۰۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۵
کد خبر: ۲۹۷۳۵۴
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی:

باز بودن راه شهادت مانع از ذلت پذیری است/ مسؤولان دستورالعمل 9 ماده‌ای برجام را به صورت دقیق اجرایی کنند

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: امام حسین(ع) با قیام و شهادت خودشان به همه انسان ها ثابت کردند که در مکتب دین اسلام هیچ جایی برای پذیرش ذلت و حقارت وجود ندارد و در برابر ظالم و فاسد نباید سر تعظیم فرود آورد.
امام جمعه اروميه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در خطبه های این هفته نماز جمعه، ضمن دعوت به رعایت تقوای الهی و اطاعت از معبود، ایام شهادت سالار شهیدان را به پیشگاه مقدس ولی عصر(عج) و عموم مسلمانان و آزادگان جهان تسلیت گفته و اظهار داشت: دعا کنید که در دنیا و آخرت همجوار با اهل بیت عصمت و طهارت(ع) بوده و از پیروان و شیعیان حقیقی آن حضرات معصومین(ع) شوید.

 

وی قیام عاشورا را سراسر درس آزادگی و عزت نفس عنوان و اضافه کرد: امام حسین(ع) با قیام و شهادت خودشان به همه انسان ها ثابت کردند که در مکتب دین اسلام هیچ جایی برای پذیرش ذلت و حقارت وجود ندارد و در برابر ظالم و فاسد نباید سر تعظیم فرود آورد و در این راه در صورت لزوم باید از جان خود و عزیزان هم گذشت.

 

انقلاب اسلامی ادامه نهضت عاشورا است

حجت الاسلام والمسلمین قریشی با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی و ایستادگی آن در برابر قدرت های مستکبر جهان، افزود: ملت ما درس آزادمردی و مقاومت در برابر ظالمان عالم را از قیام عاشورای حسینی(ع) آموختند و انقلاب ما در اصل ادامه راه نهضت عاشورا بود.

 

وی ایمان به خدای متعال و توکل بر قدرت لم یزل الهی را رمز موفقیت نهضت عاشورا دانست و گفت: در صحرای کربلا گرچه یاران امام حسین(ع) به تعداد کم بوده و دشمنان با لشکری انبوه در برابر ایشان صف آرایی کرده بودند، اما دلهای آرام شده ایشان با یاد الهی، ذره ای دچار واهمه نشده و عقب ننشستند.

 

امام جمعه ارومیه به روایتی از امام حسین(ع) در دشت بلا اشاره و اظهار کرد: در این روز امام حسین(ع) در پاسخ به درخواست بیعت با یزید ملعون، فرمودند؛ «قسم به خدای متعال هرگز به مانند انسان های ذلیل دست بیعت به سوی شما دراز نکرده و مانند بردگان التماس تان نمی کنم و در برابر شما ایستاده و با شما مقابله می کنم، امروز کسی که بی عفت است و از بی عفتی به دنیا آمده است، مرا در بین دو راهی انتخاب ذلت و یا شهادت قرار داده است در حالی که نه خداوند منان و نه رسول او(ص) و نه مومنان تن دادن به ذلت را از من نمی پذیرند».

 

وی ادامه داد: امام حسین(ع) با نیروی اندک خود به دشمن حمله کرده و نشان دادند که وقتی راه شهادت و رسیدن به مقام قرب الهی باز است، تن به ذلت دادن و تعظیم در برابر ظالمان خطا است و در روز عاشورا خطاب به لشکریان کوفی فرمودند؛ جمع شوید، همه نیروی خود را نیز جمع کنید، از تصمیم تان درباره من پشیمان نشوید و به من حمله کنید که من به خدای خود توکل کرده و در برابرتان می ایستم».

 

ساقی عطشان کربلا علمدار سرفراز دشت بلا است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی عنوان کرد: حضرت عباس(ع) در صحرای کربلا پرچم دار لشکر امام حسین(ع) بود و تا زمانی که پرچم در دست ایشان برافراشته بود، اهل خیام در آرامش بودند.

 

وی به سقاگری اباالفضل العباس(ع) در دشت بلا اشاره و اضافه کرد: بر یکی از سردرهای ورودی حرم حضرت عباس(ع) نوشته شده است "یا ساقی عطشان کربلا"، با اینکه حضرت وظیفه سقایت را در کربلا برعهده داشتند و روز عاشورا به رود فرات رسیدند، اما به یاد تشنگی برادر و اهل حرم تشنه ماندند.

