۱۹ تير ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۳
کد خبر: ۱۳۲۴۹۰
امروز در ایکنا؛

مبانی انسان‌شناختی نظام اقتصادی اسلام بررسی می‌شود

خبرگزاری رسا ـ پنجمین نشست از سلسله جلسات نظام اقتصادی از دیدگاه قرآن کریم با عنوان «مبانی انسان‌شناختی نظام اقتصادی اسلام»، با حضور حجت‌الاسلام سید‌حسین میرمعزی برگزار می شود.
خبرگزاري ايكنا

به گزارش خبرگزاری رسا، سلسله جلسات نظریه‌پردازی در حوزه اقتصاد اسلامی با عنوان «نظام اقتصادی از دیدگاه قرآن کریم» با حضور حجت‌الاسلام سید‌حسین میرمعزی، عضو شورای عالی الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت و عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، روزهای دوشنبه (هر دو هفته‌ یک‌بار)، در سالن کنفرانس سازمان فعالیت‌های قرآنی کشور برگزار می‌شود.

 
حجت‌الاسلام میرمعزی در نخستین نشست از این سلسله جلسات در تبیین مبانی و اهداف نظام اقتصادی اسلام از دیدگاه قرآن کریم، پس از بیان مقدمات بحث خود در باب روش تفسیری در استنباط نظام اقتصادی از قرآن، به تعریف نظام اقتصادی اسلام و تبیین و تعریف اجزاء آن و سپس عرضه آن تعاریف به قرآن (استنطاق قرآن کریم نسبت به نظام اقتصادی اسلام) پرداخت.


عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در دومین نشست از این سلسله جلسات با عنوان «خداشناسی و اقتصاد از دیدگاه قرآن» با استفاده از استشهادات قرآنی به بررسی و تشریح برخی از صفات الهی از جمله خالق، حی، مالک، ربّ، حفیظ، محیط، قیوم، فعال مایشاء (فعال لما یرید)، هادی، عادل، ولی و هادی و رزاق و تطبیق آن با مبانی نظام اقتصادی لیبرال سرمایه‌داری پرداخت.


نویسنده کتاب «نظام اقتصادی اسلام» در سومین نشست این سلسه جلسات به موضوع جهان شناسی و اقتصاد از دیدگاه قرآن پرداخت و بیان کرد: در جهان‌شناسی اسلامی، انسان و جهان درحال تکامل به سوی خداوند در حرکت هستند و چون خداوند کمال مطلق است، پس جهان ایستا نیست و به سوی این کمال مطلق، حرکت می‌کند. خداوند این جهان را برای انسان آفریده و اجزاء آن را طوری تدبیرکرده تا نیازهای انسان برطرف و او تربیت شود و بتواند از موجودی که شبیه حیوان است، به مقامی بالاتر از ملائک نائل آید.
 

عضو شورای عالی الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت در چهارمین نشست این سلسله جلسات در ادامه موضوع جهان شناسی و اقتصاد از دیدگاه قرآن گفت: بر اساس آموزه‌های اسلامی دو نظام علت و معلولی مادی (عالم ملک) و مجرد (عالم ملکوت) بر عالم حاکم است. ملک و ملکوت بیدالله قائم‌اند و تناقضی باهم ندارند و در کنار هم و هماهنگ باهم به وسیله خداوند قیّوم اداره می‌شوند و هر پدیده‌ای دارای دو نوع علت مادی و مجرد است.


بر اساس این گزارش، موضوع پنجمین نشست این سلسله جلسات، «مبانی انسان‌شناختی نظام اقتصادی اسلام» از سلسله مباحث «مبانی فلسفی نظام اقتصادی اسلام از دیدگاه قرآن کریم» خواهد بود که
از ساعت 14 تا 16، امروز نوزدهم تیرماه، در سالن کنفرانس سازمان فعالیت‌های قرآنی کشور، واقع در خیابان انقلاب- خیابان قدس- ابتدای خیابان بزرگمهر- پلاک 85 برگزار می شود. /907/د102/ی

 

ارسال نظرات