۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۵
کد خبر: ۲۹۶۵۳۸
استاد حوزه علمیه قم:

گاهی شایعه پراکنی‌ها پازل دشمن را تکمیل می‌کند/ نهی از منکر حفظ آبروی اسلام است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام مقدم، شیوع شایعات را در جامعه از مصادیق گناهان بزرگ خواند و گفت: انسان نباید به دلیل مشکلات مادی و گرفتاری‌های اجتماعی، آبروی نظام اسلامی و دینش را از بین ببرد و هر خبری را ترویج کند، زیرا گاهی اوقات، انسان در پازل دشمن قرار گرفته و به همه دستاوردهای انقلاب و خون شهدا لطمه می‌زند.
شايعه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مقدم، استاد حوزه علمیه قم در مراسم عزاداری شب ششم محرم که در مسجد امام صادق(ع) منطقه پردیسان برگزار شد، با اشاره به اهمیت حفظ آبروی مؤمنان اظهار داشت: مصرف صحیح مال، پسندیده و بجا سخن گفتن از مصادیق حفظ آبرو است.

 

حجت الاسلام مقدم با اشاره به آیات و روایات گفت: شخصیت انسان در زیر زبان وی پنهان است، از این‌رو باید درست و پسندیده سخن بگوید، همان گونه که خداوند در آیه 63 سوره بقره به قول معروف دستور داده و حفظ آبروی انسان نیازمند و فقیر را برتر از اطعام وی شمرده است.

 

وی جدال و بحث بی‌مورد را موجب از بین رفتن آبرو خواند و ابراز داشت: اگر انسان با هدف راهنمایی و نصیحت، آبروی شخصیت را در محضر دیگران از بین ببرد، مصداق جدال و آبرو ریزی است و نمی‌تواند کارش را توجیه کند.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) خاطرنشان کرد: این روایت از امام صادق(ع) نیز نقل شده است که می‌فرماید «برای ما مایه آبرو و زینت باشید و باعث ننگ و عار نباشید»، زیرا ما منتسب به اسلام و تشیع هستیم و باید حرمت‌ها را حفظ کنیم.

 

وی تأکید کرد: انسان نباید به دلیل مشکلات مادی و گرفتاری‌های اجتماعی، آبروی نظام اسلامی و دینش را از بین ببرد و اگر شک و شبهه‌ای راجع به مسائل دارد تحقیق کند و به صورت کلی جامع‌نگر باشد و در پازل دشمن قرار نگیرد.

 

حجت الاسلام مقدم، ولی فقیه را محافظ دین و مایه حفظ آبروی اسلام خواند و گفت: ما باید به مجتهد جامع الشرایط در حفظ و آبروداری از دین، کمک کنیم و در مقابل جلوه‌های گناه و فساد در جامعه امر به معروف داشته باشیم.

 

وی افزود: کسی که امر به معروف ندارد، یعنی به آبرو ریزی از دین رضایت دارد و در گناه دیگران شریک است، همان گونه که علمای قوم لوط در مقابل فساد قوم سکوت کردند و در گناه آنها شریک شدند. 

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به تأکید رهبری بر امر به معروف در جامعه یادآور شد: امر به معروف فریضه دینی است و با کلام دلنشین و دلسوزانه سبب حیات جامعه می‌شود و نباید این وظیفه را به گردن مسؤولان انداخته و خودمان را مبرا کنیم.

 

وی به ریشه‌های فرهنگی و اجتماعی آبرو ریزی از مردم اشاره کرد و گفت: جهل و دهن بینی از ریشه‌های فرهنگی آبرو ریزی است و جوگیری و دنبال شایعات رفتن از ریشه‌های اجتماعی آن است.

 

حجت الاسلام مقدم با اشاره به شیوع شایعات در جامعه تصریح کرد: انسان نباید بدون سنجش صحت و سقم هر خبری، آن را بپذیرد و ترویج کند، زیرا گاهی اوقات، انسان در پازل دشمن قرار گرفته و به همه دستاوردهای انقلاب و خون شهدا لطمه می‌زند./908/پ202/ف

ارسال نظرات