۱۹ آذر ۱۳۸۹ - ۱۹:۵۹
کد خبر: ۹۲۸۱۰

مؤلفه‌های دانشگاه اسلامی و دانشگاه سکولار‌ در مشهد بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ همایش «دانشگاه اسلامی، دانشگاه سکولار» با حضور امام جمعه مشهد در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد برگزار شد.
دانشگاه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، همایش«‌دانشگاه اسلامی دانشگاه سکولار» هجدهم آذر، ‌با حضور امام جمعه مشهد در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد برگزار شد.

استاد سکولار، مذهب و ارزش‌های دینی را از دانشجو می‌ گیرد

غلامرضا خواجی، استاد دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در این همایش بیان داشت: استاد سکولار تمام مذهب دانشجو را می ‌گیرد و در راستای اهداف دشمن گام بر می ‌دارد و سعی می ‌کند دانشجو را علیه نظام اسلامی تحریک کند و امید است مسؤولان با هوشیاری نسبت به این مساله واکنش نشان دهند.

وی ادامه داد: سکولاریسم چهره فریبنده‌ ولی در باطن خصومت خائنانه هزار ساله ضد بشری دارد و باید در این زمینه در دانشگاه ‌ها روشنگری انجام شود.

عضو شورای شهر مشهد بر ارتباط دانشجویان و اساتید با روحانیون تأکید کرد و یادآور شد: هرگاه نفسی از روحانیت به دانشگاه دمیده شود آثار آن کاملا مثبت و قابل لمس است.

وی با بیان این‌که دانشجو و استاد باید با نگاه موشکافانه به این موضوع روشنگری‌ های لازم را ارایه دهند، ادامه داد: سکولاریسم معتقد است نظام جمهوری اسلامی ایران نظام تفکیک قوا بوده و سعی دارد نظامی که برخواسته از خواست و نظر مردم است را وارونه جلوه داده و کشورمان را نظامی ضد بشری نشان دهد.

استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد با اشاره به فتنه سال گذشته، ادامه داد: اساتیدی در دانشگاه تهران بودند که در راستای اهداف دشمن حرکت کردند، رژیم صهیونیستی را به رسمیت می‌‌شناسند و علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، پس از فتنه سال گذشته با رادیو‌های بیگانه مصاحبه می‌کردند که باید با این موضوع برخورد شود.

اندیشه سیاسی اسلام و لیبرال دموکراسی در دو قطب مخالف قرار دارند

همچنین آیت الله سید احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد با با بیان این‌که سکولار دین را حذف می‌کند، بیان داشت: اندیشه سیاسی اسلام و لیبرال دموکراسی در دو قطب مخالف قرار دارند؛ از این رو مسلمان نمی‌‌تواند دین را از زندگی خود حذف کند و بنابراین لیبرال دموکراسی برای مسلمانان وجود ندارد و به هیچ وجه دو نقطه با هم تلاقی نمی‌‌کنند و قابل جمع کردن نیستند.

وی اذعان داشت: مدیریت اسلامی نیازی به تجربیات لیبرال دموکراسی ندارد و نمی‌‌توان از این تجربیات برای مدیریت در جامعه اسلامی بهره برد؛ زیرا لیبرال دموکراسی هیچ‌گاه با دین و ارزش‌ های دینی جمع نخواهند شد.

آیت الله علم الهدی با بیان این‌که اگر کسی بخواهد این دو را کنار هم بگذارد موفق نخواهد شد، تصریح کرد: اسلام یک ایدوئولوژی است که تمام زندگی انسان را در برگرفته و وابسته به این ایدئولوژی است؛ بنابراین در جمهوری اسلامی پارادوکس نیست اما در لیبرال پارادوکس محض است.

وی یادآور شد: در جمهوری اسلامی تصمیمات و اراده ما در طول یک ایدوئولوژی پذیرفته شده به نام اسلام محقق می‌ شود و مردم وابسته به یک ایدوئولوژی هستند که تمام زندگی فردی و اجتماعی آن‌ها در چارچوب این ایدئولوژی قرار گرفته است.

