۱۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۸
کد خبر: ۲۸۵۱۳۰
مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور بین الملل:

امام رضا نقطه عطفی در ورود اسلام به ایران بودند/ تبدیل تهدیدهای حکومتی به فرصت از سوی امام رضا در دوران حکومت مأمون

خبرگزاری رسا ـ حضرت رضا(ع) نقطه عطفی در ورود اسلام به ایران بودند، از دوران خلیفه دوم اتفاقاتی رخ داد که اسلام را در میان سایر ادیان متمایز کرده و کلامی از بیان امام رضا(ع) ساده‌تر و رفتاری پویاتر برای بیان رسالت اسلام وجود نداشت.
ولايتي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، علی اکبر ولایتی، مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور بین الملل پیش از ظهر امروز در هشتمین جشنواره بین المللی انتخاب کتاب سال رضوی که در تالار طبرسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، با بیان این که افتخار خادمی امام رضا(ع)، توفیقی ارزشمند برای همه ما محسوب می شود، گفت: این همتی که همه ساله خدمت‌گذاران آستان قدس درباره انتخاب کتاب سال رضوی به خرج می دهند، همت والایی بوده و تلاش آن ها جای ارج نهادن دارد.


مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور بین الملل ادامه داد: حضرت رضا(ع) نقطه عطفی در ورود اسلام به ایران بودند، از دوران خلیفه دوم اتفاقاتی رخ داد که اسلام را در میان سایر ادیان متمایز  کرده و کلامی از بیان امام رضا(ع) ساده تر و رفتاری پویاتر برای بیان رسالت اسلام وجود نداشت.


وی با بیان اینکه مردم ایران در جست‌وجوی عدالت و سعه دنیا بودند، گفت: کاستن از فاصله شدید طبقاتی در آن دوران تقاضای مردم بود؛ بعد از اسلام به سبب حاکم شدن بنی امیه استبدادی بر کشور حاکم شد به نحوی که  ایرانیان در برابر اعراب باید تعظیم می کردند، در ایران زودتر از هر جای دیگری نهضت سیاه‌جامگان در برابر بی عدالتی ها شکل گرفت و در همه جا پیشتازان خراسانی ها بودند.


ولایتی معطوف کردن توجه شیعیان جهان را به پایتخت حکومتی از اهداف شوم مامون خواند و تصریح کرد: مأمون می خواست در قدم اول شخصیت امام را با وابسته دانستن انها به پست و مقام های دنیایی تخریب کند، اما امام این تهدید را با هوشمندی تبدیل به یک فرصت کرد؛ مأمون نیز نقل کرد که من کسی همچون امام را بر روی زمین ندیده ام که با جدی ترین شخصیت ها مجادله و مناظره  کند.


مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور بین الملل، افزود: امام رضا(ع) در برابر طوفان به پا شده از شرق و غرب ایستادگی کردند و امام صادق(ع) نیز در خطابی به امام کاظم(ع) می‌فرماید یکی از فرزندان من عالم آل محمد(ص) خواهد شد. در دوران خلافت مأمون موانعی که وجود داشت، اجازه نشر معارف اسلام را نمی داد اما امام رضا(ع) با بهره گیری از فرصت‌های حاصل شده، حقایق اسلام را از مدینه به مرو که مرکز اسلام بود، انتقال می‌دادند.


وی تغییر شیعه زیدی به شیعه امامیه را از ثمرات حضور امام رضا(ع) در حکومت مأمون خواند و خاطر نشان کرد: در حقیقت اولین حوزه علمیه در خراسان و مسجد جامع مرو برقرار شد و اقبال بالای آن سبب تعطیلی از سوی سران حکومت استبدادی شد،  سپس مردم با انتشار معارف اهل بیت نسبت به حقایق نهفته اسلام معرفت پیدا کردند تا پرچمداران کاذب اهل بیت نتوانند پست و مقامی کسب کنند.


ولایتی با بیان اینکه از زمان حضور امام رضا(ع) پایه‌های شیعه اثنی‌عشری بنا شد، گفت: نخستین جایی که در جهان علیه بنی‌امیه و حکومت استبدادی او قیام کرد، ایران بود و مردم در برابر حکومت بنی‌امیه و بنی عباس ثابت کردند که مشتاق پذیرش عدالت دینی و ولایت برتر توحیدی هستند و گسترش معارف تشیع را ارج نهادند./864/پ202/ح

ارسال نظرات