۳۰ آذر ۱۳۸۹ - ۰۰:۴۶
کد خبر: ۹۳۵۵۰
بخش پایانی/حداد عادل:

وحدت حوزه و دانشگاه از لوزام رابطه دین و سیاست است

خبرگزاری رسا ـ رییس کمسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، وحدت حوزه و دانشگاه را از مهم ترین لوازم رابطه دین و سیاست دانست و طرفداران سکولاریسم را مخالف وحدت این دو نهاد مهم ارزیابی کرد.
حداد عادل غلامعلي حداد عادل


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، غلامعلی حداد عادل، رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی دوشنبه شب، در همایش وحدت حوزه و دانشگاه که با حضور آیت الله مصباح یزدی و شخصیت های حوزوی و دانشگاهی در سالن همایش های مؤسسه امام خمینی(ره) قم برگزار شد، با اشاره به روز وحدت حوزه و دانشگاه و گرامی داشت یاد و خاطره شهید مفتح، به روح و روان پاک شهیدان بهشتی، مطهری، باهنر، چمران، شهریاری و سایر پرچمداران و پیشگامان درود فرستاد.

وی وحدت حوزه و دانشگاه را یکی از برکات و دستاوردهای انقلاب اسلامی دانست و با اشاره به نقش و تاثیر امام راحل، مقام معظم رهبری و سایر بزرگان در این راستا، افزود: امام راحل با قیام و نهضت خود مهم ترین قدم را برای وحدت حوزه و دانشگاه برداشتند و این مهم یکی از نتایج انقلاب اسلامی بود.

حداد عادل وحدت این دو نهاد را از لوازم رابطه دین و سیاست عنوان کرد و اظهار داشت: کسانی که طالب جدایی دین از سیاست هستند، با وحدت حوزه و دانشگاه میانه ای ندارند و با آن مخالف هستند.

وی خاطر نشان کرد: ما در کشور خودمان از نزدیک این مسائل را دیده ایم، کسانی که درپی جدایی دین از سیاست بوده و هستند، طرفدار وحدت این دو نهاد مهم نیستند.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: جدایی حوزه از دانشگاه الگو گرفته شده از مسیحیت امروز است، در عالم غرب مسیحیت در دانشگاه ها حضور ندارد و روحانیان مسیحی هم در سیاست دخالتی ندارند و الگویی که برای عالم اسلام تجویز می کنند، چنین الگویی است.

وی با بیان اینکه کسانی که طرفدار سکولاریسم هستند، با وحدت حوزه و دانشگاه میانه ای ندارند، تأکید کرد: وحدت حوزه و دانشگاه باید در هر دوی این نهادها مهم و جدی گرفته شود.

حداد عادل تصریح کرد: سزاواتر از همه جا، حوزه علمیه قم است و باید شعار وحدت حوزه و دانشگاه به تمام معنا محقق شود، هم در ابعاد ظاهری و هم در ابعاد معنوی و هم در ابعاد عملی و فکری آن.

وی اضافه کرد: این بذر باید در خاک حوزه علمیه با تمام ظرفیت شکوفا شود و البته در این راستا باید با صبر و حوصله و بدون وقفه و در طول زمان اقدام کرد.

رییس کمیسیون مجلس شورای اسلامی، رابطه دین با علوم انسانی را از مباحث مرتبط با وحدت حوزه و دانشگاه دانست و تحول در علوم انسانی را از مهم ترین تاکیدات و دستاوردهای مقام معظم رهبری عنوان کرد.

وی گفت: مقصد نهایی ما از انقلاب اسلامی رسیدن به تمدن اسلامی است، کمتر از این جفا به اسلام و انقلاب است، اگر تصور کنیم که با تشکیل صرف حکومت و با تغییر نام ها، عناوین و شعارها و گسترش سطحی فعالیت ها، انقلاب به هدف خود رسیده است، اشتباه کرده ایم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: روزی باید قانع باشیم که تمدن اسلامی به عنوان یک تمدن مستقل، نیرومند و توانا در کنار سایر تمدن های جهان جلوه گری کند و کارساز باشد.

حداد عادل اظهار داشت: برای تحقق این مهم باید فرهنگ اسلامی را احیا کنیم، بخش مهمی از فرهنگ، علوم انسانی است و باید بدانیم علوم انسانی غربی ما را به تمدن اسلامی نمی رساند.

وی خاطر نشان کرد: علوم انسانی غربی که در دانشگاه های ما تدریس می شود در بستر تمدن مادی غرب به وجود آمده و شکل گرفته است، این علوم در بستر سکولاریسم، اومانیسم و لیبرالیسم پدید آمده است و نمی تواند مشکل ما را حل کند.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه هر علمی موضوعی دارد که در آن از عوارض ذاتی آن بحث می شود، یادآور شد: موضوع علم انسانی که انسان است، در این علم مورد بحث قرار نمی گیرد.

وی تأکید کرد: علوم انسانی تابع تعریف و تصوری است که ما از حقیقت انسان می کنیم، اگر انسان در تصور ما در اسلام و تمدن غرب فرق می کند که به طور قطع و یقین این گونه است، در این صورت ما نمی توانیم در تمدن اسلامی همان علوم انسانی غرب را تدریس کنیم.

حداد عادل تصریح کرد: البته ما در بیان این مطلب دچار تعصب نیستیم، من گمان می کنم اینکه معتقد باشیم که باوری که نسبت به حقیقت انسان داریم، اقتضای انسان دیگری می کند که این مساله یک حرف منطقی و منصفانه است.

وی اضافه کرد: انسان اسلامی معتقد به شریعت، قیامت، آزادی و اراده و ارزش های اخلاقی است، اما انسان مورد نظر در علوم انسانی غربی واجد این اوصاف نیست و تفاوت این دو صدرصد ماهوی و جدی است. /924/پ202/ص

ارسال نظرات