۱۹ آبان ۱۳۸۹ - ۲۱:۲۸
کد خبر: ۹۰۱۰۱
استاد حوزه و دانشگاه:

حج فرصتی برای افزایش اقتدار اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه، گفت: امام خمینی(ره) مسلمانان را به آگاهی از فلسفه عملی حج آگاهی داده و سنت اعلام برائت از مشرکین را احیاء نمودند.
مكه


حجت الاسلام جواد جعفری، معاون پژوهش موسسه آینده روشن در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان داشت: در روایات اسلامی اهداف و علل زیادی برای مراسم عبادی سیاسی حج بیان شده است.

معاون پژوهش موسسه آینده روشن بیان داشت: در برخی روایات حج نمادی از اجتماع مردم غرب و شرق برای شناخت یکدیگر معرفی شده است.

وی بیان داشت: مسلمانان باید با یکدیگر آشنا شده و نقاط ضعف و قوت یکدیگر را در جهت همیاری رساندن بدانند و از تجارب ارزنده دیگران استفاده کنند.

این استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه حج یک عبادت فردی نیست، بیان داشت: حج عبادتی است که امت اسلامی را در موعد مشخصی به یک مکان واحد می‌کشاند و موجب تقویت اسلام می‌شود.

وی ادامه داد: حج زمینه ساز اسلام مقتدر است، از این رو در روایت بیان شده که تا کعبه هست اسلام هم هست.

این پژوهشگر عرصه مهدویت بیان داشت: نتیجه حج باید تقویت فکری، سیاسی، اجتماعی و ساختاری اسلام باشد و مسلمانان باید به این اهداف کلان توجه لازم داشته باشند.

وی با بیان اینکه امیرمومنان(ع) در وصیت نامه خود به امام مجتبی(ع) بر اهمیت حج ابراهمی تاکید می‌کند، گفت: امام علی(ع) نتیجه ترک حج را ضعف و سستی اسلام و مسلمانان عنوان می کنند.

محقق حوزه علمیه قم در ادامه بیان داشت: امام خمینی (ره) که یک مجتهد بصیر بود با توجه به این اهداف والا، بر بعد سیاسی حج تاکید داشتند.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: امام خمینی(ره) مسلمانان را به آگاهی از فلسفه عملی حج توجه دادند و سنت اعلام برائت از مشرکین را احیا کردند.

وی هدف نهایی از حج را اصلاح امور امت اسلامی بیان داشت و گفت: باید به مسلمانان جهان نسبت به اهداف حج تعلیم بیشتری داده شود. /909/ت302/ع

ارسال نظرات