امام جمعه مشهد با بیان این‌که در تفسیر انسان‌‌شناسی الهی جامعه یک مرکب است و این مرکب باید در خط تعالی انسان را به طرف مقصد پیش برد، ادامه داد: فضای اندیشه پیدایش لیبرال دموکراسی در زندگی اجتماعی، سیاسی انسان‌ها از پدیده‌های فکری مدرنیسم است.

عضو مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به این ادعای دشمنان اسلام که می‌گویند جمهوری اسلامی پارادوکس است، تأکید کرد: لازمه لیبرالیسم آزادی بی قید و شرط است و لیبرال اقتصادی روی آن تمرکز کرده که هیچ محدودیتی در به کار انداختن سرمایه و تحصیل سود نباید وجود داشته باشد و مقتضای دموکراسی چه بر اساس نظریه روسو و چه شاگردانش محدودیت آزادی است و این امر کاملاً در پارادوکس است نه جمهوری اسلامی.

وی اظهار داشت: بر اساس این نظریه مردم باید ملزم به اجرای احکامی باشند که جامعه برای آن‌ها ایجاد می‌‌کند و در مقابل حکومتی که اکثریت پسندیده است، تسلیم شدند و این ضد آزادی مطلق است.

امام جمعه مشهد مجموعه اندیشه هایی که در شعاع مدرنیته به وجود آمده را سه اصل امانیسم، ناسیونالیسم و سکولاریسم عنوان کرد و گفت: بر مبنای تفکر امانیسم به عنوان تفکر فلسفی مدرنیته اندیشه ‌های این حوزه متولد شدند یعنی بینش مادی‌ گرایانه که در مدرنیسم نسبت به انسان در جریان انسان ‌شناسی است، همه چیز برای انسان است، تمام خصایص طبیعت باید در استخدام انسان قرار گیرد، مجموعه توانمندی ‌ها در فکر و استعداد باید در استخدام زندگی مادی انسان باشد و این اصل امانیسم است.

تحلیل اصل سکولاریسم مولود اصل امانیسم است

وی با اشاره به اینکه تحلیل اصل سکولاریسم مولود اصل امانیسم است، بیان داشت: بر مبنای این اصل در حیات مادی بشر کوچک ‌ترین نظر و بینشی نباید وجود داشته باشد، چون بالاتر از انسان موجودی نیست و تمام تولید انگیزش‌‌ها باید مولود دانستن و توانستن انسانی خودمان باشد که در رأس آن‌ها عقل و فکر و اندیشه است.

آیت ‌الله علم ‌الهدی با بیان این‌که بر اساس این تفکر همه چیز باید مبتنی بر خرد و عقلانیت مادی انسان باشد، خاطر‌نشان کرد: این اصل تأکید می‌کند انسان‌ها نباید به خارج از عقلانیت و خرد و بینش تکیه کنند که لازمه این اصل به وجود آمدن سکولاریسم است و بر اساس آن همه تعالیم ما باید مجرد از القائات خارج و مبنای اندیشه‌های ما در خصوص مسائل سیاسی، فرهنگی، دانش ‌آ‌موزی و ... مبتنی بر این اصل باشد و برای مدیریت زندگی این انسان، عقل و خرد برنامه‌ریزی می ‌کند.

مبانی اسلام از همان مبنای اول با لیبرال دموکراسی جدا می‌ شود

امام جمعه مشهد در مقایسه با لیبرال دموکراسی مبانی اندیشه سیاسی اسلام را عنوان کرد و افزود: مبانی اسلام از همان مبنای اول با لیبرال دموکراسی جدا می‌ شود.

وی ادامه داد: در امانیسم مافوق انسان وجود ندارد اما در انسان‌ شناسی الهی انسان نقطه نهایی وجود نیست اگر چه همه چیز در حوزه خلقت انسان است و باید به نقطه بالاتر برسد و خداگونه شود؛ در حالی که در امانیسم این امر متوقف است و بالاتر از انسان موجودی نیست.

گفتنی است، دانشجویان حاضر در این همایش پلاکاردهایی با شعارهای «نه شرقی، نه غربی، دانشگاه اسلامی»، «مطالبه امروز ما، تصفیه استاد سکولار»، «نهضت تولید علم، تکلیف اول دانشجو»، و ... را در دست داشتند./934/ز502/س
ارسال نظرات