۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۵
کد خبر: ۲۶۱۷۳۳
رییس پیشین کمیته هسته‌ای شورای عالی امنیت ملی:

دو مرحله ای شدن توافق ابزاری برای بازی در آوردن آمریکا بود

خبرگزاری رسا ـ رییس سابق کمیته هسته‌ای شورای عالی امنیت ملی با اشاره به مذاکرات اخیر اظهار داشت: دو مرحله ای شدن مذاکرات ابزاری برای بازی در آوردن آمریکا بود.
دکتر عسگري، رييس سابق تيم مذاکرات هسته اي ايران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، حمید عسگری رییس پیشین کمیته هسته‌ای شورای عالی امنیت ملی، شامگاه گذشته در جمع طلاب و دانشجویان اهواز که در مسجد موسی بن جعفر(ع)، با اشاره به این که از سال 82 اختلاف با کشورهای غربی ایجاد شد، بیان داشت: کشورهای غربی و آمریکا با پی بردن به دستیابی ایران به چرخه سوخت هسته ای و تکنولوژی مدرن مخالفت های خود را آغاز کردند.

رییس پیشین تیم کار‌شناسی مذاکره هسته‌ای با 1+5، با بیان این که قبل از آغاز اختلاف ها ایران علوم پیشرفته نانو و سلول های هسته ای کسب کرده بود، ابراز داشت: با وجود دستیابی جوانان کشورمان به این علوم، ایران را نه تحریم و نه تهدید نظامی کردند.

وی با تأکید بر این که دست یابی ایران اسلامی به چرخه سوخت هسته ای و تکنولوژی مدرن به دو ویژگی با حساسیت بالایی از سوی کشورهای غربی و آمریکا مواجه شد، اظهار داشت: رشد کشور با استفاده از از علوم پیشرفته در زمینه های گوناگون و افزایش اقتدار و توانمندی آن دو خصلتی است که حتی آمریکا را مجبور به تهدید نظامی ایران کرد.

عسگری با بیان این که در شرایط کنونی حاکم بر جهان کشورها با دست یابی به علوم پیشرفته و تکنولوژی مدرن آن را انحصار به خود می کنند، عنوان کرد: در معاهده ان پی تی 5 کشور دارای چرخه هسته ای و سلاح های آن یعنی آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین و آلمان با ایجاد معاهده دست یابی به چرخه سوخت هسته ای و تکنولوژی مدرن را منحصر به خود دانستند.

رییس پیشین تیم کار‌شناسی مذاکره هسته‌ای با 1+5، با ایجاد این معاهده بین کشورها توازن قدرت از بین می رود و قدرتمندان به کشورهای ستم دیده زورگویی می کنند، گفت: این 5 کشور برای اجرای برنامه های خود سازمان هایی را از جمله سازمان ملل و دیگر طراحی کردند.

وی با بیان این که سال 82 با دست یابی ایران به چرخه سوخت هسته ای و تکنولوژی مدرن کشورهای غربی و آمریکا درخواست مذاکره و انجام این 3 کار را داستند، تصریح کرد: غنی سازی، بازفراوری آب سنگین و راکتور آب سنگین این سه درخواست بودند؛ دست یابی ایران به چرخه سوخت هسته ای و تکنولوژی مدرن انحصار معاهده ان پی تی شکسته شد.

رییس پیشین کمیته هسته‌ای شورای عالی امنیت ملی، در مذاکرات هسته ای 3 هدف مهم و اساسی پیگیری می شدند، تأکید کرد: به رسمیت شناختن حقوق ایران طبق ماده 4 ان پی تی، حفظ و تقویت دستاوردهای هسته و لغو همه تحریم های غیرقانونی سه هدف مهم و اساسی مذاکره با کشورهای غربی و آمریکا است.

این مقام مسؤول با بیان این که در سال 92 دولت تدبیر و امید اعلام کرد که تیم مذاکره کننده به دو دستاورد مهم رسیده است، افزود: حقوق هسته ای و حق غنی سازی که در صورت واقعیت دستاورد بزرگی بود این دو دستاورد مهم است؛ اینها نه تنها کسب نشده بلکه از دست هم دادیم.

عسگری با اشاره به این که تا قبل از توافق لوزان کشور ایران 5 توافق انجام داده بود، ادامه داد: از میان این 5 توافق تنها یکی از آنها منتشر شد و در این توافق منتشر شده با عنوان برنامه مشترک اقدام، مراحل مقدمه، گام دوم شامل کلیات، گام اول کلیات و جزئیات و گام نهایی به این ترتیب ذکر شده اند.

وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب و تأکید همیشگی ایشان بر این که توافق باید در یک مرحله و با حفظ حقوق ملی ایران انجام شود، تأکید کرد: لغو تحریم های مرتبط با فناوری هسته ای به طور جامع، برخورداری ایران تنها از یک برنامه غنی سازی و پذیرش محدودیت ها و دامنه غنی سازی از توافق و تعهد های دو گروه ایرانی و غربی و آمریکایی است.

رییس پیشین کمیته هسته‌ای شورای عالی امنیت ملی، با بیان این که توافق دو مرحله ای ضربه بسیار بزرگی به کشور وارد کرد، تصریح کرد: دو مرحله ای شدن مذاکرات ابزاری برای بازی در آوردن آمریکا بود.

رییس پیشین تیم کار‌شناسی مذاکره هسته‌ای با 1+5، در ادامه خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری با توجه به این که توافق به نتیجه ای نرسیده و برسر جزئیات توافق نشده موضع گیری نداشتند و فرمودند که بنده نه مخالف و نه موافق هستم.

وی با اشاره به این که انتشار فکت شیت آمریکایی نشان دهند عمق فاجعه و افتضاح توافق بود اما مسؤولان منکر این مسأله هستند، ادامه داد: ظریف در این خصوص می گوید که این فکت شیت بویی از واقعیت نبرده، عراقچی می گوید که همه آن واقعیت، صالحی بخشی از آن را درست می داند و رییس جمهور بر عدم ضرورت انتشار فکت شیت ایرانی بر خلاف دستور رهبری اشاره می کند./9453/پ202/ج

ارسال نظرات