 

امام جمعه ارومیه ادامه داد: نقل شده است که در روز عاشورا زنی کاسه ای در دست به خیام ها سرمی زد و در طلب اندک آبی برای طفل شیرخواره خود بود، لذا وقتی همه یاران امام حسین(ع) شهید شدند و نوبت به حضرت ابوالفضل(ع) رسید برای اذن جهاد و رفتن به میدان آماده شدند، اما امام حسین(ع) از ایشان خواستند تا برای طفلان تشنه حرم پیش از شهادت مقداری آب تهیه کنند.

 

زائر حرم امام حسین(ع) خدا را در عرش اش ملاقات می کند

استاد حوزه و دانشگاه به ثواب زیارت قبر امام حسین(ع) اشاره کرد و افزود: زیارت حرم امام حسین(ع) یکی از مستحبات موکد است و در روایت آمده است که هر کس امام حسین(ع) را در کربلا زیارت کند به مانند این است که خدا را در عرش خود زیارت کرده است و در شمارش صفات مومنان زائر کربلا بودند را یکی از این صفات و ویژگی ها عنوان کرده اند.

 

وی با اشاره به استقبال گسترده مردم از زیارت اربعین، اظهار داشت: سال گذشته حدود 20 الی 25 میلیون نفر زائر اربعین حسینی(ع) بودند و پیش بینی می شود امسال این تعداد به 30 میلیون نفر برسد، لذا در بیشتر استان های مرزی تمهیداتی برای عبور و مرور و عیاب و ذهاب زوار در نظر گرفته شده است که استان ما هم از این مساله استثنا نیست و باید عموم مردم علاقمند در این امر مشارکت کنند.

 

رهبر انقلاب برجام را به صورت مشروط قبول کردند

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی به قبول مشروط برجام از طرف امام خامنه ای اشاره کرد و گفت: مسؤولان باید تمام 9 بندی را که مقام معظم رهبری به آن تاکید دارند به صورت دقیق و مو به مو اجرا کنند.

 

وی به تلاش آمریکا برای نفوذ فرهنگی به کشور اشاره و تأکید کرد: مسأله اول در برجام بی اعتمادی به آمریکا و خیانت این دولت به کشور ما است، ما نباید خیانت های آمریکا را فراموش و به این کشور اعتماد کنیم.

 

امام جمعه ارومیه افزود: ثابت شده است که آمریکا با ماهیت دینی ما دشمن است و تا وقتی که ما از دین خود دست برنداریم این دشمنی ادامه دارد و قرآن کریم نیز به این مساله اشاره فرموده است که دشمنان شما تا وقتی که کاملا از آنان تبعیت نکرده و دست از دین خود نکشید با شما دشمنی می کنند.

 

عدم لغو تحریم ها و یا وضع هر نوع تحریم جدید علیه ایران برابر با نقض برجام است

حجت الاسلام والمسلمین قریشی با شاره به تلاش غرب برای حفظ ساختار تحریم ها پس از اجرای برجام، اظهار داشت: بر اساس نامه امام خامنه ای به رییس جمهور کشور، هر گونه عملی که سبب شود تحریم ها از بین نرود و یا تحریم جدیدی با هر بهانه و عنوانی وضع شود برابر با نقض و دور ریز برجام است.

 

وی تأکید کرد: به خاطر پیشبرد اهداف و خطوط تعیین شده رهبر فرزانه مان در مورد برجام، باید کارشناسان ماهر و مورد اعتمادی همواره بر اجرای برجام نظارت کنند.

 

امام جمعه ارومیه با اشاره به تلاش های دولتمردان در انعقاد و به مرحله اجرا رساندن برجام، گفت: تا کنون این مسؤولان به وظیفه خود عمل کرده اند که در خور تقدیر است، اما از این پس باید کارهای اجرایی برجام مطابق با خواست مقام معظم رهبری پیش برود.

 

وی در پایان با اشاره به آیه 12 سوره توبه که می فرماید؛ « وَإِن نَّکَثُواْ أَیْمَانَهُم مِّن بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَطَعَنُواْ فِی دِینِکُمْ فَقَاتِلُواْ أَئِمَّةَ الْکُفْرِ إِنَّهُمْ لاَ أَیْمَانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ یَنتَهُونَ»، گفت: این آیه از قرآن کریم به ما نشان می دهد که با کسانی که برسر عهد و پیمان خود نمی مانند، باید به مانند خودشان عمل کرده و پیمان هایشان را شکست.

 

گفتنی است، مصلای ارومیه امروز پر بود از عزادارانی که به عشق اباعبدالله(ع) در آن مکان حاضر بوده و بر آن حضرت پیش از شروع خطبه ها به عزاداری و سوگواری پرداختند و به رسم عاشقی و عبادت معبود در نماز اول وقت و جمعه شرکت کردند./936/201/ب2

ارسال نظرات