۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۹
کد خبر: ۲۷۹۳۹۸
استاد درس خارج حوزه علمیه قم:

وحدت بین مسلمانان پیام هجرت کریمه اهل‌بیت است

خبرگزاری رسا ـ استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به اهمیت جایگاه هجرت در مبانی اسلام، عنوان کرد: اولین پیام هجرت حضرت معصومه سلام‌الله علیها به جهانیان الفت بین مسلمانان است.
حجت الاسلام والمسلمين بطحايي استاد حوزه و دانشگاه
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید هاشم بحطائی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه حقیقتی که درباره حضرت فاطمه زهرا(س) دختر حضرت رسول اکرم(ص) و حضرت فاطمه معصومه(س) دختر حضرت موسی بن جعفر(ع) وجود دارد این است که این دو بزرگوار در بین خواهران خود در حدی برتری پیدا کرده‌اند که به دو شخصیت جهانی و جریان ساز شناخته می‌شوند، اظهار کرد: حضرت معصومه زهرا(ص) در بین 17 خواهر خود با اینکه ازنظر سنی از همه کوچک‌تر بودند و در دوران کودکی ایشان امام موسی کاظم(ع) در زندان به سر می‌بردند از کرامت ویژه‌ای برخوردار هستند.
 
استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به واژه کرامت درباره حضرت معصومه(س)، عنوان کرد: البته سایر فرزندان حضرت امام موسی کاظم(ع) کراماتی دارند اما کرامات حضرت امام رضا(ع) به دلیل ولایت و امامتشان و حضرت معصومه(س) که از جایگاه خاصی برخوردار هستند در حریم عصمت است.
 
حجت‌الاسلام‌والمسلمین بطحائی با اشاره به اینکه حضرت معصومه با هجرت خود موجب الفت بین عرب و عجم شده است، گفت: امروز ما شاهد هستیم که از کشورهای مختلف عربی با اشتیاق فراوان به زیارت این بانوی گرامی آمده و در این راه سختی‌های خاصی را تحمل می‌کنند.
 
وی با اشاره به فرهنگ جاهلیت در خصوص جایگاه زن و دختر، تصریح کرد: در فرهنگ جاهلیت دختر نه‌تنها جایگاهی نداشته بلکه کودک دختر یک مولود مذموم بوده است این در حالی است که در سایر فرهنگ‌ها دختر نیز جایگاه چندان مناسبی نداشته است.
 
حجت‌الاسلام‌والمسلمین بطحائی با اشاره به اینکه در هجرت جهادگانه حضرت معصومه(س) در آن شرایط جنگ عجم و عرب به دستور امام زمانشان چنان موجب نابودی برخی رسوم ناپسند از نگاه اسلام می‌شود که زیارت این بانو برابر با پاداش بهشت است، گفت: سیر جهادی حضرت معصومه(س) برای دختران و زنان ما یک هشدار جدی است و باید بانوان ما در مطالعه عملی زندگی‌نامه این بانو همت ورزند.
 
استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به اهمیت ازدواج و جایگاه آن در سبک زندگی فاطمی، عنوان کرد: اغلب دختران امام موسی کاظم(ع) به دلیل نبودن هم‌کفو نتوانستند ازدواج کنند اما در سبک زندگی این بزرگواران باید تأمل جدی شود چراکه حل خیلی از چالش‌های امروز جامعه ما در این موضوع نهفته است.
 
وی با اشاره به صفت معصومه برای بانوی کریمه اهل‌بیت(ع) که از سوی امام جواد(ع) انتخاب شد، عنوان کرد: معصومه یعنی کسی که به درجه‌ای رسیده است که گناه توان نفوذ در او را ندارد./921/ت302/ی
ارسال نظرات