معرفتی قرار دارند و سه علامه شهیر این دیار افتخارات تشیع نه در ایران که در سطح جهانی هستند و شاگردان چنین علمایی معماران انقلاب اسلامی بودند.

آیت الله اعرافی گفت: آذربایجان در حوزه علوم و معارف اسلامی و شیعه، نه عالمان و چهره های شاخص بلکه قله های معرفتی دارد و شعرا و ادبای بزرگ این خطه چون شهریار نیز نقشی بی بدلیل در عرصه های منطقه ای و جهانی داشته اند و امروز طلابی که وارد حوزه های علمیه آذربایجان می شوند، خود را باید وارث چنین میراث عظیمی بدانند چرا که این گذشته را هم باید شناخت و درک کرد و هم به واسطه همین طلاب و جوانان نسبت به ارتقای اخلاقی، معنوی، علمی، اجتماعی و سیاسی این جایگاه کمر همت بسته شود.

ارسال نظرات