۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۵
کد خبر: ۲۲۵۷۲۸

خبرهای کوتاه خراسان رضوی

خبرگزاری رسا ـ رشد 310 درصدی آمار وقف های جدید در خراسان رضوی طی سه سال گذشته و ثبت پنج وقف به ارزش نه میلیارد برای توسعه سه مسجد در مشهد عناوین مهم ترین خبرهای کوتاه خراسان رضوی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد به نقل از اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی،  با توجه به آمار وقف های جدید از سال 89 تا شش ماهه اول سال جاری تعداد758  مورد وقف جدید در استان به ثبت رسیده است.

 

این گزارش می افزاید: در سال 89 تعداد وقف های ثبت شده در استان 67 مورد بود که این رقم در سال 92 به 209 مورد رسیده است.

 

همچنین در سال های 90 و 91 به ترتیب 130 و 207 مورد وقف جدید صورت گرفته است.

 

گفتنی است در شش ماهه نخست سال جاری  نیز 143 مورد وقف جدید ثبت شده است که نسبت به شش ماهه نخست سال 92 با رشد 14 درصدی همراه بوده است.

 

ثبت 5 وقف به ارزش نه میلیارد برای توسعه سه مسجد در مشهد

 

جمعی از هیئت امنای مسجد صاحب الزمان(عج)، مسجد  آل محمد (ص) و مسجد امام حسین (ع) 5 وقف به ارزش نه میلیارد ریال را با نیت توسعه مساجد مذکور وقف نمودند.

 

این گزارش می افزاید سه باب منزل مسکونی برای توسعه مسجد صاحب الزمان(عج) واقع در منطقه سیدی مشهد به مساحت 325 متر مربع و ارزش سه میلیارد ریال، ششدانگ اعیانی یکباب منزل مسکونی به ارزش 5 میلیارد ریال جهت توسعه مسجد آل محمد (ص) و قطعه زمینی به مساحت 371 متر مربع و ارزش یک میلیارد ریال با نیت توسعه مسجد امام حسین  علیه السلام  وقف شد.

 

همچنین واقف خیر اندیش عبدالحسین نصیری یک قطعه زمین به مساحت 50 متر مربع را وقف ساخت مسجد با نام امام زمان(عج) در روستای فارمد نمود.

 

ارزش وقف مذکور 200 میلیون ریال است.

 

کشف 46 موقوفه طی 6 ماه نخست سال جاری درجغتای و رشتخوار

 


 46
از ابتدای سال جاری تاکنون 46 موقوفه  در شهرستانهای جغتای و رشتخوار شناسایی، کشف و ثبت شده است.

 


بنا براین گزارش تعداد 34 موقوفه از 46 مورد به ارزش نه میلیارد و 716 میلیون ریال در شهرستان جغتای و روستاه های اطراف شناسایی و کشف شده که شامل منزل مسکونی، زمین، درخت ، آب و ...وی باشد و با نیات احداث مسجد، فاطمیه، حسینیه، ساخت خانه عالم، توسعه امامزاده روستای گفت، تعزیه داری ائمه اطهار و ... وقف شده است.

 


همچنین 12 موقوفه درروستای فدک شهرستان رشتخوار به ارزش سه میلیارد و 440 میلیون ریال شناسایی و کشف شده  که شامل 3 بخش عبارتند از؛ 2 ساعت آب از قنات کلاته کلان، که  توسط یک واقف، وقف امام جماعت مسجد روستای گنبد شده  و 34 سرقه آب قنات از روستای فدک که توسط 4 واقف، وقف استفاده عموم شده است.

 


گفتنی است بخش سوم این موقوفات که توسط 5 واقف با نیت تعزیه‌داری برای سیدالشهداء وقف شده است شامل یک هکتار زمین از اراضی فدک، 2  قطعه زمین،  2 و 3 ساعت آب از قنات بلال  روستای فدک از 2 واقف و 12 سرقه آب از قنات بلال روستای فدک است.

 


راه اندازی نمایندگی اداره مهاجرت و گذرنامه فرماندهی انتظامی خراسان رضوی در المصطفی مشهد

 

حجت الاسلام علی تقوی، مدیر امور طلاب و خانواده های مجتمع آموزش عالی مشهد اظهار کرد: نمایندگی اداره مهاجرت و گذرنامه فرماندهی انتظامی خراسان رضوی به منظور تأمین نیازها و امکانات طلاب و ارائه خدمات و تسهیلات رفاهی مطلوب به پذیرش شدگان راه اندازی شد تا به این وسیله طلاب غیرایرانی بتوانند با آرامش خاطر و بدون کمترین دغدغه ای در مدت حضورشان در مشهد به کسب علوم و معارف اسلام بپردازند.

 

وی افزود: رعایت کرامت و عزت افراد و همچنین برخورداری همگانی از خدمات مربوطه که از اصول اساسی المصطفی در تسهیل امور طلاب است، هدف دیگر ما از راه اندازی این نمایندگی است.

 

مدیر امور طلاب و خانواده های مجتمع آموزش عالی مشهد تصریح کرد: پیرامون این نیاز، با همکاری اداره مهاجرت و گذرنامه فرماندهی انتظامی خراسان رضوی جهت تسهیل امور مربوط به خروج و مراجعت طلاب از کشور جهت انجام فعالیت های تبلیغی فرهنگی و تمدید اقامت پس از انجام پیگیری ها و هماهنگی های لازم و طی مراتب اداری، در هفته نیروی انتظامی این نمایندگی در ستاد المصطفی مشهد افتتاح و راه اندازی شد.

 

در پایان حجت الاسلام تقوی مراتب قدردانی و سپاس مجموعه را از سردار رضائیان رئیس پلیس اطلاعات و امنیت اجتماعی ناجا، فرماندهی نیروی انتظامی خراسان رضوی، سردار امیری مقدم و همکاران خدوم ایشان بالاخص جناب سرهنگ شیرمحمدی و جناب سرهنگ زمانیه شهری اعلام کرد.

 

 برگزاری 8 محفل انس با قرآن کریم همزمان با فرا رسیدن عید ولایت

 


مهدی بهنام، کارشناس امور قرآنی اداره اوقاف استان گفت: از 17 تا 20 مهر ماه هر شب دو محفل انس با قرآن کریم با حضور قاریان بین المللی و کشوری نوجوان و جوان برگزار شد.

 


وی ادامه داد: استاد محمد مشمول نفر دوم مسابقات مالزی و مجتبی فرد فانی از قاریان جوان و زاهد مقدم، اسحاقی و حسینی از قاریان نوجوان کشور و همچنین سعید قره باشی و مجتبی فرد فانی از حافظان کل در این محافل به قرائت کلام نور پرداختند.

 


وی اظهار کرد: دو گروه تواشیح ولی عصر(عج) و عروه الوثقی رضوان مشهد نیز اجرای تواشیح داشتند.

 


بهنام در خصوص مناطق برگزاری محافل گفت: در شب اول مسجد ابوالفضلی و امام حسین در منطقه اسماعیل آباد و شهید بابا نظر، شب دوم در مسجد جامع الزهرا در شهرک شهید رجایی و مسجد الزهرا (ع) حسین آباد قرقی، شب سوم در مسجد الرضا(ع)مهر آباد و مسجد ولی عصر(عج)بلوار توس و در شب عید نیز در مسجد امام جعفر صلدق(ع) خواجه ربیع و حسینیه ابو الفضلی پنجراه پایین خیابان این محافل بعد از نماز مغرب و عشاء برگزار شد.

 

ثبت دو وقف به ارزش نه میلیارد ریال در بخش کدکن تربت حیدریه

 

واقف خیر اندیش سیدعلی اکبر عادل 38 ساعت آب چاه عمیق و اراضی کدکن از توابع شهرستان تربت حیدریه به ارزش  شش میلیارد ریال را با نیت هزینه های حوزه علمیه شهرستان و همچنین پرداخت هزینه های درمانی و آموزشی نیازمندان وقف کرد.

 


همچنین سید عباس عادلی دیگر نیک اندیش کدکنی 19 ساعت آب چاه عمیق و اراضی به ارزش سه میلیارد ریال را وقف اطعام عزاداران در روز عاشورا کرد.

 


گفتنی است از ابتدای سال جاری تاکنون هشت وقف در شهرستان تربت حیدریه به ثبت رسیده است./930/پ203/ب4

ارسال نظرات